• 0

Verzekering risico autopoetsbedrijfje

Beste allemaal,

 

Na veel lezen toch besloten om een eigen forum-topic te openen om een gericht antwoord te krijgen.

Graag wil ik op korte termijn mezelf inschrijven bij de kvk met een autopoetsbedrijfje. Zelf studeer ik fiscaal recht en economie en gezien dat het bedrijfje ook klein zal blijven kan ik de belasting-zaken en administratie zelf doen. Echter zou ik graag willen weten of het nodig is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten? De omzet zal zeker het eerste jaar niet meer bedragen dan 5000,-. Het is meer dat mocht de poetsmachine om wat voor reden uit mijn hand schieten en een kras maken of dat ik de auto van de klant naar de garage rijdt en andersom en dat er onderweg wat gebeurt, dat ik dat afdek. Of zouden goede algemene voorwaarden voldoende zijn om dit af te dekken? Maar dan vraag ik mij af of dit klanten zou afschrikken als er zoiets is opgenomen?

Alvast bedankt voor jullie moeite.

 

*edit*

onder het kopje aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden zou ik dan iets in deze richting opnemen.

 

Artikel 4 - Aansprakelijkheid

4.1. Het laten reinigen van het voertuig van de klant geschiedt geheel op eigen risico.

4.2. Autopoetsbedrijf …… heeft de bevoegdheid en het recht om het voertuig van de klant te verplaatsen. Autopoetsbedrijf …. zal deze werkzaamheden naar grote zorgvuldigheid uitvoeren, waarbij de medewerkers van Autopoetsbedrijf …… bevoegd zijn om onder andere de standen van de spiegels en de stoel te wijzigen, voor zover noodzakelijk voor veilig gebruik van het voertuig.

4.3. Autopoetsbedrijf .... is niet aansprakelijk voor directe door de klant geleden vermogensschade uitsluitend met betrekking tot het voertuig die te wijten is aan opzet of grove schuld van Autopoetsbedrijf …… of haar medewerkers.

4.4. Autopoetsbedrijf ….. sluit iedere aansprakelijkheid ter zake diefstal/inbraak of schade uit.

 

 

Vriendelijke groet,

Tinuss.

 

 

[Mod edit: titel aangepast, met dank aan Twa ]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste allemaal,

 

Na veel lezen toch besloten om een eigen forum-topic te openen om een gericht antwoord te krijgen.

Graag wil ik op korte termijn mezelf inschrijven bij de kvk met een autopoetsbedrijfje. Zelf studeer ik fiscaal recht en economie en gezien dat het bedrijfje ook klein zal blijven kan ik de belasting-zaken en administratie zelf doen. Echter zou ik graag willen weten of het nodig is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten? De omzet zal zeker het eerste jaar niet meer bedragen dan 5000,-. Het is meer dat mocht de poetsmachine om wat voor reden uit mijn hand schieten en een kras maken of dat ik de auto van de klant naar de garage rijdt en andersom en dat er onderweg wat gebeurt, dat ik dat afdek. Of zouden goede algemene voorwaarden voldoende zijn om dit af te dekken? Maar dan vraag ik mij af of dit klanten zou afschrikken als er zoiets is opgenomen?

Alvast bedankt voor jullie moeite.

 

*edit*

onder het kopje aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden zou ik dan iets in deze richting opnemen.

 

Artikel 4 - Aansprakelijkheid

4.1. Het laten reinigen van het voertuig van de klant geschiedt geheel op eigen risico.

4.2. Autopoetsbedrijf …… heeft de bevoegdheid en het recht om het voertuig van de klant te verplaatsen. Autopoetsbedrijf …. zal deze werkzaamheden naar grote zorgvuldigheid uitvoeren, waarbij de medewerkers van Autopoetsbedrijf …… bevoegd zijn om onder andere de standen van de spiegels en de stoel te wijzigen, voor zover noodzakelijk voor veilig gebruik van het voertuig.

4.3. Autopoetsbedrijf .... is niet aansprakelijk voor directe door de klant geleden vermogensschade uitsluitend met betrekking tot het voertuig die te wijten is aan opzet of grove schuld van Autopoetsbedrijf …… of haar medewerkers.

4.4. Autopoetsbedrijf ….. sluit iedere aansprakelijkheid ter zake diefstal/inbraak of schade uit.

 

 

Vriendelijke groet,

Tinuss.

Met deze genoemde voorwaarden, laat ik de auto wel door een ander poetsen. Wel willen incasseren, maar elke verantwoordelijkheid terugschuiven naar de klant.

 

edit: Het is een kort antwoord, meer aandacht zal een eventuele klant er ook niet aan besteden.

Link naar reactie
  • 0
4.1. Het laten reinigen van het voertuig van de klant geschiedt geheel op eigen risico.

4.4. Autopoetsbedrijf ….. sluit iedere aansprakelijkheid ter zake diefstal/inbraak of schade uit.

Ik lees hier grijze lijst bepalingen (Art 6:237 BW, met name lid F)

 

Echter zou ik graag willen weten of het nodig is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten? De omzet zal zeker het eerste jaar niet meer bedragen dan 5000,-.

