• 0

Ondernemer maar altijd onderweg

Mijn situatie is als volgt:

 

Ik ben een ZZP-er en voor mijn inkomen reis ik de wereld rond. Momenteel verblijf ik, al bijna een jaar, in Amerika op een "temporary workers visa". Mijn bedrijf is ingeschreven op het adres van mijn ouders en mijn koopwoning heb ik tijdelijk "verhuurd" aan mijn beste vriend. Ik van plan om de woning uiteindelijk te koop te zetten. Deze hele situatie brengt een behoorlijke berg aan tegenstrijdigheden met zich mee en ik hoop dat iemand mij hier wat meer duidelijkheid kan geven. Ik heb de volgende vragen

 

 

- Officieel moet ik mij uitschrijven bij de gemeente omdat ik langer dan 3 maanden in het buitenland ben, maar ik mag mij niet uitschrijven van mijn hypotheek verstrekker volgens het contract. Ook de KvK heeft als voorwaarde dat ik een bepaalde tijd in Nederland verblijf.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

 

- Uitschrijven uit Nederland brengt een hoop rottigheid met zich mee voor het aangeven van de belasting. Zorgverzekering betaal ik wel, maar ik kan dit in het buitenland niet gebruiken. Zorg op je reisverzekering lijkt me een lastig verhaal en is ook moeilijker omdat niet iedere reisverzekering zulke lange periodes dekt. Bovendien denk ik dat dit misbruik is en wil ik hier liever niet mee te maken hebben als ik in Amerika in een ziekenhuis lig.

Hoe kan ik dit het beste oplossen??

 

Ik heb inmiddels uren gezocht op het internet en diverse mensen gevraagd, maar niemand heeft een duidelijk antwoord. Elk advies waardeer ik mega super onwijs! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou me er persoonlijk niet te druk om maken en me nooit uitschrijven. Het is toch heel aannemelijk dat je om de paar maanden weer een weekje hier bent? En over problemen met een ziektekosten verzekering ga ik me al helemaal niet druk maken. Desnoods wordt je op kosten van een doorlopende reisverzekering netjes gerepatrieerd naar hier als het echt te gek wordt.

Link naar reactie
  • 1
Zorgverzekering betaal ik wel, maar ik kan dit in het buitenland niet gebruiken.

Hangt van de voorwaarden van de eventuele aanvullende verzekering af, maar meestal is de dekking beperkt tot verblijf van max 3 maanden binnen Europa (dus niet wereldwijd) en geldt sowieso een limiet van max 200% van de in Nederland geldende tarieven. Daar zit ook het grootste risico. Een ondernemer die een gemene hoofdwond opliep op Hawaï en een spoedoperatie onderging werd bij thuiskomst onaangenaam verrast door de aanvullende nota van ruim € 60.000,-. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden dichtbij, op Kreta bijvoorbeeld

 

Zorg op je reisverzekering lijkt me een lastig verhaal en is ook moeilijker omdat niet iedere reisverzekering zulke lange periodes dekt.
Nog sterker: de particuliere reisverzekering dekt helemaal geen zakelijke reizen en de verzekeraar zal bij schade het vermeende zakelijke of privé karakter streng controleren . Bovendien vereist de reisverzekering altijd een onderliggende Nederlandse ziektekostendekking en geldt de medische kostendekking alleen voor spoedeisende hulp en ook hier zijn de vergoedingen vaak gemaximeerd tot max 2 x de in Nederland geldende tarieven.

 

Een goede zakenreisverzekering dekt de volledige medische kosten en het repatriërtingsrisico, maar kent wel een maximering van de reisduur (bijv max 180 dagen) en verlangt een Nederlandse standplaats waar naartoe kan worden gerepatrieerd.

Sowieso is de standplaats en het land van verblijf bepalend voor de vraag wat een zakelijke reis is en wat verzekerd is: wie als expat bijvoorbeeld in de VS woont, heeft op een (zaken)reisverzekering standaard alleen dekking tijdens reizen van en naar het buitenland (van de V.S.), en niet voor binnenlandse reizen, laat staan voor medische kosten tijdens binnenlands verblijf in de VS. Dat soort zaken moeten ofwel lokaal geregeld worden (lastig als je wereldburger bent), of via een expatverzekering.

 

Bovendien denk ik dat dit misbruik is en wil ik hier liever niet mee te maken hebben als ik in Amerika in een ziekenhuis lig. Hoe kan ik dit het beste oplossen??

Lijkt mij iets wat jij niet zelf kunt oplossen of via internet kunt afsluiten, daarvoor is dit te complex en adviesgevoelig en moet je echt contact zoeken met een adviseur. Die zal samen met jou moeten bekijken wat de beste optie is: een goede doorlopende zakenreisdekking met afwijkende clausules tav standplaats (variabel) of een expatverzekering, voor VS in ieder geval met kostprijsvergoeding.

