• 0

BTW afrondingsverschil

Hallo,

 

Ik had al gezocht of dit onderwerp al eens besproken is, maar kon het niet vinden.

Tijdens de BTW aangiftes in 2012 hebben er kleine afrondingen plaatsgevonden, zowel door mezelf als door het systeem van de belastingdienst.

Wat moet/kan ik nu nog doen met die kleine verschillen? Moet ik die paar euro alsnog betalen, of kan ik het ergens in mijn administratie boeken?

 

groet, Diekeltje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Voorbeeld kwartaalaangifte.

 

Te betalen BTW is 672,60 euro over het 1e kwartaal 2013

Afgerond wordt dit 672,00

 

Je boekt dan in april 2013:

BTW afdrachten lopend boekjaar 672,60

@ bank 672,00

@ BTW betalingsverschillen 0,60

 

Omschrijving journaalpost: 1e kwartaal 2013

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt.

 

Het gaat om een totaalbedrag van heel 2012. Bij het afsluiten van 2012 is er een verschil van een paar euro ontstaan door die afrondingen in de btw. Moet ik dit verschil alsnog afdragen? En hoe boek ik dat in mijn "eindadministratie" (dat ook is gebruikt voor de IB-aangifte) over 2012? En hoe in de administratie van 2013 (indien ik inderdaad nog iets moet nabetalen)?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik doe geen nabetaling, heb namelijk al alles netjes aangegeven en afgedragen conform de werkwijze van de belastingdienst. Door de maandelijkse aangifte heb ik een voordeel van ca. 20 euro per jaar. Door deze te boeken als overige baten gaan ze mee in de v&w rekening (en dus de aangifte ib)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik geef ook alles netjes aan. En toch ontstaan er eind van het jaar automatisch kleine afrondingsverschillen.

 

Mijn vraag aan de deskundigen: wat moet ik daarmee? Hoe moet ik het boeken en moet ik het verschil nog na-betalen?

Ik heb echt even inzicht nodig hierin, want ik wil graag mijn aangifte 1e kwartaal doen, waarin ik dat bedrag wel of niet moet verwerken.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar hier ben ik niet mee geholpen en zijn mijn vragen niet mee beantwoord.

 

Ik zal het nog een keer uiteenzetten.

 

Ik zit met een afrondingsverschil in de btw over 2012.

Moet ik dit alsnog betalen?

 

En als ik dit boek op "betalingsverschillen" of wat mij betreft "baten", waar komt dit dan uiteindelijk terecht? Is dit dan een stukje "winst" of anders?

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar hier ben ik niet mee geholpen en zijn mijn vragen niet mee beantwoord.

 

Ik zal het nog een keer uiteenzetten.

 

Ik zit met een afrondingsverschil in de btw over 2012.

Moet ik dit alsnog betalen?

 

En als ik dit boek op "betalingsverschillen" of wat mij betreft "baten", waar komt dit dan uiteindelijk terecht? Is dit dan een stukje "winst" of anders?

 

 

Hier het antwoord van Marjan:

Nee, ik doe geen nabetaling, heb namelijk al alles netjes aangegeven en afgedragen conform de werkwijze van de belastingdienst. Door de maandelijkse aangifte heb ik een voordeel van ca. 20 euro per jaar. Door deze te boeken als overige baten gaan ze mee in de v&w rekening (en dus de aangifte ib)

 

Die geeft antwoord op de vragen die je stelt . :)

 

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Ik moet het dus boeken in de administratie van 2012?

En in 2013 hoef ik er niets meer mee te doen, dus ook niet nabetalen?

 

Nu heb ik dat bedragje zojuist geboekt op 'overige baten', maar nu heb ik een verschilletje in de balans.

Waar moet ik het op tegenboeken?

Link naar reactie
  • 0

Thanks, het wordt steeds wat inzichtelijker voor me.

 

Nu nog iets: in mijn balans heb ik nu een verschilletje van 0,52. Ik kan dit echt nergens plaatsen, weet niet waardoor het ontstaan is. Kan ik dit onderin op een 'loze regel' zoals bijv. "verschil" kwijt, of moet ik het toch ergens onderbrengen?

 

Wat vindt de belastingdienst van dergelijke verschilletjes?

Link naar reactie
  • 0

Ok, maar ik stoor me er zelf aan, kan niet uitstaan dat ik het niet kan vinden. :-[

 

En deze dan?

 

in mijn balans heb ik nu een verschilletje van 0,52. Ik kan dit echt nergens plaatsen, weet niet waardoor het ontstaan is. Kan ik dit onderin op een 'loze regel' zoals bijv. "verschil" kwijt, of moet ik het toch ergens onderbrengen?

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf heb ook wel eens een verschil tot op de laatste cent nagespeurd. M'n boekhouder verklaarde mij voor gek en zei dat ik dat laatste verschilletje gewoon moest wegboeken. Zelf wilde ik de bevestiging dat ik alles volledig doorhad dus ben ik gaan doorspitten. Het kostte veel tijd, maar gaf ook veel voldoening toen ik het gevonden had.

 

Ik gebruik Snelstart en heb aan de hand van de mutatiekaarten gekeken hoe de saldi gedurende het boekjaar wijzigden en ze vergeleken met bv. mijn bankafschriften en de btw-aangiftes (die ik mbv. excel had samengesteld). In mijn geval ging het om afrondings-verschillen, betalingsverschillen en dergelijke. Voor de hoogte van de belastingaanslag maakte het niet of nauwelijks uit, maar ik heb nu wel meer vertrouwen in wat ik zelf kan.

 

Tegenwoordig ga ik niet iedere cent meer naspeuren, maar meer dan een paar euro mag het verschil niet wezen. Om te voorkomen dat het ieder jaar verder uit de pas loopt boek ik de afrondingsvoordelen van de btw-aangifte wel in op de in dit topic aangegeven wijze. De laatste jaren zie ik daarom meestal alleen een euro afrondingsverschil bij de winstberekening in het IB-aangifte-programma en dat is geen probleem...

 

Succes met je onderzoek!

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel mmint! Fijn dat je dit deelt!

Ik weet bijna zeker dat ik toch een keer weer ga speuren, en het hopelijk zal vinden. :) Want ookal gaat het om een paar dubbeltjes, het moet gewoon kloppen (geboren puzzelaar ;D ).

 

Dat van de afrondingsverschillen, dat wist ik dus helemaal niet, daar kwam ik tijdens de eindcontrole opeens achter, omdat ik anders die paar euro verschil niet kon verklaren. Er ging een lampje branden, zeg maar.

Voortaan zal ik ze ook meteen ieder kwartaal boeken.

Weer wat geleerd, erg leuk!

 

Bedankt iedereen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.