• 0

Zakelijke kosten muziekinstrument (privé)

Ik verzorg de administratie voor diverse muzikanten. Voor mijn vraag neem ik een cellist. De cello is jaren geleden prive aangeschaft en wordt nu gebruikt voor het verwerven van inkomen door het geven muzieklessen en concerten. De snaren gaan kapot door het zakelijk gebruik, het instrument moet verzekerd worden en onderhouden. Vraag is of de gemaakte kosten als zakelijk aangemerkt kunnen worden. Voor zakelijke ritten met een prive auto mag € 0,19 per kilometer als kosten worden opgenomen, een dergelijke regeling bestaat niet voor het gebruik van een muziekinstrument.

 

Een mogelijkheid is het inbrengen vanuit prive naar de onderneming. Echter een dergelijke cello wordt in de loop van de tijd eerder meer waard dan minder dus van afschrijvingskosten is geen sprake. Dit is dan ook niet de gewenste oplossing omdat bij staking van de onderneming belasting betaald moet worden over de winst.

 

Ik ben benieuwd naar reacties, zelf kom ik er niet uit

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessante casus. Gevoelsmatig zou ik zeggen: hou de cello in prive en voer de kosten als snaren en verzekering op als bedrijfskosten. Maar er bestaat iets als verplicht ondernemingsvermogen wat inhoudt dat als een middel nagenoeg alleen zakelijk wordt gebruikt er geen keuze gemaakt mag worden en dat het middel verplicht tot ondernemingsvermogen gerekend dient te worden. Met andere woorden, gebruikt je klant de cello ook prive? En in welke mate?

Link naar reactie
  • 0

Dag Lieke

 

HL is niet bedoeld voor adviseurs om advies in te winnen voor hun klanten. We zijn hier voor de ondernemer zelf. Om dezelfde reden sluiten we vragen van studenten en particulieren. Dus ook jouw vraag krijgt een slotje.

 

Tip: FredFiscaal heeft gelijk dat er mogelijk sprake is van verplicht ondernemingsvermogen dus dan kun je niet anders dan de chello als zakelijk bestempelen met afrekenen over de waardestijging van dien. Wordt de chello ook privé gebruikt dan is het keuzevermogen en zou ik de chello privé etiketteren. Over de gevolgen van vermogenseitikettering staat verder voldoende op belastingdienst.nl of anders via google.

 

Succes

Joost

 

HL admin

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.