• 0

ineens onredelijk veel frankeercorrecties PostNL

Ik maak al jaar of 8 gebruik van frankeermachine om brievenbuspost te frankeren. Een enkele keer gebeurde het dat ik een correctie kreeg, meestal dat (zij vinden dat) de envelop niet door de brievenbus past en ze het als pakket leveren en ik dus daarvoor moet bijbetalen (kosten circa 5,- pakketkosten + 2,95 administratiekosten). Ok acceptabel. Kom ik net terug van leuke reis in China, ligt er een factuur van bijna 1000,- . Allemaal 'naheffing onderfrankering binnenland' en 'administratiekosten onderfrankering'. En ook nog 1 van 153,-, allemaal dus binnen 1 maand. ??? >:( Ik heb nog niet gebeld, ik kreeg wel van collega ondernemer te horen dat je tegenwoordig via www.mijnpost.nl meer info kan opvragen waaronder dan zelfs een foto van de ondergefrankeerde zending (mag ook wel voor 2,95 administratiekosten ;) ). Ik hoorde alleen ook dat er paar weken geleden nog wat in het nieuws is geweest dat ze veel strenger alles gaan aanpakken, alsof het hun manier is om extra inkomsten te genereren. Gegoogled op nu.nl maar niets kunnen vinden.

 

Heeft iemand van jullie al ineens extra veel correcties gekregen?

Ik verstuur kralen en onderdelen in bubbetlejsenvelop, het kan soms over elkaar heen schuiven waardoor het niet meteen past, door even te schudden past het alsnog, ik denk dat postnl kritischer zijn geworden en bij minste of geringste het al als pakket maakt. Ik zou kunnen overstappen op andere verpakking, bv van die kartonnen. Tegelijk vind ik het wel raar allemaal omdat ik al sinds 2005 op deze manier verstuur en nooit zoveel correcties heb gehad.

 

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen en eventuele tips.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij zijn ze inderdaad strenger geworden. Ik ontving laatst een wenskaart in een envelop, gewoon normaal formaat, waarbij je verwacht als je zo'n kaart in de winkel koopt dat die met 1 postzegel verstuurd kan worden. Maar die kaart was een paar gram zwaarder en er kwam dus een kaart in de bus om bij te betalen (1 postzegel + 1 zegel boete). Dat kaartje kreeg ik als "ontvanger", omdat ik het "waarschijnlijk belangrijk vond om het poststuk toch tijdig te ontvangen".

Link naar reactie
  • 0

Ik had laatst voor een vereniging catalogi gemaakt en wereldwijd verstuurt. laten frankeren op het postagentschap. Zei nog dat het niet klopte, maar de medewerker was zeker van haar zaak.

Krijgt de vereniging opeens een boete wegens te weinig porto.

Het wordt tijd voor echte concurrentie in de posterijen. Denk dat PostNL dan snel verdwenen is.

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Sandra,

 

vervelende verrassing, maar onredelijk? Gingen de stukken op het bedrijf door een brievenbusmal? Hoe zijn deze stukken precies aangeboden bij PostNL? In hoeverre is e.e.a. gespecificeerd?

 

Grip bags of dunne verpakkingen kun je ook aan elkaar tapen of vacuumverpakken en in een bubbeltjesenveloppe versturen. Ik zou jouw inpakproces nog eens tegen het licht houden en indien daartoe voldoende aanleiding bestaat bezwaar aantekenen tegen de naheffingen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Gingen de stukken op het bedrijf door een brievenbusmal?

Ja. Vaak zijn er kleine enveloppen waar niet veel in zitten, die hoeven we niet te controleren. Grote enveloppen controleren we wel. Artikelen die sowieso te dik zijn om er doorheen te passen worden sowieso als pakket verstuurd (systeem zet het dan automatisch al als verzendwijze pakket).

Hoe zijn deze stukken precies aangeboden bij PostNL? In hoeverre is e.e.a. gespecificeerd?

