• 0

Verlaging DGA-loon

Ik heb thuis een gehandicapt kind die elke dag veel zorg vraagt.

 

Daarnaast ben ik DGA en ontvang ik het gebruikelijk loon a € 43.000,00.

 

Om in de zorg van mijn kind te voorzien, wil ik graag 1 dag in de week thuis zijn.

Hierdoor ga ik van een 40-urige werkweek naar 32 uur.

 

 

Dit lijkt mij een reden om de Belastingdienst te verzoeken tot het verlagen van het DGA-loon. Ik ga er hierbij vanuit dat de Belastingdienst het gebruikelijk loon baseert op een 40-urige werkweek.

 

Zal de Belastingdienst hier mee accoord gaan (menselijke redenen) of wordt een beslissing hieromtrent genomen op basis van cijfers?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Heino,

 

Je hoeft geen toestemming te vragen voor part time werken en het part time toepassen DGA-salaris.

Zorg wel dat arbeidsovereenkomst en managementovk ( en wellicht ook de managementfee ) aangepast zijn.

 

En zorg voor een kloppende agenda: vrijdag thuis is vrijdag thuis.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Correct me if i am wrong, maar aan het genormaliseerde DGA-loon heeft de belastingdienst een 'standaard' bedrag aan loonheffing gekoppeld toch?

 

Hoe wordt dit verlaagd dan zonder dat ik de Belastingdienst informeer over mijn situatie?

Link naar reactie
  • 0
Correct me if i am wrong, maar aan het genormaliseerde DGA-loon heeft de belastingdienst een 'standaard' bedrag aan loonheffing gekoppeld toch?

Nee, er is niets genormaliseerd. De loonheffing wordt berekend en ingediend door jouw salarisadministrateur (en is o.a. mede afhankelijk van aantal contracturen en andere persoonlijke factoren zoals leaseauto [ DGA salaris is immers fiscaal loon, leaseauto telt desgewenst mee voor het DGA salaris] al dan niet bijtelling als DGA, eigen bijdrage pensioenregeling et cetera et cetera )

 

heb je alle toeters en bellen als pensioen en leaseauto niet dan betaal je -uiteraard - dezelfde loonheffing als ieder andere DGA met zelfde salaris en uren, maar ook dat is - bij mijn weten - niet genormaliseerd maar gewoon het correct toepassen van de belastingschijven en kortingen c.q. de juiste heffingstabel...

 

Hoe wordt dit verlaagd dan zonder dat ik de Belastingdienst informeer over mijn situatie?

Door jouw salarisadministrateur die ook de loonaangifte indient, mits jij hem/haar uiteraard tijdig van de wijziging van de arbeidsovereenkomst (uren) en salaris op de hoogte stelt.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Zonder enig inzicht in de cijfers is het nogal lastig überhaupt enige indicatie te geven, maar het komt met regelmaat voor dat de Belastingdienst vraagtekens zet bij een verlaging van het gebruikelijk loon tot onder de €43.000, ook als dat wordt veroorzaakt door het minder gaan werken. Dat heeft met de systematiek rond die grens van €43.000 te maken: Als de belastingdienst vindt dat het gebruikelijk loon meer moet zijn dan €43.000, dan ligt de bewijslast bij de belastingdienst. Als de DGA vindt dat het gebruikelijk loon lager moet zijn dan €43.000, dan ligt de bewijslast daarvoor bij de DGA. Daarbij geldt onder de €43.000 niet de doelmatigheidsmarge die een afwijking van 30% van het gebruikelijk loon toestaat. Het gebruikelijk loon wordt daarbij in beginsel gedefinieerd als de vergoeding die een normale werknemer met een soortgelijke functie maar dan zonder aanmerkelijk belang voor zijn werkzaamheden ontvangt.

 

Stel dat op basis van een 40-urige werkweek het gebruikelijk loon €60.000 bedraagt. 70% daarvan is €42.000, zodat een feitelijk salaris van €43.000 is toegestaan. Bij een 32-urige werkweek bedraagt het gebruikelijk loon dan €48.000, zodat het feitelijke salaris nog steeds niet lager mag zijn dan €43.000.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.