De omzet is niet zo relevant bij de beoordeling of het nodig is een verzekering af te sluiten. Wat van doorslaggevend belang is, is of jij zelf de eventuele schadelast / aansprakelijkheid van een flinke beschadiging van de lak, autoschade tijdens vervoer of inbraak of diefstal van de auto terwijl jij het goed onder beheer hebt, kunt betalen. Als jij diepe zakken hebt, bijvoorbeeld een flinke buffer van enige tienduizenden euro's, hoef je geen verzekering af te sluiten (hoewel het wellicht gelet op risico en de prijs van verzekeren wel handig is).

 

Heb je geen buffer, dan is niet verzekeren spelen met je financiële toekomst... Als student fiscaal recht en economie moet je de juiste en verstandigste keuze toch wel kunnen maken.

 

Het is meer dat mocht de poetsmachine om wat voor reden uit mijn hand schieten en een kras maken of dat ik de auto van de klant naar de garage rijdt en andersom en dat er onderweg wat gebeurt, dat ik dat afdek. Of zouden goede algemene voorwaarden voldoende zijn om dit af te dekken?

Nee, je mag je aansprakelijkheid voor door jou veroorzaakte schade en de directe gevolgschade niet afwijzen of beperken. Hooguit kun je de vermogensschade/ indirecte gevolgschade uitsluiten.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Bedankt voor alle reacties, deze deden mijn vermoedens bevestigen.

Wat zouden jullie aanraden mbt tot de aansprakelijkheidsverzekering? Daarnaast is het dus ook verstandig een diefstalverzekering af te sluiten? Zelf heb ik wat op het internet gezocht en daarbij kwam ik uit op zo'n 300 euro per jaar voor deze beide verzekeringen. Zijn er mogelijkheden tot goedkopere verzekeringen?

 

Alvast bedankt,

Groeten Tinuss.

Link naar reactie
  • 0
Zelf heb ik wat op het internet gezocht en daarbij kwam ik uit op zo'n 300 euro per jaar voor deze beide verzekeringen.

Weet je zeker dat die verzekeringen ook het diefstalrisico van voertuigen die eigendom zijn van derden afdekt? Inclusief sleutelrisico's en voertuigen die buiten staan (op openbare weg of achter afgesloten hek, maar dus niet in een afgesloten bedrijfsruimte voorzien van BORG-beveiliging)? Je hebt niets aan een reguliere inventarisverzekering, je hebt een garagepolis nodig met duidelijke bepalingen over hoe en op welke manier jij de autosleutel(s) moet beheren.

 

Zijn er mogelijkheden tot goedkopere verzekeringen?

Ik zou het eens proberen bij automotive verzekeraars zoals Bovemij of VVS, daar zijn veel autopoetsbedrijven verzekerd.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

En denk ook aan aansprakelijkheidsverzekering als je met deze auto's gaat rijden.

 

Wellicht zal de WA verzekering van de klant schade aan derden wel dekken, maar daar gaat die klant niet blij mee zijn gezien het bonus/malus verhaal en de daaruit voortkomende hogere premies voor tig jaar.

 

Voor diefstal, schade en dergelijke is het risico beperkt tot de waarde van het voertuig en de inhoud ervan, maar bij aansprakelijkheid lopen de bedragen natuurlijk hard op. Je zal net even zo'n wagen achteruit in een vakje zetten en daarbij een peuter niet zien en die vervolgens invalide rijden.

 

Nee, je mag je aansprakelijkheid voor door jou veroorzaakte schade en de directe gevolgschade niet afwijzen of beperken. Hooguit kun je de vermogensschade/ indirecte gevolgschade uitsluiten.

 

Gevolgschade zou je inderdaad wel kunnen beperken of uitsluiten. Maar dan moet je denken aan schade die de klant lijdt als hij bijvoorbeeld een verkoopafspraak mist doordat zijn auto niet bruikbaar is als gevolg van een incident, en je ook geen vervangend vervoer oid kunt aanbieden.

Link naar reactie
  • 1
Wellicht zal de WA verzekering van de klant schade aan derden wel dekken,

Dat is geen "wellicht", maar hard wettelijk vastgelegd . De WAM verzekering is een wettelijk verplichte dekking op de auto zelf. Bij WAM schade keert de WAM- verzekeraar van de auto hoe dan ook uit. Behoudens opzet of alcoholmisbruik wordt er ook geen verhaal gepleegd op de berijder of het bedrijf, je had ook immers toestemming om te mogen rijden.

Maar het is natuurlijk wel raadzaam om vooraf even op de RDW site te checken of de auto van de klant überhaupt wel WAM verzekerd is. Als je schade rijdt met een onverzekerde auto heb je wel een groot probleem....