 

k zou me er persoonlijk niet te druk om maken en me nooit uitschrijven. Het is toch heel aannemelijk dat je om de paar maanden weer een weekje hier bent? En over problemen met een ziektekosten verzekering ga ik me al helemaal niet druk maken. Desnoods wordt je op kosten van een doorlopende reisverzekering netjes gerepatrieerd naar hier als het echt te gek wordt.

Zie het relaas van Joop op Kreta. Je hoeft je ook niet druk te maken, als het echt te gek wordt betaal je gewoon de nota van ruim € 12.000 of hoger.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Met reisverzekeringen is het inderdaad oppassen, ook als die wel medische kosten in het buitenland dekken. Probleem is vaak dat ze maar een beperkte reisperiode dekken, en dat verschilt per verzekering. Iets als 60 of90 dagen aaneengesloten verblijf in het buitenland is niet ongebruikelijk. Blijf je langer, dan ben je daarna niet meer verzekerd.

 

Er zijn genoeg aanbieders die zelfs een heel jaar verblijf in het buitenland dekken en niet eens duurder zijn dan die met een beperkte periode. Gewoon even checken of je niet zo'n beperking hebt en anders overstappen.

Link naar reactie
  • 0
Er zijn genoeg aanbieders die zelfs een heel jaar verblijf in het buitenland dekken en niet eens duurder zijn dan die met een beperkte periode
Heb je het nu over een zakenreisdekking of een particuliere reisverzekering? En er zijn maar relatief weinig aanbieders die ziektekosten en repatriëring wereldwijd ongemaximeerd (tegen kostprijs) verzekeren

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

- Officieel moet ik mij uitschrijven bij de gemeente omdat ik langer dan 3 maanden in het buitenland ben, maar ik mag mij niet uitschrijven van mijn hypotheek verstrekker volgens het contract.

 

En conform deze overeenkomst mag je wel je huis verhuren? Meestal is dat namelijk uitgesloten, en wel om één en dezelfde reden. Een huis in verhuurde staat verliest namelijk een deel van haar verkoopwaarde - de eventuele koper koopt namelijk geen bakstenen maar huurpenningen.

 

Ook de KvK heeft als voorwaarde dat ik een bepaalde tijd in Nederland verblijf.

 

Bij mijn weten vereist de KvK enkel een vaste inrichting in Nederland. Die kun je huren bij je ouders of een virtual office of waar dan ook.

 

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

 

Tja, je botst tegen heel veel problemen die ver buiten de mogelijkheden van een publiek forum vallen:

 

[*]Waar zijn de werkzaamheden belast? Als dat in de VS is, en die kans is groot, dan heb je niets meer te maken met de Nederlandse Belastingdienst.

[*]Een woning aanhouden en onderverhuren is vermoedelijk in strijd met de hypotheekovereenkomst en kan een probleem zijn.

[*]Je blijft nu gebruik maken van de Nederlandse sociale zekerheid (zorgverzekering, opbouw AOW) terwijl dat best wel eens ten onrechte kan zijn.

 

Uitschrijven uit Nederland brengt een hoop rottigheid met zich mee voor het aangeven van de belasting.

 

Als je al belastingplichtig bent in Nederland... feitelijk ben je natuurlijk geëmigreerd.

 

Zorgverzekering betaal ik wel, maar ik kan dit in het buitenland niet gebruiken. Zorg op je reisverzekering lijkt me een lastig verhaal en is ook moeilijker omdat niet iedere reisverzekering zulke lange periodes dekt. Bovendien denk ik dat dit misbruik is en wil ik hier liever niet mee te maken hebben als ik in Amerika in een ziekenhuis lig.

Hoe kan ik dit het beste oplossen??

 

Het kan dus zijn dat je feitelijk helemaal niet meer onder het Nederlandse zorgverzekeringsstelsel valt. Dit moet je uitzoeken want dan zou je ten onrechte nominale premie en de inkomensafhankelijke bijdrage betalen. Dat geld kun je beter aanwenden voor een particuliere zorgverzekering.

 

Ik heb inmiddels uren gezocht op het internet en diverse mensen gevraagd, maar niemand heeft een duidelijk antwoord. Elk advies waardeer ik mega super onwijs! :)

 

Tja, het is ook een hele specifieke zaak. Je moet het echt zoeken buiten het zogenaamde om niet-circuit en de portemonnee trekken voor een goed adviestraject en het realiseren van oplossingen. De kans dat de zaken niet goed geregeld zijn is IMHO te groot om zo te laten voortduren.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.