• 0

Opdrachtgever wil opdracht beindigen

Hallo, ik ben voor een opdrachtgever een bedrijfsfilm aan het maken. Het filmplan met daarbij een shotlist zijn ruim van tevoren besproken en aangepast naar wens. Daarna is er een gespecificeerde offerte gestuurd. Hier staat bijvoorbeeld precies in hoeveel draaidagen er zijn, hoeveel montagedagen, wat de apparatuur per dag kost, wat de cameraman, regie, acteurs etc kosten.

 

Uitendelijk is op het filmplan en de offerte via mail een accoord geven. Het filmen heeft plaatsgevonden en ook de eerste montage is opgestuurd. De shotlist is één op één te herkennen in het beeld en het niveau van de uitvoering zoals het hoort. Nu had de opdrachtgever een twee punten die hij graag anders zou zien en deze waren niet vooraf duidelijk afgesproken. Ook heeft hij niet de moeite genomen om iemand van zijn bedrijf mee te laten komen tijdens het filmen. Ze hebben ons letterlijk in hun eigen bedrijf ons ding laten doen. De twee punten die hij anders wil zien betekenen een extra dag filmen en hij vindt dat hij daar niet voor hoeft te betalen. Ik vind uiteraard dat ik niet voor die kosten moet opdraaien om bovenstaande redenen.

 

Nu is hij boos en heeft hij via mail gemeld dat ik alles maar af moet blazen en hij met iemand anders verder gaat. Ik heb aangegeven dat dit jammer is en ik hem dan een factuur zal sturen van de gemaakte kisten tot nu toe(wat neerkomt op o geveer 70%). Hij zegt deze niet te zullen betalen omdat het eindproduct niet is zoals afgesproken.

 

Mij vraag; wat te doen?!

 

Factuur sturen voor de gemaakte kosten tot nu toe, er vanuit gaande dat het beeldmateriaal bij ons blijft en niet gebruikt gaat worden?

Indien het materiaal niet gebruikt wordt zijn deze kosten namelijk lager omdat de afkoop van de acteurs en muziek dan vervallen en daar alleen de uurprijzen van overblijven.

 

Indien ze het beeldmateriaal wel willen gebruiken is de afkoop van acteurs en muziek dus van toepassing. En volgens mij is het auteursrecht van het beeld bij de maker en heeft de opdrachtgever allen recht op een montage daarvan die volgens afspraak is afgeleverd.

 

Mijn mening is dat er nog helemaal geen eindproduct is omdat hij aangeeft dat we ermee moeten stoppen. Wat we tot nu toe hebben gemaakt is al wel een montage die precies is zoals vooraf omschreven en alles ziet er tip top uit. Dus als ze er nu voor kiezen om ermee te stoppen is het dikke pech en betalen ze bijna 70% zonder een product te krijgen.

 

Bij voorbaat dank voor reacties

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn eerst reactie is: dit soort dingen niet via mail oplossen. Maak een afspraak, bel elkaar op en probeer eruit te komen. Mail is een communicatiemiddel dat zwart-wit is en waarbij de interpretatie van de ontvanger een grote rol speelt.

 

Als dat niet lukt kun je natuurlijk facturen sturen incasso's etc, maar dan kun je er ook vanuit gaan dat het een zinloos hard spelletje wordt waarbij de opdrachtgever zijn gelijk zal willen hebben.

Link naar reactie
  • 0

Het filmen heeft plaatsgevonden en ook de eerste montage is opgestuurd. De shotlist is één op één te herkennen in het beeld en het niveau van de uitvoering zoals het hoort. Nu had de opdrachtgever een twee punten die hij graag anders zou zien en deze waren niet vooraf duidelijk afgesproken. Ook heeft hij niet de moeite genomen om iemand van zijn bedrijf mee te laten komen tijdens het filmen. Ze hebben ons letterlijk in hun eigen bedrijf ons ding laten doen. De twee punten die hij anders wil zien betekenen een extra dag filmen en hij vindt dat hij daar niet voor hoeft te betalen. Ik vind uiteraard dat ik niet voor die kosten moet opdraaien om bovenstaande redenen.

Heb jij die dag wel gevraagd om iemand mee te laten gaan bij het filmen ?

Link naar reactie
  • 0

Daarna is er een gespecificeerde offerte gestuurd.

 

Zijn bij deze offerte ook algemene voorwaarden verstrekt en van toepassing verklaard? Zo ja, staat in deze voorwaarden iets over dit probleem?

 

De shotlist is één op één te herkennen in het beeld en het niveau van de uitvoering zoals het hoort.

 

Dis is natuurlijk een subjectieve waarneming en een subjectieve conclusie. In jouw ogen komt de shotlist overeen en is het niveau conform wat te verwachten valt. Dit is ook logisch, anders had je het materiaal niet ter inzage gegeven. Maar dat maakt het nog objectief zoals jij hier stelt.

 

Nu had de opdrachtgever een twee punten die hij graag anders zou zien en deze waren niet vooraf duidelijk afgesproken.

 

Ehmm, niet duidelijk afgesproken of niet afgesproken?

En zijn de punten überhaupt besproken?

De punten staan in ieder geval niet in de shotlist?

 

Ook heeft hij niet de moeite genomen om iemand van zijn bedrijf mee te laten komen tijdens het filmen.

 

Is dit een van jouw algemene voorwaarden, als je deze hebt?

 

Ze hebben ons letterlijk in hun eigen bedrijf ons ding laten doen. De twee punten die hij anders wil zien betekenen een extra dag filmen en hij vindt dat hij daar niet voor hoeft te betalen. Ik vind uiteraard dat ik niet voor die kosten moet opdraaien om bovenstaande redenen.

 

En die twee punten kwamen dus als donderslag bij heldere hemel? Geen spoor van te vinden in de correspondentie of in de shotlist?

 

Nu is hij boos en heeft hij via mail gemeld dat ik alles maar af moet blazen en hij met iemand anders verder gaat. Ik heb aangegeven dat dit jammer is en ik hem dan een factuur zal sturen van de gemaakte kisten tot nu toe(wat neerkomt op o geveer 70%).

 

Nogmaals, wat staat hier over in je algemene voorwaarden?

 

Hij zegt deze niet te zullen betalen omdat het eindproduct niet is zoals afgesproken.

 

Mij vraag; wat te doen?!

 

Aan de hand van jouw antwoorden kan er gerichter geadviseerd worden.

Over wat voor bedragen hebben we het eigenijk? Duizenden, tienduizenden of honderdduizenden euro's?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden tot zover.

 

- Geen algemene voorwaarden

 

- Inderdaad subjectief maar dit zal door eider onafhankelijke persoon beaamd worden.

 

- De punten zelf kwamen inderdaad als donderslag bij heldere hemel. Ik was wel bang dat ze achteraf nog met iets zouden komen wat ze hadden kunnen weten als ze erbij waren geweest. Heb bij aankomst overigens wel gevraagd of er niet iemand bij bleef, maar de baas zelf was er niet en de werknemer die ons ontving wist toch niet wat er afgesproken was en vertrouwde erop dat het wel goed kwam. (Met hem werken we al bujna drie jaar samen aan andere filmpjes voor het bedrijf )

Ik heb mijn zorgen over die gang van zaken ook geuit.

 

- verder gaat het over een totaal van ongeveer 16.000,-

 

Verder vind ik een poging tot oplossen middels praten wel een optie, maar merk ik aan de houding dat het een lastig verhaal gast worden. Vandaar de vraag naar input om een correct standpung in te kunnen nemen.

Link naar reactie
  • 0

- Geen algemene voorwaarden

 

Dan zou dat prioriteit één voor jou moeten zijn. Juist in situaties als deze kunnen algemene voorwaarden uitkomst brengen.

 

- Inderdaad subjectief maar dit zal door eider onafhankelijke persoon beaamd worden.

 

Dus wel objectief in jouw ogen ;)

 

- De punten zelf kwamen inderdaad als donderslag bij heldere hemel. Ik was wel bang dat ze achteraf nog met iets zouden komen wat ze hadden kunnen weten als ze erbij waren geweest.

 

En waarom was je daar bang voor? Er is namelijk een shotlist gemaakt en je wist wat je zou gaan filmen. Alles waar ze nu mee aankomen, en toen mee hadden kunnen aankomen, was dus een afwijking van het plan en de opdracht.

 

Heb bij aankomst overigens wel gevraagd of er niet iemand bij bleef, maar de baas zelf was er niet en de werknemer die ons ontving wist toch niet wat er afgesproken was en vertrouwde erop dat het wel goed kwam. (Met hem werken we al bujna drie jaar samen aan andere filmpjes voor het bedrijf )

Ik heb mijn zorgen over die gang van zaken ook geuit.

 

En waar maakte je je specifiek zorgen over? Je wist wat opgenomen moest worden en hoe dat zou gebeuren.

