• 0

Van eenmanszaak naar VOF

Hallo allemaal

Mijn vader heeft op dit moment een eenmanszaak. Ik ga daarbij in en we willen de rechtsvorm omzetten naar een VoF. Ik ben bij de KvK geweest, omzetten is zo gebeurd dus dat is geen probleem. Maar wij zijn benieuwd wat het verschil word voor de belastingdienst en waar moeten we verder rekening mee houden.

Ervaringen?

Ik heb het trouwens de zoekfunctie gebruikt, begrijp er alleen geen snars van ??? ;D

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Een eenmanszaakt betaalt inkomstenbelasting over zijn winst. Bij een vof is het zo dat de vof zelf winst maakt. De Firmanten betalen inkomstenbelasting over hun aandeel in de winst, die in de vof-overeenkomst (niet verplicht, wel aan te raden) zijn vastgelegd.

In welke branche zitten jullie?

Martijn

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
  • 0

Een wezenlijk verschil is er niet. Zoals al aangegeven is vormt de winst die gemaakt wordt de grondslag voor de heffing. Bij de Vof wordt deze verdeeld naar rato van hetgeen is overeengekomen.( in de vennootschapsovereenkomst) Aangezien je vennoot wordt, kan het zijn dat je als IB ondernemer wordt aangemerkt en dus gebruik kunt maken van de IB faciliteiten. (startersaftrek, zelfstandige aftrek OR)

Een vennootschapsovereenkomst is weliswaar niet verplicht maar zeker aan te raden! Daarnaast dien je je goed te laten informeren over de verplichtingen die aangegaan zijn door de huidige eenmanszaak. Je wordt immers mede hoofdelijk aansprakelijk. Denk hierbij aan langdurige contracten, lease-overeenkomsten, bedrijfskredieten en BTW verplichtingen.

Wanneer het de bedoeling is dat je op termijn de zaak over gaat nemen dan zou ik zeker de interessante mogelijkheden goed doorspreken met een fiscalist of een notaris.

Ondanks dat er in jullie situatie sprake is van een familieband, adviseer ik je stellig om deze samenwerking als puur zakelijk te beschouwen. Leg alle onderlinge afspraken goed vast, het kan een hoop ellende voorkomen.

Succes met ondernemen!

www.camelot-legal.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar