• 0

Hoe order het beste te financieren ?

Beste leden,

 

Ik ben aan het proberen een order te financieren, maar eigen Bank (ABN) vind het benodigde bedrag (plm 80.000) te hoog. Ik ben een eenmanszaak in een nichemarkt. In het tweede gesprek verwees de Bank naar Qredits, maar ik heb het vermoeden dat ook daar het bedrag en wellicht de tak van sport (lampen voor klassieke Porsche) niet aansluiten. De inkoopwaarde van de totale productie wordt gedekt door de order. Wat er over blijft is winst. Het bedrag heb ik nodig voor plm. 5 maanden. Volgende week een gesprek met de Rabo, maar zou graag breder op zoek gaan.

Ik zag net de links naar ‘Geldvoorelkaar’ en zal daar ook over nadenken, maar kan funders weinig ‘extra’s’ bieden zoals bijvoorbeeld een dienstverlener of een product voor een brede markt dat kan.

Maar vraag is dus concreet of ik nog mogelijkheden over het hoofd zie.

 

Alvast bedankt voor lezen en de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

 

Ik ben aan het proberen een order te financieren, maar eigen Bank (ABN) vind het benodigde bedrag (plm 80.000) te hoog.

 

Wellicht kan je je bank wijzen op het borgstellingskrediet. Zie hier.

 

 

Qredits gat tot maximaal 50k. De branche is niet bepalend,dus een niche mag uiteraard niet uitmaken.

 

Succes!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp is jouw hele productievoorraad binnen vijf maanden verkocht en heb je de opbrengst van de verkopen daadwerkelijk op de bank ontvangen. Als dat zo is, is het dan nodig om nu in één keer het volledige bedrag te financieren of zou de order ook opgesplitst kunnen worden?

Ik weet namelijk moet orderen, maar als jij bijvoorbeeld plaatmateriaal voor de lampen moet bestellen kan ik mij voorstellen dat je dat materiaal allemaal aan het begin van je productieproces nodig hebt. Wellicht is het mogelijk om eerst een derde van de order te laten komen met een leverancierskrediet van zeg 60 dagen. Dan zou je in die 60 dagen een deel kunnen fabriceren en verkopen, krediet inlossen en nieuwe voorraad orderen.

 

Maar goed, wij weten hier natuurlijk niet waar het over gaat en of dit een optie is. Maar gezien de korte looptijd dat je over de liquide middelen moet beschikken kan ik mij voorstellen dat er meer opties zijn dan de bank. Bijkomend nadeel voor jou is dat het voor de bank niet echt boeiend is om voor een krediet van zeg zes maanden van € 80.000,00 het hele arsenaal open te trekken. Het levert ze zo'n € 3.200,00 maar kost ze net zoveel moeite als hetzelfde bedrag voor 10 of 20 jaar wegzetten waarbij ze veelvouden aan vergoeding kunnen vangen. Dekt jouw marge de rentelasten van het project ook?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie. Even een kleine toelichting. Ik produceer de lampen niet zelf. Bij aanvang van productie wordt deel betaald en voor verzending nog een gedeelte. Bij invoer de btw. Alles totaal plm. de 80.000. Prima idee om de partij gespiltst te laten komen. Ik zal de mogelijkheid met de leverancier opnemen. De marge dekt gelukkig probleemloos de rentelasten.

Link naar reactie
  • 0

Hoe verhoudt deze kredietbehoefte zich tot je continue activiteiten? Kun je daar geen capaciteit voor winnen? Als eenmalige actie vind ik het niet zo vreemd dat de bank dit niet wil financieren. Zoek een Porsche-liefhebber met diepe zakken en bied onderpand...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nog even wat feedback op de eerdere reacties. Ik heb ondertussen contact gehad met de fabrikant en die is bereid om de betaling van 30% van de productiekosten tot het einde van het jaar te verschuiven.

Deze productie is inderdaad een uitschieter binnen de lopende activiteiten en komt zo het lijkt elke 4 jaar terug. Op dat moment is de voorraad ook bij de tussenhandel op en er weer nieuwe vraag ontstaan. Het werkt een beetje als een inkvlek. Ook de cultus rond de oude Porsche ontwikkelt zich langzaam tot een meer individuele auto.

Porsche rijders met diepe zakken zullen er best wel zijn, maar ik ben de juiste helaas nog niet tegengekomen.

Wederom bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

Nog even een update. Wellicht leerzaam voor ander HL-leden die de zelfde stap in willen nemen. Na enthousiast het crowdfunding traject ingegaan te zijn, ben ik helaas toch weer tegen de zelfde drempel aangelopen als bij de bezochte banken. (zo voelt het in ieder geval) Ik denk dat ik teveel Amerikaanse crowdfunding boeken heb gelezen want die gaan er primair toch van uit dat de ‘crowd’ het risico bepaald.

 

Uiteraard ben ik even vooraf met mijn accountant gaan zitten om het juiste bedrag inclusief aflossing vanaf maand 1 te bepalen, heb uitgebreid mijn situatie uitgelegd en kreeg de onderstaande uitleg bij de afwijzing. (mijn situatie even kort erachter)

 

· aanvragen via Geldvoorelkaar.nl worden getoetst aan algemene opvattingen voor verantwoord lenen. (prima)

 

· bij het bepalen van een risicoklasse ten behoeve van investeerders is de afloscapaciteit op het moment van de aanvraag het belangrijkste criterium. Die capaciteit staat in geen verhouding tot de financieringslasten. (order ligt er nog steeds en meegenomen in de aflossing kwam dit exact uit)

 

· de volledig voor te financieren transactie is in omvang even groot als de volledige jaaromzet. Uw afnemer kan blijkbaar de transactie niet financieren, ondanks de gegarandeerde afname. (het bedrag neemt aanzienlijk toe omdat vanaf maand 1 afgelost moet worden en het zou geweldig zijn als al mijn afnemers ook vooraf de produktie zouden financieren)

 

· De financieringslasten van de annuiteitenlening kunnen niet uit reguliere exploitatie worden terugbetaald; (klopt, anders had mijn bank het kunnen regelen)

 

· Het risico van de onderliggende, éénmalige transactie is te groot (dit zou zoals vermeld de derde keer zijn dat een dergelijke batch wordt gefabriceerd)

 

· U heeft geen informatie verstrekt m.b.t. uw persoonlijke kredietwaardigheid (BKR verstrekt, zonder bijzonderheden en ik betaal sinds ik zelfstandig ben altijd mijn rekeningen, wat kan ik dan nog meer doen)

 

Misschien kan het bovenstaande collega ondernemers helpen hun verhaal gerichter te formuleren om verrassingen zoals de mijne te voorkomen.

 

Helaas ben ik nu weer terug bij af en dus weer op zoek naar een volgende oplossing. Bestaat er zoiets als projectfinanciering voor mijn situatie? Zijn er andere garanties te geven waar ik niet aan heb gedacht?

 

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele reacties.

Met vriendelijke groet,

 

René

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.