• 0

Beschikking omzetbelasting Belastingdienst

Ik kreeg vandaag een brief van de belastingdienst waarin men aangeeft dat ik een bedrag terug krijg.

 

Het beschkkiingsnr is: sofinummer.O.01-3031

 

Volgens de brief gaat het om de omzetbelasting over tijdvak maart 2013.

 

Inhoud van de beslissing

 

Teruggaaf

U heeft bij de belastingdienst een verzoek om terug gaaf van omzetbelasting ingediend op grond van artikel 29 van de wet op de omzetbelasting 1968 over maart 2013.

U heeft het verzoek niet binnen de gestelde termijn ingediend u bent hierdoor niet ontvankelijk in het verzoek.

 

bla bla bla

 

U heeft recht op teruggaaf van de belasting.

bla bla bla

 

Ik doe normaal alleen aangifte per kwartaal waarbij het referentienummer is sofinummer.B013210

 

Dus een B en geen O.

 

Ik heb dus vandaag gebeld met de bd, maar kreeg een onbeschofte dame aan de lijn die zei dat het allemaal klopte en dat ze niet inzag wat het probleem was omdat er geen boete opgelegd was.

Bovendien gaf ze aan dat ik vanaf nu per maan de BTW moest gaan opgeven. Ze kon niet aangeven waarom.

Toen ik aangaf dat als ik werkelijk per maand de BTW moest gaan aangeven, waarom ik dan geen brief heb gehad met de uiterste betaaldatum gaf ze de tnt de schuld.

Ik gaf toen aan dat als ik over maart de BTW aangifte zou moeten doen dan het mij dan logisch lijkt dat ik tot eind april de tijd zou moeten hebben. Zij gaf hierop aan dat dat normaal wel zo was, maar dat dit te maken kan hebben met het betaalgedrag in het verleden, ondanks dat ik nog nooit te laat heb betaald.

 

 

Ik heb na het telefoon gesprek ingelogd op de site van de BD en daar is dit nummer niet bekend en staat gewoon dat ik per kwartaal mijn BTW moet aangeven, dit blijkt ook uit de email die ik op 27-03 heb ontvangen.

Ook hier staan gewoon de nummers met de letter B erin: sofinummer.B013210 en niet het nummer sofinummer.O.01-3031

 

Heeft iemand zoiets dergelijks eerder meegemaakt of heef iemand tips over de te nemen stappen?

Ik wil morgen best wel opnieuw bellen, maar verwacht hetzelfde antwoord.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank je wel, ik wist niet dat de letters daar voor diende ik dacht dat elke aangifte een unieke combinatie had.

 

Ik heb geen suppletie ingediend, ik weet ook niet hoie de belastingdienst aan dit bedrag komt.

Bovendien klopt het jaar/tijdvak dan niet, want daar geeft men maart 2013 aan.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jasper,

 

Je hebt deze teruggaaf waarschijnlijk ontvangen naar aanleiding van een verzoek dat je hebt ingediend in verband met een oninbare debiteur: als je klant een factuur niet betaalt omdat hij bijvoorbeeld failliet is, mag je op grond van artikel 29 de reeds afgedragen btw terugvragen.

 

Hopelijk is het zo wat duidelijker! Als je nog vragen hebt, kun je ons bellen: 0800-0543. Op basis van het beschikkingsnummer kan mijn collega je verder helpen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Karin

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

En als je géén "verzoek tot teruggaaf van btw wegens een oninbare debiteur" hebt ingediend, en je hebt ook geen zin om de Belastingtelefoon te bellen, dan stuur je ze een brief, waarin je aangeeft dat je niet de indruk hebt dat dit geld voor jou bedoeld is,

 

Als je dat aangetekend doet, en de Belastingdienst reageert vijf jaar niet, spreken we over een verjaarde onverschuldigde betaling, en mag je het beschouwen als sponsorgeld van de staat.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Je kunt voor dat soort dingen beter niet met de belastingtelefoon bellen. Daar zit iemand achter een scherm, die zonder veel informatie een antwoord moet bedenken. Schrijven werkt beter, omdat degene die dat op het bureau krijgt, jouw gegevens erbij kan zoeken en eventueel de regelgeving er bij pakt, voordat er een antwoord komt.

 

Bedragen die je terug krijgt kunnen betrekking hebben op een periode waar je helemaal niet meer aan dacht, ook als het een recente beslissing betreft. Omdat je er volgens het schrijven niet tegen in beroep kan, moet je er ook geen beroep tegen aantekenen. Dat kan immers niet in behandeling genomen worden.

 

Los van het bedrag dat je niet thuis kunt brengen, kun je altijd een verzoek indienen om met een andere frequentie de aangifte te mogen doen. Gewoon een briefje schrijven, dan krijg je antwoord. Maar zet nooit al je vragen en problemen in 1 brief. Hou het bij 1 vraag of verzoek tegelijk. Dan heb je meer kans dat je antwoord krijgt op dat wat jij belangrijk vindt.

 

Mijn ervaring met de belastingdienst is, dat de regels soms erg star zijn, maar dat met een verzoek toch vaak rekening gehouden wordt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.