• 0

Reseller afsluiten?

Hallo,

 

Ik ontwikkel software en verkoopt direct aan klant als aan resellers onder een white label-constructie.

De reseller krijgt een eigen inlog portal waarop hun klanten gebruik maken van de software.

 

Tot op heden heeft de reseller 8 pakketen bij ons afgenomen. Een rekening staat echter al een jaar open. Deze wordt steeds niet betaald, en ik word elke keer gerustgesteld dat ze het direct gaan overmaken. Het gaat niet om een schokkend bedrag (1000 euro) dat ik hier een juridische zaak van wil maken.

 

Hoewel voor andere pakketten wel betaald worden, is dit nooit binnen de betaligngstermijn. Ik ben nu wel klaar met deze reseller, en wil hem afsluiten van mijn dienst. Als ik hem afsluit, hoop ik ook dat hij bijdraait en de openstaande factuur gewoon betaald.

 

Ik vraag me af of ik per direct het portal waarop zijn klanten inloggen kan opheffen? Dit betekent dat huidige klanten niet meer kunnen inoggen hierbij. Wel kunnen zij nog inloggen op mijn eigen portal mocht dat nodig zijn (dan weet de klant wel wie achter het systeem zit..)

 

Ik heb geen reseller overeenkomst afgesloten. De algemene betalignsvoorwaarden zijn hier op van toepassing. De reseller portal is een extra dienst die ik hen gratis heb aangeboden, en zij (volgens mij?) dus geen recht op hebben

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou als tussenstap een in gebrekestelling toezenden waarop je vermeld dat als binnen zoveel dagen het niet betaald is je af gaat sluiten.

 

Het klinkt namelijk alsof je heel lang aardig bent geweest en nu ineens wil stoppen. Dat is nogal een verandering in opstelling. Daarom de tussenstap: Als je niet betaald zal ik niet meer aardig zijn.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Door het afsluiten van het totale pakket terwijl de lopende verplichtingen wel betaald worden maak je in feite het probleem groter dan dat het is.

 

Als één factuur het probleem is waarom isoleer je dat probleem niet? Die ene factuur aanmanen en wanneer wenselijk overdragen naar jouw incassopartner / deurwaarder / etc?

 

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

op de eerste aanmaning hebben ze geen reactie gegeven, behalve via de sms dat hij het wel zou betalen.

ik moet dan eerst rond de 500 euro betalen voordat het voor de rechter kan komen. daar heb ik geen zin in voor dit lage bedrag.

 

zoals gezegd, ik ben deze klant nu liever kwijt dan rijk. kost me teveel tijd en ze leveren mij ook amper wat op.

 

ik wil dus alleen niet aansprakelijk worden gesteld voor iets als ik de inlog portal afsluit - waar hun klanten de dupe van zullen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Begin eens met de reseller te melden dat als hij niet binnen zeven dagen betaalt, je de klanten aan gaat schrijven om direct aan jou te betalen.

 

Leuk dreigement, maar dat lijkt me nou niet heel handig, Een white-label constructie is juist opgezet om te voorkomen dat de werkelijke leverancier bekend wordt bij de eindklant (tot zover dat technisch mogelijk is natuurlijk). Als je de klanten rechtstreeks actief gaat benaderen dan zou dat zelfs een schending kunnen zijn van het vertrouwen dat de reseller mag hebben dat je je niet bekend maakt en niet met hun klantenbestand aan de haal gaat. Op die manier kom je wellicht juist zelf in de problemen door dit soort basale 'afspraken' niet na te komen.

 

Verder maak je natuurlijk weinig succes bij de klanten van de klant, aangezien je daar geen directe (contract)relatie mee hebt.

Ik zou inderdaad de termijn stellen en aangeven dat je daarna alle diensten opschort. Dit recht heb je sowieso, ook al staat dat niet in je (betalings)voorwaarden. Betalen ze nog niet, dan gewoon afsluiten. Dan zal de klant of snel genoeg wel gaan betalen óf je kunt altijd nog de uiteindelijke klanten benaderen of te kennen geven wat er gaande is (en hopen dat ze een directe relatie met jou willen aangaan). Een en ander is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van hoe essentieel de software is voor de bedrijfsvoering van de klanten.

Mocht dat alles niets uithalen, tja, dan kun je of de 1000 euro afschrijven of toch een deurwaarden bellen.

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Begin eens met de reseller te melden dat als hij niet binnen zeven dagen betaalt, je de klanten aan gaat schrijven om direct aan jou te betalen.

 

Leuk dreigement, maar dat lijkt me nou niet heel handig, Een white-label constructie is juist opgezet om te voorkomen dat de werkelijke leverancier bekend wordt bij de eindklant (tot zover dat technisch mogelijk is natuurlijk). Als je de klanten rechtstreeks actief gaat benaderen dan zou dat zelfs een schending kunnen zijn van het vertrouwen dat de reseller mag hebben dat je je niet bekend maakt en niet met hun klantenbestand aan de haal gaat. Op die manier kom je wellicht juist zelf in de problemen door dit soort basale 'afspraken' niet na te komen.

Derdenbeslag is iets wat op grond van de wet is toegestaan en vanuit dat licht is het ook toegestaan enig onderzoek te doen of de klanten van jouw klanten nog iets te betalen hebben.

