• 0

Vastdienstverband werknemer omzeilen

Goedeavond,

 

Ik zou graag jullie mening willen weten over het volgende.

Ik ben zelf mede eigenaar van twee kleine bedrijfjes, het ene bedrijf is een vof , en de andere een bv. Twee verschillende vestigings adressen.

 

Wij hebben momenteel een werknemer bij onze Bv in dienst waarbij over een half jaar zijn jaarcontract afloopt, hij zou hierna een vast dienstverband moeten krijgen bij ons. Of voor minimaal 3 maanden iets anders moeten gaan doen.

De werknemer is een goede kracht qua werk, hij is echter bij ons terecht gekomen vanuit de WIA, via een reintegratie plan.

Kortom, hij mankeert lichamelijk het e.e.a. waardoor hij minimaal enkele weken per jaar ziek is. Wanneer dit het geval is, neemt het uwv zijn salaris over. Ik wil en kan hem vanwege zijn ziektebeeld daarom geen vast contract geven, omdat dit als klein bedrijf zijnde bijna niet bij te werken is.

 

Nu is mijn vraag, is het juridisch mogelijk om hem een tijdelijk dienstverband van minimaal 3 maanden te geven vanuit de vof?

Na deze 3 maanden zou ik hem dan weer bij mijn bv in dienst willen nemen, theoretisch zou ik dit contract dan weer 3 x kunnen verlengen voor een jaar. Anders ben ik genoodzaakt hem 3 maanden naar huis te sturen. Of hebben jullie nog andere ideeen?

 

Alvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me geen probleem, mist de werkzaamheden ook wel degelijk anders zijn.

 

Maar voor zover ik weet blijft de UWV zijn kosten opvallen zolang hij in de regeling zit ongeacht of het een vast contract is.

 

Bij ons tekenen de werknemers een vast contract voor 52 uur per jaar, waarbij we er regelmatig op letten dat de werknemer gemiddeld gezien over 13 weken niet aan teveel uren komen.

Maar ons verloop is zo groot dat er maar 1 werknemer is die dit contract heeft.

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad juridisch gezien geen enkel probleem. Met één voorbehoud: de werknemer mag in dienst van de VOF geen werkzaamheden voor de BV uitoefenen. Zou dat wel gebeuren dan kan er sprake zijn van een draaideurconstrutie.

 

Zal de werknemer hetzelfde werk uitvoeren voor de VoF als voor de BV?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
.

De werknemer is een goede kracht qua werk, hij is echter bij ons terecht gekomen vanuit de WIA, via een reintegratie plan..

Kortom, hij mankeert lichamelijk het e.e.a. waardoor hij minimaal enkele weken per jaar ziek is. Wanneer dit het geval is, neemt het uwv zijn salaris over. Ik wil en kan hem vanwege zijn ziektebeeld daarom geen vast contract geven, omdat dit als klein bedrijf zijnde bijna niet bij te werken is.

 

Hier spreek je jezelf tegen of je motivatie is niet zuiver. Omdat een werknemer minimaal enkele weken per jaar ziek is wil je hem geen arbeidsovereenkomst voor onbeaalde tijd bieden. Maar je wilt wel heel lang met hem doorgan met arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd. De overlast voor het bedrijf blijft in beide gevallen hetzelfde. De werknemer valt evenveel uit en drukt dus even zwaar op de organisatie, los van de vorm van het dienstverband.

 

De stelling van Jasper klopt overigens: de no-riskpolis geldt voor arbeidsovereenkomsten voor bepaalde en voor onbepaalde tijd. Echter, deze regeling geldt voor maximaal 5 jaar na de eerste werkdag van de werknemer, daarna houdt de regeling op (uitzonderingen daargelaten) en dient de werkgever het verzuimrisio zelf op te vangen (bijvoorbeeld door het risico te verzekeren).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ok bedankt, de werkzaamheden liggen echter wel redelijk dicht bij elkaar. Het zou dan alleen voor problemen kunnen zorgen als de werknemer dit aan zou vechten bij de rechter?

 

De werkzaamheden zijn niet zo relevant. Een schilder is u eenmaal een schilder en zal niet snel als elektromonteur werken. Wat relevant is is voor wie de werknemer daadwerkelijk de werkzaamheden uitvoert. Dus op de loonlijst van de VoF maar feitelijk werken voor de BV is een harde no-no, dezelfde functie bij de VoF is geen probleem.

 

En als je dit niet handig speelt hoeft de rechter helemaal niet in beeld te komen: de werknemer heeft dan van rechtswege een vaste arbeidsovereenkomst.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.