 

- verder gaat het over een totaal van ongeveer 16.000,-

 

Veel geld. Helder is dat er een opdracht verstrekt is en dat je gewerkt hebt aan die opdracht. Dat er niet betaald gaat worden lijkt mij uitgesloten. Hoeveel er betaald gaat worden is natuurlijk een tweede. Het is in ieder geval veel en veel goedkoper voor de opdrachtgever om jou de klus af te laten maken. En gezien de relatie (al meerdere films gemaakt) wil je deze opdrachtgever denk ik graag behouden. Als twee hersenloze pubers een welles-nietes spelletje splen zal enkel leiden tot verliezers.

 

Ik zou om tafel gaan en uitleggen wat het probleem s. Neem de shotlist door en constateer dat je je aan de opdracht heb gehouden. Reken voor wat het gaat kosten om de extra shots te maken. Geef aan dat je hier geen slaatje uit wilt slaan en er geen geld aan hoeft te verdienen, maar dat het onredelijk is dat je voor de kosten opdraait. Probeer op die manier tot een oplossing te komen en laat vooral de klant ook meedenken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

De reden dat ik me toch een beetje zorgen maakte is omdat ik vond dat de betrokkenheid minimaal was en ik het idee had dat 'de baas' er helemaal geen tijd voor had om dit goed te begeleiden maar het ook niet aan één van z'n 180 werknemers wilde uitbesteden. Ik heb meerdere malen aangegeven of ik bepaalde zaken niet even met iemand van marketing op moest nemen maar deze vragen werden niet beantwoord en ik heb uiteindelijk zelf een berg dingen moeten regelen die volgens afspraak bij de opdrachtgever lagen.

 

Ik ben 1000% overtuigd van mijn gelijk, alleen weet ik mijn rechten niet precies. Het is ook geen geldkwestie, want dat hebben ze zat, eerder een trots dingetje denk ik. Hij wil niet toegeven dat hij zelf ook verantwoordelijkheden had in dit geheel.

 

Al met al, een lastig verhaal en een goeie motivatie om toch maar eens die algemene voorwaarden op te stellen en met contracten te gaan werken..

Link naar reactie
  • 3

Directeurtjesgedrag. Gewoon zakelijk aanpakken, en niet 'om tafel gaan', deze persoon heeft al lang laten zien dat hij bij een beetje tegenwind in de blafmodus gaat en ze zijn gewend dat creatieve dienstverleners dan slap worden in de knieën en wiebelig, en dat ze ermee wegkomen.

Mijn ervaring is wel dat als je die snoerstrak halverwege komt met een email waar geen speld tussen te krijgen is, ze vaak inbinden - óf een tandje harder gaan blaffen maar dat moeten ze zelf weten, ze draaien zich dan alleen nog maar harder vast in de modder van hun eigen gedoetje. Dan mogen ze dat verder regelen met een jurist.

 

Want algemene voorwaarden of niet, er is altijd nog zoiets als redelijkheid en billijkheid (daar zal een rechter ook altijd naar kijken), en hoewel jou dingen aan te rekenen zijn (wel piepen maar ook akoord gaan met afwezigheid van iemand van hun bedrijf, is voor een deel jouw 'bad' dat je toch ging draaien, maar ook hun 'bad' omdat ze dan niet moeten piepen als het niet wordt zoals ze willen).

In algemene voorwaarden staat vaak iets over het tussentijds afbreken van een opdracht: opdrachtgever is dan tot dusver gemaakte kosten verschuldigd en eventueel een 'kill fee' daar bovenop.

Er is bijvoorbeeld ook best een tussenvorm denkbaar waarin e.e.a. helder uiteengezet wordt, je aanbiedt om de draaidag te doen voor half tarief, met de voorwaarde dat je nu x percentage van het bedrag betaald krijgt.

 

Al met al helemáál geen lastig verhaal! Je hebt gewoon een case.

Stuur me even een privébericht, dan help ik je met het opstellen van zo'n mail.

(Ik ben al een jaar of 12 strijdbaar voor creatieven, mijn bijltje is scherp ;-)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In essentie gaat het hierom: er is tussen partijen een overeenkomst met wilsovereenstemming over prestatie en tegenprestatie aangegaan. Achteraf wil een partij de bestaande overeenkomst eenzijdig wijzigen. Dat is dus onmogelijk, je kunt - met hulp van Annedien (reusje voor het mooie aanbod) - de moeite doen middels een brief, waarin je dus aan de bestaande overeenkomst refereert.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

Dat de opdrachtgever niet iemand bij de opnames aanwezig laat zijn (terwijl daar alle gelegenheid voor was en de filmer daar uitdrukkelijk op gewezen heeft) is een keuze van de klant. Die kan dan niet nadien gaan mopperen dat hij iets anders bedoeld had. Zeker niet als er eerder samengewerkt is.