Net als alle voorgaande jaren doe ik het in een grote jute zak en komen ze het rond 17:30 ophalen. Ik hoef niets voor te melden, enige specificatie is dat de bestelling geregistreerd staat als verzonden per post.

 

 

Grip bags of dunne verpakkingen kun je ook aan elkaar tapen of vacuumverpakken en in een bubbeltjesenveloppe versturen. Ik zou jouw inpakproces nog eens tegen het licht houden en indien daartoe voldoende aanleiding bestaat bezwaar aantekenen tegen de naheffingen.

 

Groet,

 

Highio

Bedankt, wil er dus ook wel kritisch naar kijken en wellicht andere verpakkingen gebruiken ipv bubbeltjesenvelop zodat het minder snel schuift, maar ik blijf het raar vinden omdat het de 1ste keer is na al die jaren.

Link naar reactie
  • 0

Wij maken gebruik van niet-voorgefrankeerde retourpost. In veel gevallen ontvangen wij de post van onze clienten retour zonder frankering en dus met een boeteport brief (varierend van 1 tot 2 euro).

 

Deze boeteport betalen we altijd netjes. Het is namelijk een goedkopere oplossing als voorgefrankeerde retourpost omdat de helft van de post niet terugkomt, sommige aangetekend versturen en anderen het fysiek komen afgeven.

 

Ik begrijp dat als we de boeteport niet betalen dat er dan geen haan naar kraait? Vreemd, waarom zou er dan uberhaubt nog iemand een postzegel op de post doen?

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik begrijp dat als we de boeteport niet betalen dat er dan geen haan naar kraait? Vreemd, waarom zou er dan uberhaubt nog iemand een postzegel op de post doen?

 

Gr

Devlinx

Klopt, je krijgt als ontvanger hooguit 1 of 2 herinneringen, daarna niks meer. Ze kunnen de ontvanger ook niet verplichten te betalen hè, dat is immers niet degene die verzonden heeften dus ook niet de persoon is die teweinig/niet gefrankeerd heeft.

 

Ze kunnen hooguit als erg vaak gebeurd de post niet meer afleveren als niet of te laag gefrankeerd is en terug naar verzender laten gaan.

Link naar reactie
  • 0
Ze kunnen hooguit als erg vaak gebeurd de post niet meer afleveren als niet of te laag gefrankeerd is en terug naar verzender laten gaan.

 

Daar doel ik op. Wanneer is dat moment bereikt? Ik krijg er nu zo'n 10-15 per week ongefrankeerd terug.

De port en boete niet betalen zou me per jaar 750 euro minder kosten opleveren

 

@sandra: sorry, wil je topic niet stelen. Ik hoop dat het een bijdrage levert aan je vraag anders moeten de mods het maar afsplitsen.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik begrijp dat als we de boeteport niet betalen dat er dan geen haan naar kraait? Vreemd, waarom zou er dan uberhaubt nog iemand een postzegel op de post doen?

 

Gr

Devlinx

Klopt, je krijgt als ontvanger hooguit 1 of 2 herinneringen, daarna niks meer. Ze kunnen de ontvanger ook niet verplichten te betalen hè, dat is immers niet degene die verzonden heeften dus ook niet de persoon is die teweinig/niet gefrankeerd heeft.

 

Ze kunnen hooguit als erg vaak gebeurd de post niet meer afleveren als niet of te laag gefrankeerd is en terug naar verzender laten gaan.

 

Hmmm bij ons schrijft PostNL het gewoon van onze bankrekening af. Het enige waar ik ooit voor getekend heb is incasso van de Postbus, omdat volgens PostNL dat alleen maar via incasso kán.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben jaren klant geweest bij post.nl en verstuur vele honderden pakketten per jaar. De laatste tijd is de service en levering een Drama !

Vele zendingen komen beschadigd of niet aan. Alle klachten worden van de hand gewezen.Er is altijd onderzoek geweest en nooit is er iets boven water gekomen waar post.nl verantwoordelijk voor is.

Bij basispaketten van post.nl tot de 10 kg hoeft de ontvanger niet te tekenen voor ontvangst en als er een pakket weg is is het jouw woord tegen de postbode, Je verliest het dan.

