• 0

Uren criterium

Ben vanaf dit jaar een eenmanszaak begonnen. Nou vroeg ik me af, hoe strict is het uren criterium?

Als ik bijvoorbeeld 35.000 euro winst maak per jaar, dan is het toch aannemelijk dat ik meer dan 1225 uur aan de onderneming besteed? Moet ik dan nog steeds alles bijhouden?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jij maakt aanspraak op de zelfstandigenaftrek, dus daarmee is het aan jou om aannemelijk te maken dat die 1225 uur er in zitten. Let wel, het gaat om aannemelijk maken, dus je hoeft het niet glashard te bewijzen. De manier waarop je dat doet mag je zelf weten, maar feit is wel dat je met een goede urenadministratie een hoop lastige discussies voorkomt.

 

Dat gezegd hebbende: als een redelijk uurtarief in de markt voor jouw werkzaamheden op 35,- per uur ligt, en uit je administratie blijkt dat jij dat ook rekent, en dat je 42.000 aan omzet gefactureerd hebt, dan zijn dat 1200 volledig gedeclareerde uren. Dan verwacht ik niet dat een inspecteur je urencriterium in twijfel gaat trekken.

 

Maar goed, dat is achteraf makkelijk praten, je weet nu natuurlijk nog niet heoveel omzet je gaat draaien in 2013...

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik had ook nog even een vraag over het uren criterium. Is het voldoende om alleen de besteedde uren te noteren, dus bijvoorbeeld:

 

11/4/13 11.00 tot 17.00

 

Of moet ik het als volgt doen

 

11/4/13 11.00/11.30 uitsturen offertes (0.30 min)

11/3/13 11.45/12.00 bijwerken administratie (0.15 min)

 

Ik zit namelijk met het dilema dat ik tijdens de werktijd van mijn baas (ben nog in loondienst) ook veel werkzaamheden uitvoer voor mijn eigen zaak, met goedkeuring overigens. Hoe pak ik dit het beste aan

Succes maak je zelf.....

Link naar reactie
  • 1

Ter ondersteuning van de opmerking van Joost (voor zover hij dat al nodig zou hebben ;)), nog even een stukje uit een recente hofuitspraak over uren tijdens kantoortijd en het achteraf opstellen van een urenoverzicht:

4.4.1. Hetgeen belanghebbende in hoger beroep naar voren heeft gebracht brengt het Hof niet tot een ander oordeel. Ook indien ervan wordt uitgegaan dat belanghebbende een groot deel van zijn activiteiten als ondernemer heeft verricht in werktijd van zijn dienstbetrekking, op welke grond de combinatie van het fulltime dienstverband en het gestelde aantal uren als ondernemer minder ongebruikelijk is dan de rechtbank heeft geoordeeld, volgt daaruit niet – ook niet in samenhang met hetgeen belanghebbende overigens heeft aangevoerd – dat belanghebbende aannemelijk heeft gemaakt dat hij in 2007 aan het urencriterium heeft voldaan.

...

4.4.3. Weliswaar heeft belanghebbende achteraf een urenoverzicht opgesteld waarin – met inbegrip van 862 uren die betrekking hebben op een, zoals belanghebbende ter zitting heeft bevestigd, niet verschenen publicatie – een totaal van 1672 uren is vermeld, maar tegenover de uitdrukkelijke betwisting van de inspecteur van de tijd die aan de in het overzicht vermelde – en door de inspecteur op zichzelf niet betwiste – werkzaamheden is besteed, heeft het op de weg van belanghebbende gelegen aannemelijk te maken dat de gestelde tijd daadwerkelijk aan die werkzaamheden is besteed. Hiervan heeft belanghebbende geen bewijs geleverd.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb eigenlijk nauwelijks afspraken (en dus ondersteunende agenda info) en hou mijn uren bij in de vorm:

datum - kerntaak - studie - administratie - opmerking

3 april - 4 uur - 1 uur - 1/2 uur - vooral gewerkt aan

 

Als ik dan in de post boven me punt 4.4.3 lees dat het aan is aannemelijk te maken dat de gestelde tijd daadwerkelijk aan die werkzaamheden is besteed, vraag ik me af hoe ik dat zou moeten doen?

Link naar reactie
  • 0

Aannemelijk maken is niet heel moeilijk.

Als je afgelopen maand 100 uur aan een ondernemingsplan hebt geschreven, moet je een ondernemingsplan kunnen laten zien (of een kladversie omdat hij nog niet af is).

De gerechtelijke uitspraak ging dus over 852 uur voor een publicatie, maar blijkbaar was er nog geen kladversie om ook maar te onderbouwen dat hij iets had gedaan...

Link naar reactie
  • 0

' [De inspecteur] heeft terecht de kanttekening gemaakt dat [belanghebbende] op geen enkele manier nader heeft geconcretiseerd dat hij alle teksten die hij in 2007 stelt te hebben geschreven daadwerkelijk in zijn geheel in dat jaar heeft geschreven en dat het bijvoorbeeld goed mogelijk is dat ook (deels) sprake is geweest van het redigeren van teksten, hetgeen aanmerkelijk minder tijd vergt. De door [belanghebbende] gegeven onderbouwing is, samenvattend, derhalve onvoldoende concreet om tot het oordeel te leiden dat [belanghebbende] in 2007 daadwerkelijk meer dan 1225 uren aan zijn onderneming heeft besteed.'

 

Dit is typisch een uitspraak op gevoel. Ik kan hierover zeggen omdat ik zelf ook voel in deze situatie. Als je een onderneming hebt naast een baan is het gewoon zwaar. Als je in de fiscaliteit zit ben je gewoon minimaal 15-20 uur zoet mee met 'productie' dus vaktechniek bijhouden. Je moet toch iets hebben om te verkopen. Daarnaast als je geen verkoper bent kan het je eindeloos tijd kosten om klanten te werven met de kans om uiteindelijk met 0 klanten te eindigen. Allemaal zaken die wereldvreemd zijn voor een inspecteur die niet kan voorstellen dat ondernemen meer tijd vergt dan 36u/wk. Het is mogelijk dat je erg veel tijd kwijt bent met teksten schrijven. Je hebt niet altijd inspiratie. Zo was ik 2 jaar bezig met mijn scriptie en ik was elke week bezig. Er werd alleen een blote stelling ingebracht dat hij geen enkele manier nader heeft geconcretiseerd dat hij alle teksten die hij in 2007 stelt te hebben geschreven daadwerkelijk in zijn geheel in dat jaar heeft geschreven. Zoals de hofuitspraak is het bijna onmogelijk om te bewijzen. Hoe vindt de controle van urencriterium dan plaats bij andere tekst schrijvers? Als dit de norm is dan kunnen we alvast de urencriterium voor alle tekstschrijvers schrappen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.