• 0

Voorziening terug te vorderen VPB?

Geachte experts,

 

Graag doe ik een beroep op u met betrekking tot het navolgende.

 

In het jaar 2011 is een klein verlies geleden (E 1500) in mijn BV. In het jaar 2010 heb ik een bescheiden winst (E 500) gerealiseerd. Graag zou ik het verlies uit 2011 willen aanwenden om te verrekenen met de winst uit 2010, doch zit ik met de vraag hoe ik dit boekhoudkundig gezien kan realiseren?

 

Is het de bedoeling dat ik (in 2010 of 2011?) een VPB voorziening tref? Zo ja, hoe moet ik dit dan boeken in de administratie zodat alles correct gaat op het moment dat ik VPB terug krijg gestort?

 

Groeten,

 

Fred

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Joost,

 

Dank voor uw heldere reactie. Ik neem een vordering op:

 

1xxx Nog te ontvangen VPB

aan 9xxx Vennootschapsbelasting

 

Echter realiseer ik mij dat VPB geen kostenpost is, doch bovenstaande boeking zorgt wel voor een verandering in het resultaat doordat deze boeking wordt gezien als een kostenpost (komt dit door gebruik rubriek 9000?). Ik wil deze graag ten laste van de reserves laten komen, hoe zorg ik hiervoor?

 

Groet,

 

Fred

Link naar reactie
  • 0

Ha Fred,

 

voor de Belastingdienst is de VPB geen kostenpost, althans, geen aftrekbare kostenpost, omdat je anders in een vicieuze cirkel zou komen en dat is voor niemand leuk.

Bedrijfseconomisch is de VPB gewoon een kostenpost net als de OZB, de MRB en de WBR.

 

 

Dat de boeking een effect heeft op je resultaat is dus niet meer dan logisch. Helpt dit?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.