 

Ben nu klant bij DPD en heb nu ruim 300 pakketten verstuurd zonder enkele klacht,.

Pluspunten zijn bij hun dat klant voor aanname van pakket moet tekenen en de pakketten zijn verzekerd.

 

Ik raad ondernemers ook af om met post.nl zaken te doen.

 

Post.nl. Ga zo door !

Link naar reactie
  • 0

Het kan niet anders dan dat je moet constateren dat dit bedrijf kapot wordt gemaakt door incompetente bestuurders. Goed functionerende medewerkers zijn vervangen door oproepkrachten/flexwerkers, die geen enkele affectie met het beroep van postbode hebben. De reclame op TV was erg ideaal gesteld, door te tonen dat een huisvrouw de bezorging er mooi tussendoor kon doen. In werkelijk werden veel te krappe tijden aangehouden waarbinnen de bezorging in de wijken moest plaatsvinden.

Nu zijn ze zo innovatief dat ze een deal met sociale werkplaatsen willen maken om gehandicapten in te zetten voor de postbezorging. Dat kan nooit goedkoper worden natuurlijk.......

 

Er is wel een oplossing, maar die mogen ze zelf verzinnen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, wil er dus ook wel kritisch naar kijken en wellicht andere verpakkingen gebruiken ipv bubbeltjesenvelop zodat het minder snel schuift, maar ik blijf het raar vinden omdat het de 1ste keer is na al die jaren.

 

Ik zou eens kijken naar een kartonnen doosje dat wel door de brievenbus past, en daar evt nog de bubbetjesevenloppe in plaatsen.

 

Ik vermoed nl dat het probleem ongeveer zo in elkaar steekt:

 

Je verstuurt iets in een bubbeltjesenveloppe die an sich gewoon door een brievenbus past. Maar ergens in de distrubutie raakt zo'n ding vervormd zodat het niet meer past - knijp er maar eens in, je kan het zo vormen dat het groter dan 3.2 cm is in de dikte. Als het in die toestand vervolgens gescanned wordt op afmeting is het opeens te groot voor de brievenbus, terwijl het er feitelijk gemakklijk in de duwen is.

 

Of dit doelbewust is weet ik niet - wellicht hebben ze een ander apparaat aangeschaft om afmetingen mee te schannen en worden de poststukken daarin wat minder aangedrukt dan voorheen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als verpakking kan je het beste brievenbusdoosjes gebruiken.

Je geeft ook aan een frankeermachine te gebruiken, als je meer dan 50 postzendingen per dag hebt kan je het beste overstappen op Port Betaald Gemengd.

Dit is goedkoper en het scheelt heel veel tijd, aangezien je de zendingen niet meer stuk voor stuk hoeft te wegen.

 

 

@Devlinx

Is het niet beter om een antwoordnummer te nemen?

Link naar reactie
  • 0

Iedereen bedankt voor de reacties.

Sandra, ik ram er altijd een berg nietjes in die bubbel-enveloppen om te voorkomen dat het op één hoop schuift. Wordt er niet mooier op maar is wel effectief. ;)

Vind ik niet zo netjes voor de klant....lang geleden tapete ik het soms op a4 papier, inmiddels gebruik ik al lange tijd brievenbusdoosje als er teveel risico is dat het over elkaar heen gaat schuiven. Maar zal anders toch eens vaker enveloppen gebruiken waar er minder kans op schuiven is.

 

...

Ben nu klant bij DPD en heb nu ruim 300 pakketten verstuurd zonder enkele klacht,.

Pluspunten zijn bij hun dat klant voor aanname van pakket moet tekenen en de pakketten zijn verzekerd.

...

Ik verstuur nu al bijna 10 jaar en de aantal pakketten die zoek zijn geraakt stellen nog steeds niets voor. Ook gaat deze topic over postzendingen, als ik voortaan alles als pakket op gaat sturen wordt het voor mij duur en voor klanten vervelend omdat ze dan aanwezig moeten zijn om aan te kunnen nemen.

...

