• 0

Voorschot T-mobile abonnement verwerken in boekhouding?

Hallo allen!

 

De titel van dit topic is waarschijnlijk niet duidelijk genoeg (@ moderator: feel free to adjust!)

 

Ik zit met het volgende. Een jaar geleden heb ik een i-phone abonnement afgesloten bij T-mobile. Als startende ondernemer kon ik alleen het zakelijke abonnement afsluiten als ik een voorschot van 500 euro zou betalen. Mijn maandelijkse rekeningen worden vervolgens verrekend met het voorschot dat ik heb betaald totdat dit bedrag "op" is.

 

Vorig jaar heb ik gedurende het hele jaar gebruik gemaakt van Easyadmin waarbij er geen sprake was van bankboekingen. Ik ben een starter en mijn bedrijfje is pas sinds dit jaar serieus gaan groeien waardoor ik nu gebruik maak van e-boekhouden.nl Binnen dit programma is er wel sprake van afschriften importeren en dergelijke. Ik word nu geconfronteerd met de rekeningen die ik heb gekregen van T-mobile die nog steeds verrekend worden met het voorschot, maar welke niet afgeschreven worden van de bank. Ik wil deze kosten verwerken omdat ik de BTW terug kan vorderen.

 

Hoe verwerk ik dit nu in mijn boekhouding?

 

Mijn dank is groot!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is niet zo heel ingewikkeld, er zit vast een balansrekening in die "vooruitbetaalde kosten" of zoiets heet.

 

De betaling van de 500 euro verwerk je als volgt.

 

RekeningDebetCredit
Vooruitbetaalde kosten500
aan bank500

 

Elke maand boek je de telefoonkosten als volgt. bijv kosten zijn 24,20 incl btw

 

De ontvangen factuur

RekeningDebetCredit
Telefoonkosten20,00
Te vorderen btw_4,20
aan crediteuren24,20

 

De betaling van de factuur

RekeningDebetCredit
Crediteuren24,20
aan Vooruitbetaalde kosten24,20

 

 

Eventueel kun je de boeking ook in 1x doen dan vervallen de rekeningen crediteuren in bovenstaand voorbeeld. Maar boekhoudkundig gaat het om 2 transacties. 1 ontvangst van de factuur en 2 de verwerking van de betaling waar in dit geval sprake is van vooruitbetaling.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel

 

Bedankt voor je reactie en uitleg.

 

De 500 euro is in maart 2012 betaald, dit verwerken in mijn administratie van 2013 zou volgens mij verwarring veroorzaken, daar al een groot deel van het voorschot in 2012 aan maandelijkse rekeningen is verwerkt.

 

Of heb jij hier andere ideeen bij?

 

Gr

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo Roel

 

Bedankt voor je reactie en uitleg.

 

De 500 euro is in maart 2012 betaald, dit verwerken in mijn administratie van 2013 zou volgens mij verwarring veroorzaken, daar al een groot deel van het voorschot in 2012 aan maandelijkse rekeningen is verwerkt.

Het lijkt me duidelijk dat je die 500,-- in 2012 verwerkt.

Link naar reactie
  • 0

 

Of heb jij hier andere ideeen bij?

 

nee hoor maar het leek mij handiger even de volledige boekingsgang van het ontstaan en afloop te tonen.

Ik kon uit jou vraagstelling niet halen of je al wat met het bedrag had gedaan of niet. Bovenstaand is dus de standaard boekwijze zoals ik het zou doen. Aan jou om te bepalen of je die 500 euro anders moet verwerken dan dat je hebt gedaan of niet.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.