 

Er zijn vast creatieve en kosteneffectieve alternatieven waar topicstarter zijn klant al op gewezen heeft. En als extra draaidagen onvermijdelijk zijn, moet de opdrachtgever opdraaien voor de extra kosten. Het hele project afblazen is chantage. Bullying!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Allen dank voor de reacties! Heel fijn aanbod ook! Ik zou er een uur geleden meteen op ingegaan zijn, ware het niet dat ik net een jurist heb gesproken die mij hetzelfde aanbood en het lullig zou zijn om van twee walletjes te snoepen. Mocht dit niet werken, laat ik het alsnog weten.

 

Degene die ik net heb gesproken weet ook veel van auteursrecht, dat leek me wel handig. Hij gaf inderdaad aan dat het gaat om meerwerk wat buiten de offerte valt. Ook omdat het punten zijn die vooraf niet naar mij gecommuniceerd zijn en ik hun visie daarop niet uit mezelf had kunnen bedenken.

 

Recht op mijn geld (of in ieder geval een redelijk deel daarvan) heb ik sowieso en ik moet bepalen op welke manier ik daar aanspraak op wil maken. Het enige wat schadelijk voor mijn bedrijf zou zijn is, als ik hen het onbewerkte ruwe materiaal geef. Dan is niet zeker wat de kwaliteit van de afwerking zal zijn en als die slecht is, is dit slecht voor mijn naam. In eerste instantie ten opzichte van de mensen die eraan mee hebben gewerkt, in het bijzonder de acteurs die hun gezicht eraan hebben verbonden.

 

De opties zijn:

- Vriendelijk proberen of via gerecht afdwingen om de klus zelf af te maken

- Hen de gemaakte kosten laten betalen, maar ze geen beschikking geven over het beeldmateriaal (als ze daarom vragen, want tot nu toe is het vanuit hen; jullie niks, wij niks)

- Of hen laten betalen voor de gemaakte kosten tot nu toe en via gerecht afdwingen dat ik zeggenschap heb over hoe het materiaal door een derde zou worden verwerkt.

 

Een hersenkrakertje voor het weekend dus;-)

Link naar reactie
  • 0

 

Dat de opdrachtgever niet iemand bij de opnames aanwezig laat zijn (terwijl daar alle gelegenheid voor was en de filmer daar uitdrukkelijk op gewezen heeft) is een keuze van de klant. Die kan dan niet nadien gaan mopperen dat hij iets anders bedoeld had. Zeker niet als er eerder samengewerkt is.

 

Er zijn vast creatieve en kosteneffectieve alternatieven waar topicstarter zijn klant al op gewezen heeft. En als extra draaidagen onvermijdelijk zijn, moet de opdrachtgever opdraaien voor de extra kosten. Het hele project afblazen is chantage. Bullying!

 

Dat is ook de reden dat ik moeite heb om te smeken voor een oplossing.. Ik hou niet van bullies!

 

Tevens ken ik beide uitersten. Grote klanten die tot vervelens toe over je schouders meekijken en je meer als instrument gebruiken om iets te maken wat in hun hoofd zit. En klanten die je vragen om wie je bent en wat je kan en je volledig vertrouwen en daar juist hun voordeel in zien. Deze situatie is omgekeerd aan de verkeerde kanten, als je begrijpt wat ik bedoel ??? ;)

Link naar reactie
  • 0

Los van hoe je dit precies gaat uitspelen, wat is jou aan te rekenen in dit verhaal? Wat heb jij laten liggen, waar zitten jouw 'bullybare' of 'laat maar'-zwakke plekken?

Die onderkennen voor dat je wel proces dan ook ingaat kan je versterken.

