• 0

Investeren door een Stamrecht BV in een bestaande BV? (participatie)

Volgens mij is het geen probleem om een stamrecht BV te laten participeren in een bestaande andere BV. Het idee is om de Stamrecht BV een 20% belang te nemen in een andere (normale) BV en naast deze investering ook een lening aan die BV te laten verstrekken. Het kan volgens mij gezien worden als een normale belegging.

Klopt dit? Ik hoorde laatst dat fiscale problemen zou kunnen geven. Ik wil graag zeker of ik niets over het hoofd zie.

 

Als het voorgaande gewoon mogelijk is, zou het dan problemen kunnen opleveren wanneer de eigenaar (en begunstigde) van de stamrecht BV vanuit zijn eenmanszaak consultancy diensten verleent aan de ontvangende BV?

 

Lamanagement helpt bij het bepalen van de strategie, begeleidt verander processen en biedt coaching & training.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag

 

Deelnemen in een dochter BV is prima mogelijk met een stamrecht BV als ook de dochter BV financieren.

Ik zie niet zo snel waarom dat fiscaal een probleem zou opleveren (bij failliete dochter BV bedoel je, neem ik aan).

 

Je tweede vraag kan ik wel bevestigen. Dat kan tot problemen leiden. Volgens de wet LB (4-d) ben je ficief in dienst bij je BV. Als je aan de BV factureert vanuit je EMZ dan kan/zal de fiscus dat aanmerken als verrichte arbeid voor je BV en aan jou het DGA loon opleggen van art. 12a LB. En je EMZ zal dus geen omzet maken.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of het "DGA punt" klopt in deze situatie. De investering is slechts 20%. Er wordt al lange regelmatig geadviseerd aan de BV. Het adviseren is dus een voorzetting van de bestaande situatie.

Er is geen handelingsbevoegheid voor de BV anders dan de stem in de AvA. Directie wordt gevoerd door anderen en er is dus geen inschrijving als bestuurder.

Deze feiten meewegend, verandert jouw mening dan?

Lamanagement helpt bij het bepalen van de strategie, begeleidt verander processen en biedt coaching & training.

Link naar reactie
  • 0
Deze feiten meewegend, verandert jouw mening dan?

Voor mijn beurt sprekend: Nee, want die "feiten" zijn allemaal -helaas voor jou - totaal niet relevant.

 

De wetgeving en vooral de jurisprudentie op dit gebied is overduidelijk: De enige 2 feiten die er toe doen is dat jij een aanmerkelijk belang hebt (5% of meer) en dat je activiteiten verricht voor de BV.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.