Je geeft ook aan een frankeermachine te gebruiken, als je meer dan 50 postzendingen per dag hebt kan je het beste overstappen op Port Betaald Gemengd.

Dit is goedkoper en het scheelt heel veel tijd, aangezien je de zendingen niet meer stuk voor stuk hoeft te wegen.

...

Toevallig had ik daar paar weken geleden naar gekeken. Het is niet goedkoper, scheelt wel tijd. Bij zending tot 500 gram is frankeermachine 2,35, port betaald gemengd is 2,727. Wegens jaarlijkse frankeer onderhoudkosten scheelt het niet meer zo heel veel maar ik heb uiteindelijk besloten het voorlopig toch maar bij frankeermachine te houden.

 

Bedankt, wil er dus ook wel kritisch naar kijken en wellicht andere verpakkingen gebruiken ipv bubbeltjesenvelop zodat het minder snel schuift, maar ik blijf het raar vinden omdat het de 1ste keer is na al die jaren.

 

Ik zou eens kijken naar een kartonnen doosje dat wel door de brievenbus past, en daar evt nog de bubbetjesevenloppe in plaatsen.

 

Ik vermoed nl dat het probleem ongeveer zo in elkaar steekt:

 

Je verstuurt iets in een bubbeltjesenveloppe die an sich gewoon door een brievenbus past. Maar ergens in de distrubutie raakt zo'n ding vervormd zodat het niet meer past - knijp er maar eens in, je kan het zo vormen dat het groter dan 3.2 cm is in de dikte. Als het in die toestand vervolgens gescanned wordt op afmeting is het opeens te groot voor de brievenbus, terwijl het er feitelijk gemakklijk in de duwen is.

 

Of dit doelbewust is weet ik niet - wellicht hebben ze een ander apparaat aangeschaft om afmetingen mee te schannen en worden de poststukken daarin wat minder aangedrukt dan voorheen.

 

 

Bedankt, ik ga daar inderdaad maar eens mee aan de slag. Blijft krom omdat ik al 9 jaar zo verstuur maar kan maar beter aanpassen dan eigenwijs op dezelfde manier doorgaan. Ik heb al kartonnen enveloppen gevonden waar het heel stevig in valt en niet makkelijk kan schuiven, is dan wel zonder bubbeltjesfolie maar heb het idee dat de artikelen niet snel kunnen breken. Vraag me alleen af of het niet slecht voor de klant over zal komen, dat ze wel betere bescherming verwachten. Anders maar gewoon tijdje uitproberen en vragen naar reacties.

 

Ik heb trouwens inmiddels gebeld met postnl, vind dat ik goed geholpen werd telefonisch en ze gaan het uitzoeken.

Link naar reactie
  • 0

Wegens tijdgebrek hele late update maar kort samengevat ziet het er naar uit dat ik het volle bedrag terug ga krijgen van PostNL.

 

Uitgebreider uitleg: ik had een klein lijstje gekregen van welke zendingen als pakket waren geleverd en het viel me meteen op dat het om hele kleine bestellingen ging die met gemak door brievenbus passen. PostNL dacht eerst dat het aan mijn brievenbusdoosjes lag maar dat was dus helemaal niet zo. Tijdens het automatisch sorteren wordt er ook automatisch gekeken of het door brievenbus past en waarschijnlijk werden automatisch alle bubbeltjesenveloppen geweigerd. Ik heb zelf het idee dat de meeste medewerkers dan zagen dat het 'n fout is en het toch accepteerden, en dat er dan zo af en toe iemand was die velen naar pakket wijzigde. Het ging namelijk vaak 'n maand goed en dan kreeg ik ineens weer 'n boete.

 

Ze zijn het nog verder aan het uitzoeken, vooral om te zorgen dat het niet weer gebeurd.

 

Ik ben in ieder geval heel tevreden hoe het meteen werd opgepakt toen ik belde. Nou ja, het schoot in het begin niet op, maar toen ik er weer eens op hamerde werd het goed opgepakt.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels weken verder maar hoorde niets meer van PostNL. :( Gebeld, zou teruggebeld worden, niet gebeurd. Kreeg wel automatisch email of ik via enquete kan aangeven of ik voldoende geholpen ben, ik heb dat maar eerlijk ingevuld ;)

Weer gebeld, nu wel meer info gekregen: inmiddels is leidinggevende het aan het uitzoeken en het klinkt beetje als geruzie / getouwtrek tussen Post en Pakketten wiens schuld dit nu is en wie het dus moet oplossen. Het is de automatische scansysteem die controleert of het door brievenbus past die te vaak een postzending weigert (waardoor het als pakket verstuurd moet worden) terwijl het wel prima door de brievenbus past. Uiterlijk volgende week wordt ik teruggebeld door de leidinggevende.

 

Ik ben heel benieuwd of er hier nog meer zijn die gebruik maken van frankeermachine en met dit probleem zitten. Toevallig kreeg ik zo pas al 'n brievenbusdoosje binnen van 'n ander bedrijf die makkelijk door de brievenbus pastte en ook gefrankeerd was als post maar toch als pakket werd geleverd. :-\ En vorige week kreeg ik weer 'n correctie van 150 euro.

Link naar reactie
  • 0

Het houdt je in ieder geval wel van de straat!

 

Toevallig kreeg ik zo pas al 'n brievenbusdoosje binnen van 'n ander bedrijf die makkelijk door de brievenbus pastte en ook gefrankeerd was als post maar toch als pakket werd geleverd. :-\ En vorige week kreeg ik weer 'n correctie van 150 euro.

 

Het is echt een heel vreemde kwestie: dingen die wel passen gaan per ongeluk als pakket waardoor je moet betalen, maar andersom gebeurd het ook, alleen dan met zendingen uit het buitenland:

 

Die zijn vast niet specifiek op het formaat van een nederlandse brievenbus gemaakt, maar zitten soms wel een beetje op de grens. Ik heb regelmatig bestellingen uit bijvoorbeeld hong kong ontvangen die eigenlijk niet door de brievenbus passen, en er dan ofwel doorheen geramd werden door de postbode. Soms een vriendelijke postbode die ervoor aanbelde.

 

Maar het vreemdse is toch dat dat sorteerproces soms ook de andere kant op faalt en dus niet per se 'te strak' is afgeregeld. Dit betreft overigens allemaal zendingen in bubblewraps, niet in doosjes.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels weer bijna maand verder, gelukkig zijn we weer stapje vooruit. ;) Volgende week komt er iemand langs zodat we dit even goed kunnen bespreken, voornamelijk hoe we dit probleem voortaan kunnen voorkomen en ook wel over vergoeding. Ik was vorige week gebeld met mededeling dat er 3 boetes nagekeken waren, dat hij foto van envelop had en dat er niets vergoed zou worden. ??? Het gaat totaal al om meer dan 2000 euro boete (circa 250 zendingen), ik was verbaasd dat hij door 3 na te kijken er vanaf wilde zijn en vooral omdat ik kon zien dat ook die om hele klene zendingen ging. We hebben telefonisch uitgebreid gediscussieerd, uiteindelijk werd er 1/3 vergoeding van kosten voorgesteld en bezoek zodat we kunnen bespreken hoe we dit voortaan kunnen voorkomen. Ik ga er vanuit dat er meer dan 1/3 vergoed kan worden.

Ik ga alle argumenten op een rij zetten en aantal zendingen die volgens hun niet door de brievenbus paste klaarleggen zodat ze kunnen zien hoe makkelijk het wel door de brievenbus past. Ben heel benieuwd. Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag ;) heb dit soort problemen gelukkig nog niet eerder gehad.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil nog even melden dat ik dit probleem de laatste tijd niet meer heb gehad en dat ik een groot deel van de kosten heb teruggekregen van PostNL. :) Waarschijnlijk was de fout dat als 1 zending te dik was ze meteen de hele zak post naar PostNL stuurden, waardoor ook kleine enveloppen als pakket werden verstuurd. Verder ben ik voor de zekerheid overgestapt op kartonnen enveloppen. Tijdens verzending schoven artikelen soms op elkaar waardoor het te dik uitpakte, dat gebeurd nu niet meer. Vandaar dus dat ik deel van de kosten ook voor eigen rekening heb genomen omdat de boete soms ook wel terecht geweest zal zijn. Ben blij dat het is afgerond.

