• 0

Een of twee werk BV's

Hallo leden,

Momenteel is mijn huidige onderneming een holding -> werk BV. In deze werk BV bevind zich een webwinkel die producten inkoop waarna ze verkocht zijn. Momenteel ben ik bezig met het opzetten van een nieuwe webwinkel. Deze webwinkel is voorraad houdend.

Mijn huidige werk BV is 80% van mijn holding en 20% van holding financieerder. De nieuwe webshop wordt niet gefinancieerd door 20% aandeelhouder.

Is het verstandig om beide shops in aparte BV's onder te brengen of juist onder een? Dit i.v.m. met mogelijke verkoop in de toekomst danwel risico, mocht een van de shop minder gaan dit de ander mee kan nemen.

Ik heb contact gehad met notarissen, echter geven zei aan het te splitsen. Hierbij denk ik dat dit voorral wordt aangegeven, omdat hieraan verdient kan worden. Ik zou daarom graag van andere (onafhankelijke) hun advies horen.

Ik hoor graag wat hierin geadviseerd word.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus jij hebt een holding waarvan je 100% van de aandelen hebt. Daarnaast is er een werkmaatschappij waarvan jouw holding 80% van de aandelen houdt en een financier de resterende 20% van de aandelen bezit. De nieuwe webshop heeft niets van doen met de financier.

 

Is nu je vraag of je vanuit jouw holding de nieuwe webshop kunt drijven of dat het verstandiger is een nieuwe werkmaatschappij op te richten waarvan jouw holding 100% van de aandelen houdt en daar de webshop in te drijven? Als dat het geval is dan kan ik volmondig meegaan met de adviseurs die jij gesproken hebt. Richt die werkmaatschappij op en exploiteer de webshop vanuit die werkmaatschappij.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Is nu je vraag of je vanuit jouw holding de nieuwe webshop kunt drijven

TS vraagt volgens mij of hij de nieuwe webshop in de bestaande werkmij moet onderbrengen.

Dat lijkt me om meerdere redenen niet handig/verstandig. Enerzijds om de door Dennis genoemde reden: de financier heeft niets van doen met de nieuwe webshop, en anderzijds omdat de financier er wellicht ook niet op zit te wachten dat hij opeens een ander risico in de werkmij krijgt

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dus jij hebt een holding waarvan je 100% van de aandelen hebt. Daarnaast is er een werkmaatschappij waarvan jouw holding 80% van de aandelen houdt en een financier de resterende 20% van de aandelen bezit. De nieuwe webshop heeft niets van doen met de financier.

Dit klopt inderdaad

Is nu je vraag of je vanuit jouw holding de nieuwe webshop kunt drijven of dat het verstandiger is een nieuwe werkmaatschappij op te richten waarvan jouw holding 100% van de aandelen houdt en daar de webshop in te drijven? Als dat het geval is dan kan ik volmondig meegaan met de adviseurs die jij gesproken hebt. Richt die werkmaatschappij op en exploiteer de webshop vanuit die werkmaatschappij.

Klopt inderdaad.

 

Het gaat mij er om of de nieuwe shop in de gewone BV moet inbrengen of ervoor een nieuwe BV moet starten. Nieuwe BV is mijn eigendom volledig, echter meer administratief werk. en visaversa.

Link naar reactie
  • 0

TS vraagt volgens mij of hij de nieuwe webshop in de bestaande werkmij moet onderbrengen.

Dat lijkt me om meerdere redenen niet handig/verstandig. Enerzijds om de door Dennis genoemde reden: de financier heeft niets van doen met de nieuwe webshop, en anderzijds omdat de financier er wellicht ook niet op zit te wachten dat hij opeens een ander risico in de werkmij krijgt

Dit is inderdaad wat ik bedoel. Financier ziet geen extra risico met meer webwinkels, maar extra verdiensten. 20% aandeelhouder = 20% meer divident. Ik denk dat ik dan toch voor een extra BV ga.

Link naar reactie
  • 0

20% aandeelhouder = 20% meer divident.

 

Of het ook 20% meer dividend oplevert is natuurlijk maar af te wachten, maar goed dat je zo positief bent ;)

 

Voor de mede-aandeelhouder kan het niet alleen meer dividend opleveren maar ook een groter risico (waar Norbert ook op wijst) dat de huidige webshop meegetrokken wordt als de nieuwe webshop niet goed loopt. Gewoon scheiden die hap, zo duur is een boekhouder nu ook weer niet.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.