• 0

Balanced Scorecard?

Tijdens mijn onderzoek naar een strategie voor onze webshop ben ik het eea tegengekomen over de Balanced Scorecard.

 

Nu heb ik zitten googlen, maar ik kan eigenlijk nergens een duidelijke verwoording vinden over wat het precies inhoudt en hoe het werkt.

 

Zou iemand hier enige duidelijkheid over kunnen scheppen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een balanced scorecard is een hulpmiddel voor bedrijven om niet alleen te kijken naar de financiële resultaten van een onderneming zoals meestal gebeurt (het verleden), maar ook naar de klanten, medewerkers (het heden) maar ook hoe het gesteld is met de kennis en innovatie van een onderneming (de toekomst).

 

Voor elk van de 4 gebiedne worden kritische succesfactoren opgesteld met bijbehorende prestatieindicatoren. Dus bv. voor het gebied afnemers heb je de kritische succesfactor klanttevredenheid. Hier bij is de prestatie-indicator bijvoorbeeld het percentage klanten dat een gemiddeld cijfer van een 7 of hoger geeft. De norm/doelstelling van de prestatieindicator is dan bv. 80%.

 

Uiteindelijk krijg je een heel raamwerk dat de basis vormt voor een meetsysteem voor het management, die op basis hiervan een onderneming goed kan aansturen.

 

Hoop dat je het een beetje begrijpt.

 

Als je meer wil weten moet je het boek van Kaplan en Norton eens lezen. Translating strategy into action, the balanced scorecard.

 

Ff Googlen op afbeeldingen (http://images.google.nl/images?hl=nl&lr=&q=balanced+scorecard&btnG=Zoeken) geeft trouwens al een heleboel voorbeelden van hoe een balanced scorecard in elkaar steekt. op www.bscol.com vind je nog meer informatie van de auteurs zelf en kun je verhalen lezen van bedrijven die het daadwerkelijk hebben toegepast in de praktijk en er veel voordeel van hebben gehad.

 

Hoop dat je hier wat aan hebt.

AX Web Services - Webdesign, Internet Database Applicaties

AX Financial Services - Administratie- en financieel advieskantoor

Link naar reactie
  • 0

ja dat klopt wel ongeveer.

het wordt ook wel vergeleken met de cockpit van een vliegtuig, daar meet je ook niet alleen hoe hoog je vliegt, maar heb je nog een heleboel andere meetsystemen die te samen allemaal zorgen voor een veilige vlucht van het vliegtuig. Op basis van de meetsystemen in de cockpit kunnen acties worden ondernomen mocht het vliegtuig bv. hoogte verliezen.

 

 

het nadeel van de BSC is echter dat de vertaling naar deze concrete acties (of naar het operationeel management) vaak ontbreekt.

AX Web Services - Webdesign, Internet Database Applicaties

AX Financial Services - Administratie- en financieel advieskantoor

Link naar reactie
  • 0

Een greep in mijn boekenkast leerde mij twee dingen:

 

1. het boek 'Balanced Scorecard' is uitgeleend

2. 'De cockpit van de organisatie' is er nog

3. Ik leen nooit meer boeken uit.

 

Maar ter info:

 

De cockpit van de organisatie

Kluwer Bedrijfswetenschappen

ISBN 90 201 2856 6

 

De bibliotheek is veeeeeeeeel leuker dan Google!

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0
Een greep in mijn boekenkast leerde mij twee dingen:

 

1. het boek 'Balanced Scorecard' is uitgeleend

2. 'De cockpit van de organisatie' is er nog

3. Ik leen nooit meer boeken uit.

 

:P

 

(verder geen toevoeging omdat ik over dit onderwerp 0 verstand heb)

 

Wellicht dat Iceman van http://www.actonstrategy.nl/ je wat verder helpen. Op de website wordt ook nog wat uitgelegd over Balanced Scorecard (onder pagina diensten)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Een balanced scorecard is overigens eerder iets voor wat grotere bedrijven dan voor startende ondernemers. Ik wens je als kleine ondernemer toe dat je veel bij de klant zit. Zodra je stafdiensten gaat krijgen en je van bepaalde mensen niet meer weet of je ze nodig hebt of niet. Dan heb je een balanced scorecard nodig.

 

Kortom een mooie tool voor grote organisaties. Bij kleinere bedrijven kan je beter jezelf goed afvragen: Hoe kan ik van dienst zijn? En deze vraag ook veel aan je klanten stellen.

 

txtimpress

Aandacht voor Inhoud

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.