Link naar reactie
  • 0
Heeft iemand van jullie al ineens extra veel correcties gekregen?

Ik verstuur kralen en onderdelen in bubbetlejsenvelop, het kan soms over elkaar heen schuiven waardoor het niet meteen past, door even te schudden past het alsnog, ik denk dat postnl kritischer zijn geworden en bij minste of geringste het al als pakket maakt.

 

Sorry voor het oprakelen van dit oude onderwerp, maar alle searches wezen naar dit topic. Wij frankeren al zeker 30 jaar met een frankeermachine en hadden nog nooit een naheffing op onze maandfactuur gehad. De eerste naheffing verscheen op de factuur van 1 april 2013. Dat is dus ongeveer gelijk met die van de toppic starter. Het enige verschil is dat het bij ons nog steeds niet opgelost is tot op de dag van vandaag.

Gelukkig maakt PostNL wel steeds foto's van boven zodat je kunt zien dat de frankering correct (of incorrect) is. Probleem van een foto van boven is natuurlijk dat de hoogte vrijwel niet in te schatten is. In ons geval zitten er genoeg foto's tussen waaruit blijkt dat de hoogte verkeerd gemeten moet zijn en worden de naheffingen steeds gecorrigeerd. Het is echter hoogst vervelend om er bijna elke maand achteraan te moeten bellen.

 

Wij verzenden ook veel kleine goederen in bubbelenveloppen (aircraft 13). Het grootste deel versturen wij als gewone brief en daar zijn nooit problemen mee. Een kleiner deel versturen wij als aangetekende brief. Van deze post heeft sinds juni 2013 over meer dan 40% een naheffing plaats gehad. (inmiddels al over de 400 naheffingen) Aangetekende post wordt sinds die periode blijkbaar op dezelfde sorteerlijn gesorteerd waar ook de zware pakketten overheen lopen. Om te voorkomen dat de aangetekende bubbelenveloppen van de lopende band vliegen, worden ze blijkbaar in bakjes geplaatst. Een medewerker moet vervolgens aangeven dat er nu een serie bakjes aankomt. En als dat vergeten wordt, ziet hij die gehele serie als belpost en volgt naheffing.

 

Mij wordt steeds verteld dat ik zo ongeveer de enige met dit probleem ben, maar gezien de fout, moet het veel meer mensen betreffen en verdient PostNL handen vol geld met deze onterechte naheffingen. Blijkbaar leggen de meeste mensen de schuld bij zichzelf of kijken nooit naar de bijlagen bij de factuur. De bijlagen worden ook niet meegestuurd maar moet je separaat op de PostNL site downloaden. Het probleem had najaar 2014 opgelost moeten zijn, maar tot en met de factuur van 1 febr. 2015 stonden er weer een serie op elke factuur.

 

In tegenstelling tot topic starter weet ik wel zeker dat de inhoud niet kan schuiven en daardoor dikker kan gaan worden. Wat ik wel steeds zie bij track & trace, is dat het gewicht altijd ruim 500 gram zwaarder is dan de zending zelf. Dus zie je dat het schaaltje meegewogen is en ook niet van de hoogte afgetrokken is.

 

Ik hoop dat iemand anders nog iets heeft aan deze info. Dus nog eens voor de duidelijkheid: Het betreft alleen de als aangetekende brief gefrankeerde bubbelenveloppen en niet de gewone brieven die over een andere sorteerlijn lopen.

 

Ter info heb ik een afbeelding toegevoegd zoals PostNL ze maakt.

Aangetekend_pakje.thumb.png.07140b936f202214aa98e96383abe4ff.png

Link naar reactie
  • 0

Oprakelen mag altijd hoor ;) weet ik iig weer dat het delen van hun gepruts wellicht nut had.

