• 0

Aandelen privé houden of in Holding?

Dag,

 

Ik ben momenteel voor 40% aandeelhouder in een BV die ik (uiteraard) deel voor de overige 60% met een andere aandeelhouder. Deze BV is vervolgens 100% eigenaar van een tweede BV, een loon BV omdat we veel met seizoensarbeiders werken en internationaal opereren.

 

Nu zijn we inmiddels vier jaar actief en is mij wederom het advies gegeven om een holding op te richten, zodat ik de 40% aandelen niet in privé bezit, maar dit door mijn holding laat doen. In het advies traject ben ik aardig op weg.

- Ik heb contact met een administratie kantoor die voor mij de hele handel voor 900 euro wil doen (salarisstroken, aangiften, jaarstukken, etc.)

- Ik heb een AOV traject uitstaan via Rabobank om te kijken wie mij het beste bod kan geven

- Het loon dat ik nu verdien als DGA (immers ik ben nu gewoon medewerker van de desbetreffende BV waar ik ook 40% van bezit zijn we aan het doorrekenen zodat ik bruto en netto goed uitkom, ook i.v.m. de belastingschijven.

 

Nu ik alles dus redelijk op de rit heb, kwam ik op een verjaardag een goede kennis tegen die mij adviseerde om de aandelen wel privé te houden, en deze niet te laten overnemen door mijn holding.

 

Nu is mijn vraag of hij hier een punt heeft.

 

Mijn inziens niet, omdat ik van mening ben dat de Holding de aandelen beter kan bezitten i.v.m. dividend, eventueel afrekening (ooit) van de aandelen + het voordeel om binnen de holding ook weer activiteiten (deelneming, nieuwe onderneminig) te starten. waarbij ik niet iets hoef te delen 40/60, maar voor de volle 100% er in zit.

 

Kan iemand mij vertellen of ik op de goede weg ben, en of mijn kennis gelijk heeft of niet?

 

Voor verdere informatie ben ik uiteraard beschikbaar.

 

Vriendelijke groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu ik alles dus redelijk op de rit heb, kwam ik op een verjaardag een goede kennis tegen die mij adviseerde om de aandelen wel privé te houden, en deze niet te laten overnemen door mijn holding.

 

Hij zal heus een punt hebben, maar heeft hij dat ook gedeeld met jou? Wat was de motivering/onderbouwing van dit advies?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
- Ik heb een AOV traject uitstaan via Rabobank om te kijken wie mij het beste bod kan geven

Om meerdere redenen is dit raar te noemen

 

Ten eerste ben je op grond van dit aandelenbelang (ongeacht of dit in de holding staat of werkmij) verplicht sociaal verzekerd, dus is een AOV niet aan de orde, hooguit een excedent verzekering boven de WIA uitkering en WGA gat, maar dat zijn geen AOV's maar werknemersverzekeringen.

 

Ten tweede is de Rabobank geen onafhankelijk adviseur maar een verbonden aanbieder die primair bemiddelt in Interpolis AOV met wellicht nog een aanbod van een van de eigen Achmea-zusters en bij uitzondering nog een Amersfoortse offerte er naast.

En als er al een vergelijk met de ruim 60 andere aanbieders / producten wordt gegeven dan is dat meestal alleen prijs bij aanvang. Zeker bij het vergelijken van Interpolis AOV's is het heel verstandig om ook naar het premieverloop in de toekomst te kijken, voor een termijn van minimaal 5 tot 10 jaar

 

Heeft Rabo je ook nog geadviseerd over de praktische consequenties van overstap van werkmij naar Holding?

Zo wordt de loondoorbetalingsverplichting (1e 2 jaar bij ziekte) verlegd van de werkmaatschappij waar je 40% aandeelhouder van bent naar de holding waar je 100% aandeelhouder van bent. Een op zich erg lastig - vrijwel onverzekerbaar- risico, maar in jouw situatie is mogelijk sprake van voortgezet dienstverband / frontverandering, en kan dit risico mogelijk toch voor de werkmij blijven. Dat is om meerdere redenen in jouw belang. Ten eerste draag je dan niet volledig zelf voor 100% op voor deze kosten, ten tweede is het mogelijk meeverzekerbaar op een verzuimverzekering voor de werkmij

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft Rabo je ook nog geadviseerd over de praktische consequenties van overstap van werkmij naar Holding?

 

Even aanvullend op het uitstekende verhaal van Norbert: het is natuurlijk prima mogelijk om de aandelen te houden in een holding en het dienstverband bij de werkmaatschappij voort te zetten. Dit gebeurt meestal bij ondernemingen die van BTW vrijgestelde prestaties leveren (omdat de eventuele managementfee gewoon met BTW belast is en dus voor de werkmaatschappij niet aftrekbaar is), maar zou voor jou ook een mogelijkheid zijn.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nu zijn we inmiddels vier jaar actief en is mij wederom het advies gegeven om een holding op te richten, zodat ik de 40% aandelen niet in privé bezit, maar dit door mijn holding laat doen. In het advies traject ben ik aardig op weg.

