• 0

Vergunning catering bedrijf

Ik ben bezig met het opzetten van een catering bedrijf dat speciale drankjes verzorgt, nu bevatten deze drankjes meestal alcohol(gemixt). Ik kan maar geen antwoord vinden op mijn vraag of ik een drankvergunning moet hebben, het is de bedoeling dat ik op verschillende locaties ga cateren, heb ik hier nou wel of geen drankvergunning voor nodig? Als ik bijvoorbeeld in een horeca bedrijf sta is hun drankvergunning genoeg neem ik aan? En als de houder van een publieksevenement een ontheffing voor het schenken van zwakalcoholische dranken heeft gekregen is dat toch ook goed?

 

Ik heb voor de zekerheid gemeente amsterdam gebeld om te vragen maar de persoon die me hielp wist het volgens mij ook niet echt.

Ik wil best een horeca vergunning aanvragen maar die geldt alleen als je daadwerkelijk een zaak hebt, niet voor een service.

 

Zoals ik zei op internet kan ik weinig vinden, wel zag ik dit omtrent alcohol schenken op schoolfeesten:

 

"Besloten feest of catering: geen vergunning

 

In twee gevallen is een vergunning niet nodig voor een schoolfeest met alcohol:

 

Als het een besloten feest is (dus alleen voor genodigden) en er geen geld gevraagd wordt voor de alcohol, ook niet indirect door entree te heffen. Dan gelden de wettelijke regels niet en kan men zelf afspraken maken.

 

Als de school een bedrijf inhuurt voor de catering van het feest. Dan moet het wel een incidenteel feest betreffen dat strikt besloten is. De cateraar of diens personeel dient zelf aanwezig te ziin en is ook verantwoordelijk voor het in acht nemen van de regels. Regelmatig inhuren van een cateraar is geen oplossing: dan wordt de school door de wetgever beschouwd als een illegale kroeg."

 

Betekent dit dat als ik bijvoorbeeld op een bedijfsfeest sta en de gasten niet hoeven te betalen voor alcohol er van een vergunning geen sprake is?

 

en

 

Betekent dit dat er bij catering het pand sowieso geen vergunning nodig heeft? Dit lijkt er op dat de cateraar dan verantwoordelijk, maar ik kan de regels voor drank catering niet vinden haha!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

inderdaad, een boeiend probleem. Op de site van kenniscentrum horeca vind je dit antwoord:

 

Mag een partycateraar alcoholhoudende drank verstrekken ?

 

Ja. Ook sterke drank is toegestaan. Wel moet het dus gaan om een besloten feest van een particulier. Het gaat derhalve niet om openbare evenementen. Verder wordt de locatie waar verstrekt wordt door de opdrachtgever bepaald. Die locatie moet normaal voor andere activiteiten gebruikt worden.

 

Heeft een partycateraar een vergunning nodig ?

 

Kenmerkend voor het partycateringbedrijf is dat op steeds verschillende locaties in opdracht en voor rekening van een cliënt etenswaren en dranken worden geserveerd. Zulks geschiedt dan veelal in een besloten sfeer, terwijl de drank gratis aan de gasten wordt verstrekt. Daarvoor is geen drank- en horecavergunning vereist.

 

In ieder geval zijn op deze site veel antwoorden te vinden:http://services.kenniscentrumhoreca.nl/HorecaABCHome/HorecaABCList/HorecaABC_P/HorecaABC_Partycatering.aspx

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.