Kort samengevat had ik nog weleens een boete maar dan hoefde ik maar mailtje te sturen en dan werd het al gecrediteerd, ik kreeg dan ook mail met foto zoals jij laat zien.

Dat je enige ben met het probleem, dat zeiden ze ook tegen mij. Ik ben toen gaan mailen met conculega en zij bleken al met hetzelfde probleem te zitten. Ook kreeg ik 'n keer 'n boek van uitgeverij en zag ik daar zowel frankeersticker als de sticker van postnl van wanneer ze het toch als pakket leveren, en het paste nog wel prima door de brievenbus. Ik had toen gemaild en zij zaten er ook al tijdje mee. Ik vraag me toch af, hoeveel grote bedrijven zullen dit probleem hebben zonder dat ze het door hebben? Best kans dat de boekhouder niet altijd de factuur kritisch nakijkt.

 

Om terug te komen op jouw post, zal ik anders in mijn mail zoeken met wie ik toen contact had en dat in pb aan jou doorgeven? Wie weet is er dan weer net wat meer kans dat het opgelost wordt. Want al de telefoontjes en mailtjes hadden bij mij in het begin ook geen zin.

Link naar reactie
  • 0

Bij mij ging het tot december 2014 goed in de zin dat men bij controle steeds de naheffing terugdraaide. Ik moest er alleen elke maand eerst zelf weer achteraan bellen. Maar ook ik vroeg me af hoeveel anderen deze naheffingen ook moeten krijgen als het bij ons 40% van de aangetekende brieven betrof. Dan moeten er gewoon heel veel meer zijn.

 

Bij ons begon het op de factuur van mei 2013 met 1 naheffing. Deze viel mij direct op omdat er plots btw op de maandfactuur zat. Bij 2 jaar terugbladeren door de facturen, zag ik dat dit echt de eerste keer was. Bij 1 naheffing geef je nog jezelf de schuld. De maand erop waren het er ineens 4 naheffingen. Dan begin je te twijfelen. Pas in juli 2013, toen het er 19 stuks waren, wist ik zeker dat de fout bij PostNL lag.

 

Per juni 2013 is PostNL echter gestopt met het bijsluiten van bijlagen bij papieren facturen. Voor de bijlage, waar o.a. deze naheffingen op staan, moest je op je account inloggen en de bijlage downloaden. Allen als je de factuur per mail krijgt zitten de bijlagen er direct bij. Ik vraag me serieus af hoeveel bedrijven gewoon niet gemerkt hebben dat er naheffingen plaats vonden. En indien wel, of er contact was tussen de boekhouding en de verzendafdeling om te controleren of dat terecht was. Dat was ook mijn reden om dit hier te melden zodat anderen ook eens naar hun facturen kijken en deze niet blind betalen.

 

Pas in december 2014 heb ik echt een discussie met postNL gehad, omdat zij plots niet meer wilden aannemen dat de dikte van de zendingen beneden de 32 mm bleef. Bovenstaande foto stuurden ze me als bewijs. Maar die, en vergelijkbare foto’s, waren voor mij juist bewijs dat zij fout waren omdat ik echt alleen een zending zie die ver onder de 32 mm blijft.

 

Na heel veel telefoontjes en proefbrieven verder, geeft men toe dat het probleem blijkbaar nog steeds niet opgelost is. Een contactpersoon met meer kennis van dit probleem heb ik nu wel en ik ga ervan uit dat het probleem ooit opgelost wordt. Zij zoeken het probleem bij de laatjes, waar de luchtkussen enveloppen opgelegd worden. Maar misschien zoeken ze verkeerd en blijft het daarom dooretteren zonder oplossing. Op één van de foto’s ligt de enveloppe b.v. niet op een laatje. Toch is ook deze enveloppe, die minder dan 50 gram weegt, volgens hun meting 540 gram. Ik krijg bijna het gevoel dat ze de gemeten afmetingen van een andere zending aan mijn zending koppelen.

 

Dat is alles tussen mij en PostNL. Mijn advies aan de lezers is om toch eens de maandfactuur goed te controleren.