En uiteraard is dat niet leuk voor de reseller, maar dan moet de reseller zijn end of the bargain maar nakomen.

Overigens is het mijn ervaring dat juist de goede uitleg van welke gevolgen dat derdenbeslag gaat hebben vaak bijdraagt aan een verbetering van het betalingsgedrag ;)

Link naar reactie
  • 0

Een white-label constructie is juist opgezet om te voorkomen dat de werkelijke leverancier bekend wordt bij de eindklant (tot zover dat technisch mogelijk is natuurlijk).

 

Dat is wel erg zwart/wit. Er zijn ook whitelabel-constructies waarbij de leverancier niet helemaal in de mist verdwijnt. In dit geval kan bijvoorbeeld support e/o training door de leverancier verzorgd worden.

 

Als klant zou ik liever hebben dat de oorspronkelijke leverancier zich meldt dan dat ik plotseling niet meer kan inloggen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een white-label constructie is juist opgezet om te voorkomen dat de werkelijke leverancier bekend wordt bij de eindklant (tot zover dat technisch mogelijk is natuurlijk).

 

Dat is wel erg zwart/wit. Er zijn ook whitelabel-constructies waarbij de leverancier niet helemaal in de mist verdwijnt. In dit geval kan bijvoorbeeld support e/o training door de leverancier verzorgd worden.

 

Als klant zou ik liever hebben dat de oorspronkelijke leverancier zich meldt dan dat ik plotseling niet meer kan inloggen.

 

Sure, maar gezien de opmerkingen van de TS ga ik hier niet van uit ( "dan weet de klant wel wie achter het systeem zit.." )

Vanuit de klant geredeneerd heb je helemaal gelijk, maar uiteindelijk dien je als leverancier eerst het belang van jouw directe klant en dat is nog altijd dat het waarschijnlijk niet de bedoeling is dat je bekend raakt. Aan die eindklant kun je achteraf prima uitleggen dat X zijn rekening niet heeft voldaan en je hem gelijk weer online helpt in deze vervelende situatie.

 

@StevenK, Ah, die kant op kan natuurlijk ook. Beide wegen kun je bewandelen natuurlijk. Deze voelt alleen wat minder zuiver, maar is mooi als pressiemiddel inderdaad. Daarnaast denk ik dat je een eindklant eerder tot directe klant kunt promoveren als je hem behulpzaam bent (voor of na evt. schorsing), dan wanneer je aankomt met de vraag of hij misschien nog wat moet betalen aan de reseller (wat waarschijnlijk toch niet zo is)

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

op de eerste aanmaning hebben ze geen reactie gegeven, behalve via de sms dat hij het wel zou betalen.

ik moet dan eerst rond de 500 euro betalen voordat het voor de rechter kan komen. daar heb ik geen zin in voor dit lage bedrag.

 

zoals gezegd, ik ben deze klant nu liever kwijt dan rijk. kost me teveel tijd en ze leveren mij ook amper wat op.

 

ik wil dus alleen niet aansprakelijk worden gesteld voor iets als ik de inlog portal afsluit - waar hun klanten de dupe van zullen zijn.

 

Daar heb je incassobureau's en deurwaarders voor :)

 

Wellicht ingebreke stellen en overdragen?

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

ik moet dan eerst rond de 500 euro betalen voordat het voor de rechter kan komen. daar heb ik geen zin in voor dit lage bedrag.

 

Volgens mij is dat pas het einde van een traject. Zodra je het aan een incasso bureau overdraagt gaan die er achter aan. Bij sommigen is er ook no cure no pay waardoor je zelf geen kosten hebt als er niks betaald word.

Lukt het niet met het incasso bureau dan pas kan het tot een rechtzaak komen maar de meesten zijn dan al aan het betalen geslagen. Daarnaast kan het incassobureau volgens mij ook de rechtszaak aangaan voor jou.

 

Neem eens contact op met een incassobureau en laat je informeren.

 

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

een incasso buro / deurwaarder kan alleen maar aanmaningen sturen. dit is gebeurd, maar klant reageert hier niet op.

om het voor de rechter te brengen moet je een voorschot overmaken. hier heb ik dus geen zin in. ben je sowieso ook weer maanden verder voordat er een uitspraak is.

 

ik de klant vorige week overigens al een bericht gestuurd, dat ze uit het reseller programma zijn ontheven. geen reactie hierop ontvangen.

ik heb nu ook de login portal afgesloten. ook geen reactie, maar ze zullen vast reageren als hun klanten bij ze gaan klagen.

 

dank voor het advies.

 

Link naar reactie
  • 0

Zijn het bedrijfs critische systemen die de klanten van die resellers huren?

Indien nee: afsluiten en melding op de site zetten dat vanwege administratieve redenen afgesloten is met jouw gegevens erbij.

 

Indien ja: niet afsluiten voor je de klanten van de reseller geïnformeerd heb en de kans gegeven hebt om vervanging te verzorgen.

 

Heb ooit zoiets gehad met houting waarbij de partij die bovenste bedrijf waar ik huurde de stekker uit de servers trok vanwege wanbetaling waardoor alle websites van alle klanten van die reseller dus plat lagen. Dat heb ik die partij echt niet in dank afgenomen n hebben heel wat negatieve reacties reacties voor die partij opgeleverd. Had ik graag van op de hoogte gebracht.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.