 

maar daar gaat die klant niet blij mee zijn gezien het bonus/malus verhaal en de daaruit voortkomende hogere premies voor tig jaar.
Eerlijk gezegd vind ik dat risico in deze casus wel meevallen. De impact voor afkoop van dit no claimverlies is max 1-2 duizend Euro, meestal lager. Meestal verzekeren autopoetsbedrijven dit risico niet, voor zover er überhaupt al sprake is van het rijden in auto's van klanten, anders dan een paar meter op eigen terrein.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Of zouden goede algemene voorwaarden voldoende zijn om dit af te dekken?

 

Het is inmiddels al wel duidelijk gemaakt ;)

Zoiets kun je 1x maken bij een klant, maar daarna kun je dan je zaak echt wel sluiten. Poetsbedrijven moeten het toch van mond-tot-mond reclame hebben, en als jij je dan achter je AV gaat verschuilen is je reputatie in één keer weg.

 

Een kennis van mij is 4 jaar geleden een poetsbedrijfje begonnen en toen dacht ik ´wat moet je daar nou mee´ maar nu door goede reputatie staat zijn -inmiddels- hal vol met ferrari's en lamborghinis om gepoetst te worden. Mocht er een probleem zijn wordt dat gewoon direct opgelost, en wordt er niet met AV's gezwaaid.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 1

4.1. Het laten reinigen van het voertuig van de klant geschiedt geheel op eigen risico.

4.4. Autopoetsbedrijf ….. sluit iedere aansprakelijkheid ter zake diefstal/inbraak of schade uit.

Ik lees hier grijze lijst bepalingen (Art 6:237 BW, met name lid F)

 

Aanvulling: zijn de klanten particulieren dan zijn de zwarte en grijze lijst dwingend. Betreft het hier zakelijke klanten dan kennen de lijsten geen dwingend karakter. Wel kan er sprake zijn van reflexwerking.

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

maar daar gaat die klant niet blij mee zijn gezien het bonus/malus verhaal en de daaruit voortkomende hogere premies voor tig jaar.
Eerlijk gezegd vind ik dat risico in deze casus wel meevallen. De impact voor afkoop van dit no claimverlies is max 1-2 duizend Euro, meestal lager. Meestal verzekeren autopoetsbedrijven dit risico niet, voor zover er überhaupt al sprake is van het rijden in auto's van klanten, anders dan een paar meter op eigen terrein.

 

Kun je uberhaupt bepalen wat de financiele schade van het verlies aan no claim precies is? Zeker als je zou wisselen van verzekeraar (wat an sich wel voordelig kan zijn) lijkt het me heel lastig om de precieze schade vast te stellen.

 

Ik vroeg me dit al eerder af, bijvoorbeeld als je je auto uitleent en de lener rijdt er een forse schade mee. Dan is niet verhalen op de verzekering waarschijnlijk sowieso onvoordelig. Maar als de lener vervolgens wel wil vergoeden wat hij aan meerkosten (dwz hogere premies in de toekomst) heeft veroorzaakt voor de uitlener, hoe bepaal je dat bedrag dan?

 

 

Link naar reactie
  • 0
hoe bepaal je dat bedrag dan?

Je kunt geen exact bedrag niet bepalen want daarvoor moet je in de toekomst kunnen kijken. De toekomstige premie is mede afhankelijk van no claim tabel, tariefsaanpassingen, overstappen en uiteraard overige schade van de verzekerde zelf.

 

Wat je doet is dat je het afkoopt. Handjeklap met rekenwerk dus. Je berekent wat het cumulatieve verschil is tussen wel en niet claimen van de schade over een X periode, bijvoorbeeld 2 tot 5 jaar, en dat biedt je aan. Ook geen complex gedoe met contant maken/huidige waarde berekeningen of zo, gewoon 2 tot 5 premieverschillen bij elkaar op tellen en klaar. Wel even laten tekenen voor finale kwijting.

 

Mocht dit cumulatieve verschil overigens gelijk of hoger zijn dan de WA-schade zelf (vooral als tegenpartij een wat oudere auto had) , dan is het uiteraard verstandigder om de WA schade zelf voor eigen rekening te nemen: je betaalt verzekeraar dan de aan derden uitgekeerde schade (en eventuele expertisekosten) en dan wordt de no claim hersteld.

 

Het wordt pas écht complex als de de klant toevallig nog een no claimbeschermer heeft (uitstervend ras) . Dat tast namelijk de no claimkorting bij eerste schade niet aan, maar wel de schadevrije jaren zelf, en uiteraard is het bij de eerstvolgende schade dan direct bingo. Mijn advies in dat geval: afwikkelen alsof de klant geen no claimbeschermer had. Scheelt een hele hoop gedoe

 

 

Ik vroeg me dit al eerder af, bijvoorbeeld als je je auto uitleent en de lener rijdt er een forse schade mee. Dan is niet verhalen op de verzekering waarschijnlijk sowieso onvoordelig.
Ik herinner me een klant waarbij een collega de net gerestaureerde oldtimer van een andere collega met hoge snelheid tegen een muur aan had geparkeerd bij het eerste de beste testritje. Claimen en no claim compenseren was inderdaad een stuk goedkoper dan die € 16.000,- schade zelf ophoesten ja ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.