• 0

verkoop verpande goederen

Goedendag,

Wie weet er hoe het volgende zit:

Voor een financiering is ooit een verpanding van mijn bedrijfs voorraad gedaan.

Gaat dus om de producten die ik in mijn winkels verkoop.

Normaal bleef deze voorraad altijd redelijk op pijl, werden uiteraard producten van verkocht maar werd ook weer nieuwe voorraad ingekocht.

 

Nu echter heb ik die voorraad niet meer nodig en verkoop ik dus nog steeds gewoon de producten die ik op voorraad heb.

Gevolg is dat de voorraad dus langzaam aan steeds kleiner wordt en uiteindelijk helemaal weg is.

 

Sterker nog: ik heb de mogelijkheid misschien om de volledige voorraad straks in 1 keer aan iemand door te verkopen voor een bedrag dat net iets onder de oorspronkelijke inkoop waarde ligt.

 

Hoe zit dat nu met een verpanding, mag ik dus (langzaam) die voorraad verkopen omdat ik hem niet meer nodig heb?

Het is niet dat mijn bedrijf stopt, maar gewoon dat ik deze producten uit het assortiment wil halen en vervangen door een voorraad van andere producten die ik niet zelf meer zal aanhouden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

het krediet is niet verstrekt voor het aanleggen van de voorraad nee. Die voorraad was er destijds al en is dus verpand.

Verder zijn er geen zekerheden in de pandovereenkomst afgesproken nee (moet voor zekerheid nog even nakijken maar volgens mij niet aangezien er verder ook niet veel was wat als zekerheid kon dienen).

Link naar reactie
  • 0

Dan verwacht ik niet al teveel problemen, mits stipt aan rente en voorwaarden kredietgebruik wordt voldaan.

 

Het is niet gebruikelijk om geregeld voorraadlijsten,crediteuren in te dienen, dus als jij normaal kredietgebruik last zien zal bank niet piepen.

 

Ik weet niet of jaarlijks jaarraporten ingediend moet worden. Als dat wel zo is en daaruit blijkt dat de financiele positie niet al te best is, kunnen vragen gesteld worden en mogelijk aanvullende voorwaarden gevraagd worden.

Voor de beeldvorming: indien sprake is van inleveren jaarcijfers, wordt ook altijd een zekerheidsplaatje opgesteld. Inkoopbedrag voorraden minus handelscrediteuren x 20 of 30 %, afhankelijk van soort voorraad, geeft jou een beeld, hoe belangrijk die verpanding is.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Hoe ik het ook doe de financier zal niet beter worden van de verpande goederen.

houd ik de voorraad aan dan kan ik hem dus niet meer verkopen en staat er voor een 15 duizend euro aan loze voorraad die incourant wordt (is deels al incourant en klein deel is over de houdbaarheids datum).

Blijf ik producten wel verkopen wordt de voorraad elke maand een paar honderd euro kleiner tot hij weg is.

Nu kan ik mogelijk gehele voorraad in 1 keer verkopen zodat ik van alle "oude meuk" af ben en met mooie nieuwe producten kan beginnen die ik niet op voorraad hoef te houden.

Verkoop opbrengsten van voorraad kan ik weer gebruiken om bepaalde zaken in bedrijf uit te breiden of te verbeteren wat weer voor omzet stijging zal zorgen.

Link naar reactie
  • 0

Niet een antwoord op je vraag, maar wel een vraag die bij mij op kwam ;D

 

Is er een reden waarom je het ontvangen geld voor de voorraad niet gebruikt om je schulden (gedeeltelijk) af te lossen? Scheelt tenslotte meteen weer rente betalingen.

Een deel wil ik wel reserveren voor aflossing maar dan gewoon voor de maandelijkse termijnen. Misschien ook wel een deel om een extra aflossing te doen.

Maar grootste deel wil ik gebruiken om een extra investering in het bedrijf te doen om meer groei te kunnen realiseren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.