 

Succes! ;D

 

En te gek dat je een jurist erbij betrokken hebt die je helpt - wel jammer voor mij, want ik smul van dit soort varkentjes om te wassen ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp uit jouw verhaal niet de noodzaak dat je nu al met een jurist aan de slag gaat, je hebt de overeengekomen prestatie geleverd en dus heb je recht op de tegenprestatie. M.a.w. gewoon de afgesproken prijs factureren. Als opdrachtgever weigert te betalen, is het gewoon - onder verwijzing naar de overeenkomst - de stappen voor incasso volgen (vriendelijke herinnering, tweede herinnering, in gebrekestelling, uit handen geven etc...) Ik heb het gevoel dat je het te moeilijk ´aanfietst´.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Los van hoe je dit precies gaat uitspelen, wat is jou aan te rekenen in dit verhaal? Wat heb jij laten liggen, waar zitten jouw 'bullybare' of 'laat maar'-zwakke plekken?

Die onderkennen voor dat je wel proces dan ook ingaat kan je versterken.

 

Succes! ;D

 

En te gek dat je een jurist erbij betrokken hebt die je helpt - wel jammer voor mij, want ik smul van dit soort varkentjes om te wassen ;)

 

Wat mij vooral aan te rekenen is, is dat ik ondanks een naar onderbuikgevoel mbt de betrokkenheid van de opdrachtgever toch de werkzaamheden heb voortgezet. Ik had die betrokkenheid als voorwaarde moeten stellen voor aanvang van de werkzaamheden. Enerzijds omdat ik de opdracht te graag wilde ivm het te verdienen geld natuurlijk, anderzijd omdat ik het eigelijk wel fijn vond om vrij gelaten te worden omdat je toch wel een bepaalde spanning voelt als iemand in je nek staat te hijgen. Maw een stukje onzekerheid wellicht en teveel onder de indruk zijn van iemand met een grote bek. En te gierig voor de klus.

 

Die jurist kende ik al langer alleen in een andere context, dus ik was hem een beetje vergeten. Was dus min of meer een informeel advies, tot op het moment dat ik hem echt nodig zal hebben.

 

Sowieso dank voor je medewerking!!

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp uit jouw verhaal niet de noodzaak dat je nu al met een jurist aan de slag gaat, je hebt de overeengekomen prestatie geleverd en dus heb je recht op de tegenprestatie. M.a.w. gewoon de afgesproken prijs factureren. Als opdrachtgever weigert te betalen, is het gewoon - onder verwijzing naar de overeenkomst - de stappen voor incasso volgen (vriendelijke herinnering, tweede herinnering, in gebrekestelling, uit handen geven etc...) Ik heb het gevoel dat je het te moeilijk ´aanfietst´.

 

Succes en groet,

 

Hans

 

Hans ik begrijp je reactie en je hebt ook wel gelijk, maar het is voor mij als zzp-er toch een aardig bedrag waar ik rekening mee heb gehouden en als een opdrachtgever dreigt daar niets van te gaan betalen... Is het toch even schrikken en kun je maar beter zo goed mogelijk bekijken wat je als standpunt kan innnemen. De reacties helpen me daar ook zeker bij!

Link naar reactie
  • 0
Nu is hij boos en heeft hij via mail gemeld dat ik alles maar af moet blazen en hij met iemand anders verder gaat. Ik heb aangegeven dat dit jammer is en ik hem dan een factuur zal sturen van de gemaakte kisten tot nu toe(wat neerkomt op o geveer 70%). Hij zegt deze niet te zullen betalen omdat het eindproduct niet is zoals afgesproken.

 

Uit de mededeling van de opdrachtgever blijkt duidelijk dat er geen prijs meer wordt gesteld op levering van hetgeen is overeengekomen. Hierdoor is juridisch gezien sprake van verzuim van de opdrachtgever.

 

Het factureren van de kosten tot nu toe lijkt mij een schappelijke oplossing, maar juridisch gezien zou je net zo goed voor de volle 100% kunnen gaan. Het is nu gewoon een kwestie van nakoming (betaling) vorderen van de overeengekomen prijs.

 

Ik sluit mij dan ook geheel aan bij Hans. Incasseren dus.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je uitgebreide reactie en analyse!

Is dat dan echt een 'onderbuikgevoel' (beetje ongrijpbaar) of heb je eigenlijk wel gewoon feitelijke signalen gehad hierover?

 

Hoe ik (en met mij veel andere zzp'ers) dat heb opgelost is altijd met een aanbetaling werken.

Laat commitment zien, je zit nooit met al te veel gebakken peren als iemand de boel wil afblazen.

 

Wat ga je nu doen, dan, trouwens? Ik zie dat de jurist je informeel advies gegeven heeft - gaat de teller lopen als je hem inschakelt om hier werk van te maken?

