Ik wil vanuit mijn bedrijf een gift doen aan een stichting van 1000 euro, in natura.

De factuur die ik echter neerleg voor dit evenement is normaal 2500 euro. Nu wil ik voor het eerste jaar prive die 1500 euro inleggen.

Ik ben zelf een bestuurder van de stichting

Het is niet bedoeld als belastingtrukje, meer om duidelijk te maken waar de financiën vandaan komen.

Ik verwacht hier verder geen problemen mee omdat ik een eenmanszaak heb en dat de belastingdienst uitgave en inkomsten al 1 ziet.

Toch wil ik het voor de zekerheid even navragen.

De stichting is geen ANBI, want deze stichting wordt gerund door mijn vrouw en ik, maar heeft wel een algemeen doel, namelijk de NL bevolking informeren over dierenleed door middel van evenementen.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/41217-giften-aan-een-stichting/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

Jasper,

Giften (zakelijke) zijn alleen aftrekbaar (van de winst dus) als zij een zakelijk belang dienen. Bijvoorbeeld:

- Als reclame.

- Voor iets dat heel normaal is voor jouw onderneming ( als alle podiumbouwers aan "Stichting Podiumbouw" doneren, dan kan jij dat ook zakelijk doen – maar niet aan "Vogelaarvereniging Tureluur", omdat jij nou eenmaal van vogelgefluit houdt…).

- Als je daar als ondernemer belang bij hebt (dus misschien aan "Stichting Behoud van mijn Winkelstraat" of zoiets).

Peter

• 0

Voor privépersonen (maar dit heeft dan weer helemaal niets met ondernemen te maken…!) gaat het om ANBI’s. Zakelijk niet.

Maar als het niet over de IB aftrek (bedrijfskosten) gaat in jouw geval, waar gaat het dan wel over?

Dan vat ik ‘em niet.

• 0

Ik weet niet of het gevolgen heeft voor BTW en wat de gevolgen zijn voor de balans.

Want ik neem dan 1500 euro op als prive opname en stort dat weer in die stichting.

Maar ik denk dat ik dit misschien toch niet heel slim is. Ik betaal dan 33% belasting over die 1500 euro, dus kan het toch wel beter meteen storten in de stichting, alleen wordt mijn bedrijf dan meteen de grootste sponsor.

• 0

Ik snap er geen hout van. Je wil een gift doen uit je bedrijf van 1000 maar de rekening bedraagt normaal 2500. Uit prive wil je dan 1500 bijleggen. Betekent dit dat je een rekening stuurt voor 2500, een korting geeft van 1000 euro en vervolgens uit prive 1500 aan de stichting geeft zodat ze daarmee het restant van de rekening kunnen voldoen? En wat betreft de BTW: als je een factuur stuurt ben je uiteraard verplicht om BTW te heffen (en af te dragen).

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

JE snapt het dus wel ;-)

Het lijkt me dat het zou het duidelijkst is ook bij het presenteren van de administratie. Maar een stichting mag natuurlijk geen btw terugvragen en als ik prive inleg moet ik natuurlijk inkomsten belasting betalen over de opname van 1500 euro.

Kortom een dom plan dus.

Ik wil het zo netjes mogelijk doen, maar ik kan beter gewoon vanuit mijn bedrijf 2500 euro in natura sponsoren.

• 0

De tegenprestatie gaat er ook zeker zijn, er komt een website waarop reclame wordt gemaakt, via social media gaan we de bedrijven die sponsoren promoten, het goede doel dat we uitgekozen hebben zal het evenement en haar sponsors ook gaan promoten en tot slot zal er tijdens het evenement ook uitgebreid reclame worden gemaakt. Alle sponsors gaan echt waar voor hun geld krijgen.

• 0

Dan zou het best eens kunnen dat die Stichting btw-ondernemer is en de btw wél terug kan vragen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar