• 0

Verkeerde BTW bij import

Hallo forumleden,

 

Ik ben Dennis en ben sinds kort een eigen webwinkel begonnen. Hoewel dit mijn eerste post is op HL lees ik al jarenlang interessante topics op dit forum. Het forum heeft me vaak geholpen met het oplossen van problemen & gedachtes, daar ben ik dan ook dankbaar voor.

 

Nu zit ik met een vraag waar ik geen antwoord op heb gevonden. Ik importeer de meeste van mijn goederen uit China. Via DHL betaal ik hier dan BTW over. DHL berekend schat de verschuldigde btw en deze betaal ik aan de deur contant.

 

De btw die ik aan de deur betaal valt lager uit dan de werkelijke btw, aangezien het aankoopbedrag van de goederen hoger ligt dan dat hun zelf schatten.

 

Nu is mijn vraag of dit heel veel uitmaakt.... aangezien je de btw toch weer terugvraagt bij aangifte ob. Het verschil was met de laatste order +/- 70 euro aan btw.

 

Alvast bedankt! :)

 

www.Ciggie.nl - Elektronische sigaretten & Accessoires

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

beide bedankt voor de reactie!

 

@StevenK bedankt voor het antwoord.

 

@Logic Er gaat inderdaad een factuur mee, maar dit zijn facturen met onjuiste getallen om hogere kosten voor de afnemende partij te vermijden. Daar staat China volgens mij wel een beetje bekend om haha.

www.Ciggie.nl - Elektronische sigaretten & Accessoires

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Door een lagere douane waarde heb je ook lagere invoerrechten. Dit lijkt wel leuk tot ze komen controleren dan kom je met je opmerking hiervoor wel in de problemen!

 

Als de invoerrechten 0% zijn veranderd er natuurlijk weinig, maar ondanks dat zou ik je toch adviseren om de werkelijke kosten op de factuur te laten zetten die meegaat met de goederen. Want anders pleeg je fraude, en dat klinkt nu leuk voor die losse euro maar dat is heel anders als de douane/belastingdienst gaan controleren (zeker als het moedwillig gebeurt)!

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Toevallig heb ik net zoiets gehad, zij het andersom, bij mij is er teveel berekend. Ik heb een vrij grote levering binnengekregen van een product waar 6% over berekend hoort te worden (import heffing 0%). Door een fout van de leverancier zijn niet de goede codes op de papieren terecht gekomen waardoor ik nu 21% moet betalen.

 

Op zich geen ramp, ik vraag het bedrag wel terug bij de BTW aangifte, maar vraag me af of ik nu geen gezeur kan krijgen met de belastingdienst of zo als ik deze producten weer in de shop verkoop, voor de correcte 6%. Ben ik op zich niet heel bang voor, ik verkoop de artikelen al een tijdje, maar toch...

Link naar reactie
  • 0

@Blous bedankt voor de reactie, het lijkt me inderdaad handig dat ik dat afspreek met de leverancier, de BTW krijg ik toch wel terug, en dan zijn m`n papieren op orde.

 

Ik bekeek gisteren de factuur die ik van DHL overhandigd heb gekregen, en zag daarop dat ik geen invoerrechten betaald had, alleen BTW. Het leek me stug dat hierover geen invoerrechten over betaald hoeft te worden dus ging ik zoeken naar de juiste TARIC code, hier kwam ik niks tegen dat betrekking had op mijn producten.

 

Toen maar besloten de Douane te bellen, de persoon met wie ik sprak klonk nogal onbekwaam en ongeinteresseerd en vertelde me dat er 3,7% invoerrechten over deze goederen betaald moeten worden. Dit is de link http://gebruikstarief.douane.nl/8543900090 bij invoer/uitvoer zie je het percentage.

 

Nu zit ik te te twijfelen wie gelijk heeft, aangezien DHL zijn eigen douane heeft en geen invoerrechten heeft berekend. Dit kan niet liggen aan het feit dat het factuurbedrag beneden de €150 ligt, anders klopt de berekende BTW van €61 weer niet..

 

Ik neig meer naar de kant van de Douane dan DHL, en denk dat DHL gewoon half werk heeft geleverd, maar ik weet het niet zeker.

 

Is er iemand die mij kan helpen? :-\

www.Ciggie.nl - Elektronische sigaretten & Accessoires

Link naar reactie
  • 0

DHL heeft niet zijn eigen douane. Er is maar 1 douane en die is van de overheid ;)

Wel heeft de douane afdeling van DHL voor jullie en douane aangifte verzorgd en hierbij een andere code gebruikt. Welke is dit?

Daarnaast adviseer ik een ieder om dit soort problemen te voorkomen de goederen code van te voren te checken bij de douane en waar nodig een BTI te doen. Zorg er verder voor dat de goederen code(s) op de factuur vermeld staan en nog beter duidelijk instructies te sturen aan de geen die namens jouw douane aangifte gaat doen. Dit voorkomt dit soort problemen achteraf die erg moeilijk te corrigeren zijn. Communicatie is hierin een belangrijke factor! Zeker daar de aangifte uiteindelijk op jouw naam gebeurd dus als er problemen zijn komt de BD/douane bij jouw langs! niet bij de geen die voor jouw de aangifte heeft verzorgd!

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft niet altijd invoerheffingen te betalen. Vooral bij kleine leveringen is het niet altijd verschuldigd.

 

Die heffingen op import worden berekend bij de inklaring. Zowel DHL als TNT hebben een eigen inklaring. De inklaring geeft de papieren weer door aan de douane, die steekproefsgewijze controleert. Soms worden pakketten opengemaakt en zelfs je geimporteerde spullen mogen door de douane worden opengemaakt om te kijken of er niks in verstopt zit. De douane plakt dan een sticker op de beschadigde doos, zodat je weet dat zij dat hebben gedaan.

 

DHL en TNT brengen de koper kosten in rekening voor de inklaring. Ze dragen de invoerrechten en de BTW bij import af aan de belastingdienst en brengen dat jou weer in rekening. Maar ook brengen ze jou over het totaal provisie in rekening en dat is wat zij er aan verdienen. Hoe meer invoerheffing je betaalt, hoe meer provisie zij je in rekening kunnen brengen. Daarvoor ontvang je een factuur, die je per bank betaalt. Via hun betaal je dus de BTW, de invoerrechten en de inklaringskosten. Mijn ervaring is, dat ze meestal juist te hoge bedragen in rekening brengen. Het kan lang duren, voordat je die factuur ontvangt.

 

Er zijn wel eens slimme postbezorgers, die voor geimporteerde pakketjes de import kosten direct bij aflevering aan de deur in rekening brengen en daarvoor contante betaling willen. Maar zolang je DHL of TNT zelf niet hebt betaald, blijf je die betaling verschuldigd. Ook als de bezorger er al met je centjes vandoor is.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.