- Ik heb contact met een administratie kantoor die voor mij de hele handel voor 900 euro wil doen (salarisstroken, aangiften, jaarstukken, etc.)

 

En fiscale begeleiding bij de omzetting ook? Lukraak de aandelen in de huidige holding BV verkopen aan een nieuw op te richten dochter BV komt je op afrekenen in box 2 te staan. Fluwelen handschoentjes zijn wel op zijn plek in dit soort trajecten.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag,

 

Allereerst mijn excuses voor de late reactie. Het ontbrak mij aan de tijd om goed inhoudelijk te reageren.

 

De kennis heeft het niet onderbouwd op de verjaardag. Ik heb hem inmiddels wel gebeld, en blijkt dat hij toch iets anders bedoelde dan hij op dat moment uitsprak.

 

ook hij kwam nl. tot de conclusie dat je - als je holding boven een werkmij waar je 40% aandelen van bezit, je de aandelen niet privé houdt. Er was dus sprake van een misverstand.

 

Hoofdreden om dit topic te openen, heeft zichzelf dus opgelost kan je zeggen.

 

Wel lees ik in de comments een aantal interessante stukken waar ik graag op wil reageren.

 

Het traject bij de Rabobank, ben ik niet verder ingegaan. Het antwoord hieronder bevestigd mij dat ik nog meer advies wil inwinnen, voordat ik ergens iets aanvraag. Daarvoor is mijn kennis op dit onderwerp te matig. eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ook niet goed begrijp wat Dennis van Dijk bedoeld.

 

Ik dacht dat je - indien je een holding hebt, automatisch buiten alle gebaande paden valt. Voor de duidelijkheid: ik ben nu in loondienst van de werkmaatschappij, maar bezit dus wel die 40% aandelen als privé persoon. Wellicht dat je dit nog kan verduidelijken aan me?

 

Verder snap ik de opmerking van Joost niet helemaal, maar volgens mij is dit een vraag of het admin kantoor ook de fiscale begeleiding doet. Nu is het zo dat de 60% aandeelhouder een groot bedrijf is, waar ik dankbaar gebruik van kan maken inzake dit soort dossiers, ik heb dus een financiële man (AA'er) van de financiële afdeling die mij begeleid. Kan je verder uitleggen waar we op moeten letten, aangezien je schrijft: fluwelen handschoenen zijn op zijn plek.

 

Dank iedereen voor de commentaren. Dit helpt mij om dit soort zaken inzichtelijker te krijgen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

... eerlijkheid gebied te zeggen dat ik ook niet goed begrijp wat Dennis van Dijk bedoeld.

 

Heeft Rabo je ook nog geadviseerd over de praktische consequenties van overstap van werkmij naar Holding?

 

Even aanvullend op het uitstekende verhaal van Norbert: het is natuurlijk prima mogelijk om de aandelen te houden in een holding en het dienstverband bij de werkmaatschappij voort te zetten. Dit gebeurt meestal bij ondernemingen die van BTW vrijgestelde prestaties leveren (omdat de eventuele managementfee gewoon met BTW belast is en dus voor de werkmaatschappij niet aftrekbaar is), maar zou voor jou ook een mogelijkheid zijn.

 

Als jij 40% van de aandelen van de BV krijgt kun je daar een aantal dingen mee doen. De meest voor de hand liggende twee zijn:

 

[*]de aandelen in privé houden;

[*]de aandelen houden in een holding (de holding heeft de aandelen op naam staan, de aandelen van de holding zijn van jou).

 

Over het algemeen zijn wij op HL een grote fan van het houden van aandelen in een holding. Maar dat je de aandelen in de holding hebt zitten betekend niet dat je in dienst moet treden van de holding. Je kunt rustig in loondienst blijven bij de werkmaatschappij (waarvan je 40% van de aandelen in jouw holding hebt zitten). Dat scheelt een hoop administratieve rompslomp maar heeft een heel groot nadeel: je kunt geen pensioen in je holding opbouwen.

Voer voor een adviseur die goed op de hoogte is van jouw casus.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1
maar heeft een heel groot nadeel: je kunt geen pensioen in je holding opbouwen.

