• 0

Import vanuit Chine, DHL rekent 28 Euro voor Multiline Entry kosten

Ik heb bij een Chinees bedrijf waar ik altijd mijn bestellingen doe, 6 verschillende producten besteld.

 

De zending is door DHL geopend en er was een rode Security Checked sticker op de doos van DHL terug te vinden.

 

Naast douanerechten en BTW was er een opmerkelijke extra kostenpost op terug te vinden op de factuur, welke Multiline Entry werd genoemd en waarvoor 28 Euro kosten aan mij werd doorberekend.

Naast de 10 Euro voor Administrative fee, vond ik het totaal van 38 Euro aan extra kosten wel heel erg hoog.

Vooral aangezien de totale waarde van de goederen (excl. DHL verzendkosten) 320 Euro was.

 

DHL gebeld, en ze hebben er vorige week een ticket voor geopend, maar nog geen antwoord gekregen.

Wie weet wel waarom ze zulke kosten doorberekenen en wat het precies betekent ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat die kosten te maken hebben met de kosten voor de douane aangifte? Multiline lijkt erop dat je meerdere HS codes importeert dit zoals je zelf al aangeeft. Hoe meer HS codes er in 1 zending zitten hoe hoger de kosten zijn dit omdat elke HS code een extra administratieve handeling met zich mee brengt. En euro 38,- voor de douane aangifte van 6 verschillende producten is echt niets bijzonders.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ik snap hem, maar dan moeten ze wel hun werk goed doen.

 

Ze hebben ten onrechte LCD schermen die uitsluitend bedoeld zijn voor Playstation Portable spelcomputers ingedeeld onder taric code 8528598090 (= monitor voor tv gebruik) en een heffing van 14% invoerrechten daarover berekend.

Echter volgens de douane valt dit onder 9504908000 (9504 = Consoles en machines voor videospellen).

 

Ik heb vorige week 2 tickets bij DHL geopend mbt foutieve keuze taric code en die multiline entry, maar nog steeds geen antwoord.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet op de hoogte van wat er gecommuniceerd moet worden.

 

Ik heb gewoon een bestelling gedaan in China, welke met DHL is verstuurd.

Vervolgens heb ik van DHL een factuur gekregen met invoice number DBI met een nummer erachter.

 

Deze factuur bestaat uit kosten gemaakt door DHL, BTW en mogelijke invoerrechten.

Ten onrechte is een onderdeel belast met 14% invoerrechten.

 

Misschien voor jullie dagelijkse kost om bepaalde dingen te communiceren, maar voor mij nog relatief ongebruikelijk.

Link naar reactie
  • 0

Ok daar zit dan ook het misverstand. Direct communiceren met DHL hoeft niet maar als de HS codes ook niet op de factuur staan dan is een vergissing snel gemaakt en is eigenlijk vragen om problemen. Zeker als het om producten gaat dat makkelijk verkeerd in te delen is. Tip zou dus zijn om de HS codes gewoon op de factuur en paklijst te vermelden. Op die manier is het voor een douane declarant van DHL een stuk makkelijker om de "juiste code" te gebruiken. DHL doet honderden zendingen per dag aangeven. Dus z'n "foutje" van de verkeerde code is zo gemaakt. Zeker als er geen communicatie danwel direct danwel via de factuur plaats vind.

 

Dus nogmaals zorg dat het voor de douane declarant(wie het ook is) duidelijk is welke codes die moet gebruiken. Ook voor hun is het niet altijd duidelijk, zeker als de goederen omschrijving daarbij wellicht ook vrij summier is?

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Oke dan,

 

5 Playstation Portable LCD schermen 112 Euro

14% over 96 Euro = 13.44 Euro

 

De reden dat ik er zoveel werk van heb gemaakt mbt uitzoeken etc, is dat ik lcd schermen van telefoons, tablets en laptops wil gaan importeren. En dus daardoor zeker wilde weten dat deze niet onder het 14% tarief zouden vallen.

Link naar reactie
  • 0

dat vermoeden had ik al. Zou er alleen niet al te veel werk van maken. Elke douane aangifte is afzonderlijk en je kan beter je tijd en energie steken in de BTI in die 15 euro als leergeld nemen en zorgen dat volgende keer de juiste code vermeld staat op de papieren dan heb je als het misgaat ook iets om mee te "slaan"

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.