Link naar reactie
  • 0

Nog even een update omdat het probleem bij PostNL, dat sinds april 2013 speelt, nog steeds niet opgelost is. Het probleem is de ingebruikname van een nieuwe sorteerlijn waar zowel pakjes als aangetekende brieven overheen gaan.

 

Als oorzaak hoor ik al twee jaar dat de luchtkussen enveloppen op houten bakjes gelegd worden zodat ze niet door zware dozen van de band geschoven worden. (Zie de foto twee postings hierboven) Die bakjes verhogen de zending waardoor de meting niet meer klopt. Men moet met de hand ingeven dat er bakjes over de lijn gaan lopen. Blijkbaar gebeurd dat in de helft van de gevallen niet waardoor daar een naheffing voor optreed.

 

Het vreemde is dat men mij verteld heeft dat er maar een vijftal verzenders van grote aantallen aangetekende brieven zijn die hier constant last van hebben. Men kan mij echter niet duidelijk maken waarom dit alleen bij die paar grote aanbieders gebeurd en niet bij iedereen. Als de oorzaak in de bakjes zit, zou volgens mij iedereen hier last van hebben.

 

Ik heb nog steeds het gevoel dat de mensen die incidenteel een aangetekende brief versturen ook deze naheffingen krijgen, maar op hun maandfactuur de oorzaak bij zichzelf zoeken. Vooral ook omdat deze naheffingen alleen in de bijlage vermeld wordt, die niet met de papieren factuur meegestuurd wordt. Deze bijlagen krijg je wel bij de digitale factuur. Maar zelfs dan zie je niet duidelijk om welke post het gaat omdat er niets gespecificeerd wordt. Pas als ik het bedrag van onderfrankering door het aantal incidenten deel, komt er 65 cent uit per zending, wat precies het verschil tussen een aangetekend pakje en brief is. Overigens slaat de term "naheffingen" op de factuur, altijd op pakjes. Ondergefrankeerde brieven staan onder het kopje "porto-incident' op de maandfactuur.

 

Ik heb al vaak gevraagd om mijn maandfacturen eerst te controleren voordat ze opgestuurd worden omdat ze standaard fout zijn. Men had steeds het smoesje dat dit niet kon omdat het een ge-automatiseerd proces is. Ik gaf dan regelmatig aan dat dit onzin is, omdat je juist bij een geautomatiseerd proces iets automatisch tot uitzondering kunt maken. Het is gewoon een kwestie van een paar coderegels in de software.

 

Gelukkig hebben ze dat nu eindelijk gedaan en het stuk "naheffingen' wordt nu overgeslagen bij de aanmaak van de facturen van die paar klanten met problemen. Voor mij lijkt het probleem nu dus opgelost, maar het sorteersysteem bij PostNL detecteert nog steeds foutief waardoor anderen nog steeds deze foutieve naheffingen kunnen krijgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is wat Eric dat het bij jou ook zo lang duurde, fijn dat het eindelijk is opgelost. Incidenteel heb ik ook nog weleens 'n boete, ik stuur dan altijd mailtje voor meer info en in 99% van de gevallen blijkt het dan onterecht en wordt het weer gecorrigeerd.

 

Toevallig ben ik sinds kort overgestapt op 'port betaald gemengd'. Ik weet niet precieze bedragen uit mijn hoofd, maar het is minimaal iets van 22,- dus je moet wel een minimum aantal zendingen hebben. Het scheelt tijd dat je niet hoeft te frankeren en het bleek voor mij veel voordeliger.

 

Ik moet wel zeggen dat je de facturen altijd in de gaten moet blijven houden, want 'port betaald gemengd' was eerst tarief aan de hand van gemiddeld gewicht (bijvoorbeeld 130 gram) x aantal zendingen, en bij laatste factuur zie ik ineens dat ze gewoon via kgprijs x totale gewicht rekenen, dus moet nog even uitzoeken of dat niet nadelig is voor mij. Het houdt je weer bezig allemaal. >;(

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.