Kleine aanvulling: dat kan wel, maar voor z.g.n. "extern eigen beheer" van pensioen in een andere BV dan waar je op de loonlijst staat, gelden andere spelregels - vooral waarderingsgrondslagen - die met name voor de "luxere" regelingen (al dan niet geïndexeerd middelloon en eindloon) ongunstig uitvallen. Een beschikbare premieregeling kent dat probleem bijvoorbeeld niet, alleen zul je daar de ingelegde pensioengelden niet kunnen onttrekken / tijdelijk besteden aan andere doeleinden: het is gelabeld geld dat belegd moet worden.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Als je van plan bent ooit je bedrijf voor een mooie prijs te verkopen, dan is het handiger om de aandelen in een holding te hebben en niet prive. Als je de aandelen prive hebt, dan reken je op het moment van verkoop af met de belastingdienst, tegen een hoog tarief. Heb je ze in een holding, dan kun je het geld in de holding laten zitten om te investeren in een nieuw bedrijf, bijvoorbeeld, en reken je alleen af met de belastingdienst als je geld uit je holding haalt. Als je dat laatste gefaseerd doet, is het tarief lager. Maar eigenlijk geldt wat ik nu zeg alleen als je gelijk vanaf het begin een holding hebt. En ik weet zeker dat de deskundigen op dit forum hier allerlei wetenswaardige details aan kunnen toevoegen :-)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag allemaal,

 

Wederom bedankt voor alle input.

 

Het voornemen is nu om een holding op te zetten, die boven de werkmij komt. Dit om eventuele winst in de werkmij en toekomstige verkoop beter te kunnen doen. Daarnaast wil ik graag met de holding (in de toekomst) nieuwe activiteiten ontplooien die ik niet deel met mijn huidige aandeelhouder.

 

Via een onafhankelijke adviseur, worden op dit moment 5 offertes voor de AOV opgevraagd, dus dat is ook in beweging.

 

Enige nieuwe ontwikkeling is dat in de werkmij, mijn mede aandeelhouder (die momenteel 60% bezit) heeft besloten dat ze een minderheids belang willen van 49%. Met als gevolg dat mijn belang stijgt van 40% naar 51%.

 

De redenatie van hen is dat (zij zijn een grotere holding) liever 49% willen hebben omdat zij dan slechts een deelneming hoeven te verantwoorden in hun jaarstukken, i.p.v. de huidige situatie waarbij de hele BV in hun boeken valt.

 

Dit heeft als gevolg dat ik dus 51% bezit straks, waarbij ik graag aan jullie de vraag wil stellen wat voor consequenties dit heeft op mij. Wat veranderd er straks voor mij ?

 

Graag zou ik hier een antwoord op willen, bedankt in ieder geval zover voor alle ondersteuning. Dit heeft mij tot nu toe zeker geholpen.

Link naar reactie
  • 0

Enige nieuwe ontwikkeling is dat in de werkmij, mijn mede aandeelhouder (die momenteel 60% bezit) heeft besloten dat ze een minderheids belang willen van 49%. Met als gevolg dat mijn belang stijgt van 40% naar 51%.

 

De redenatie van hen is dat (zij zijn een grotere holding) liever 49% willen hebben omdat zij dan slechts een deelneming hoeven te verantwoorden in hun jaarstukken, i.p.v. de huidige situatie waarbij de hele BV in hun boeken valt.

 

 

Vreemd verhaal. 60% of 49% het blijft een deelneming....

 

Dit heeft als gevolg dat ik dus 51% bezit straks, waarbij ik graag aan jullie de vraag wil stellen wat voor consequenties dit heeft op mij. Wat veranderd er straks voor mij ?

 

Is er scheiding in zeggenschap en winstdeling aangebracht? Zo niet dan heb je dus voor besluiten die slechts een normale meerderheid van stemmen vereisen het voor het zeggen. Fiscaal wijzigt er niets voor jou(w BV).

 

Wel wordt je door deze zet ineens een nevengeschikte DGA en val je dus buiten de verplichte sociale verzekeringen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De redenatie van hen is dat (zij zijn een grotere holding) liever 49% willen hebben omdat zij dan slechts een deelneming hoeven te verantwoorden in hun jaarstukken, i.p.v. de huidige situatie waarbij de hele BV in hun boeken valt.

 

Dit heeft als gevolg dat ik dus 51% bezit straks, waarbij ik graag aan jullie de vraag wil stellen wat voor consequenties dit heeft op mij. Wat veranderd er straks voor mij ?

 

Hier wordt ingegaan op de consolidatie van de deelneming. Laten we hier niet al te theoretisch op ingaan (zelfs bij 49% kan er een consolidatieplicht zijn) is dit naar alle waarschijnlijkheid een verhaal die ooit eens is verteld maar niet noodzakelijk is.

 

Je hoeft een meerderheidsbelang niet te consolideren als er sprake is van een vrijstelling. De artikelen die hier uitsluitsel over geven zijn art 2:407 BW en art 2: 396 BW.

De kans dat hij verplicht was om te consolideren is lager dan je denkt.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.