Als dat zo is en dat is een probleem voor je staat mijn aanbod nog steeds he ;)

 

Hans:

opdrachtgever heeft al uitvoerig laten zien niet echt mee te willen werken, dus die zal gewoon schijt hebben aan een net factuurtje en herinnering en 'dreigen' met incassobureaus. Zulke figuren blijven vaak vinden dat ze in hun gelijjk staan en dat onderbouwen met niet reageren ;-)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

opdrachtgever heeft al uitvoerig laten zien niet echt mee te willen werken, dus die zal gewoon schijt hebben aan een net factuurtje...

 

Maar dat nette factuurtje is toch het begin van het hele incassotraject? Zonder deze factuur kan er ook geen verzuim zijn, zonder verzuim geen ingebrekestelling etc. etc. Dus pas als er niet gereageerd wordt op de factuur is er een echt probleem voor TS. En wellicht wordt de factuur gewoon betaalbaar gesteld. Waarom zou dat volgens jou niet zo zijn?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Heel leerzaam allemaal, ga zo door:-)

 

Vraagje tussendoor; Stel dat ik gehoor geef aan staken opdracht en inderdaad het traject in ga van toch laten betalen totaan gerecht etc. Kan mij dan uitejndelijk alsnog verplicht worden om het af te maken. Dit gaat natuurlijk maanden duren en buiten dat ik er op een gegeven moment helemaal geen trek meer in heb, gaat de planning van ander werk ook op een gegeven moment door (en voor) natuurlijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

opdrachtgever heeft al uitvoerig laten zien niet echt mee te willen werken, dus die zal gewoon schijt hebben aan een net factuurtje...

 

Maar dat nette factuurtje is toch het begin van het hele incassotraject? Zonder deze factuur kan er ook geen verzuim zijn, zonder verzuim geen ingebrekestelling etc. etc. Dus pas als er niet gereageerd wordt op de factuur is er een echt probleem voor TS. En wellicht wordt de factuur gewoon betaalbaar gesteld. Waarom zou dat volgens jou niet zo zijn?

 

Ik beweer niet dat het niet zo zou zijn. Ik lees dat opdrachtgever afwijkt van het normale, redelijke traject en daaruit maak ik op dat het weinig zinvol is om dan net te doen alsof je neus bloedt en een factuur te gaan sturen. Constateren wat opdrachtgever doet, uit het normale proces stappen en e.e.a. aankaarten en daar consequenties aan verbinden lijkt me dan de te bewandelen weg. Als je een case wilt opbouwen is "opdrachtgever ging kinderachtig doen en probeerde de boel op te blazen" dat min of meer negeren beantwoorden met "een nette factuur sturen" ook niet echt een aanpak die zal beklijven. Je kunt het natuurlijk proberen, maar mijn ervaring (eigen ervaring en die, waarin ik mensen begeleidde) is dat je gewoon genegeerd wordt. Maar misschien is dit een uitzondering ;)

Link naar reactie
  • 0

Heel leerzaam allemaal, ga zo door:-)

 

Vraagje tussendoor; Stel dat ik gehoor geef aan staken opdracht en inderdaad het traject in ga van toch laten betalen totaan gerecht etc. Kan mij dan uitejndelijk alsnog verplicht worden om het af te maken. Dit gaat natuurlijk maanden duren en buiten dat ik er op een gegeven moment helemaal geen trek meer in heb, gaat de planning van ander werk ook op een gegeven moment door (en voor) natuurlijk.

 

 

 

Je kunt er (als je dat zo wil) in je aanpak al uitgaan van dat je niet meer voor ze wil werken vanwege een verstoorde verhouding.

Dan ga je alleen gemaakte uren claimen.

Je hebt toch in principe al geleverd volgens afspraak? Maar klant beweert ineens dat het niet voldoet, kan dat niet onderbouwen, en wil ook nog eens gratis meerwerk < dat is er toch aan de hand?

Op zich hoef je niet met die persoon zelf samen te werken, dus je kunt voorstellen om een "af" product op te leveren, met meegenomen feedback van de klant, waarbij je bijvoorbeeld dat meerwerk voor 75% van je reguliere tarief doet (geste), om het tot een goed einde te brengen en klant een product heeft dat toch kan doen waar de investering van de klant voor bedoeld is.

 

"dat ik er op een gegeven moment helemaal geen trek meer in heb" ... dat is er zo eentje in de categorie "Dat is alleen maar meer negatieve energie" en is zelfmedelijden. Is een belangrijk ingrediënt van waarom veel van dat soort blafklanten wegkomen met hun flauwekul.

En het lijkt mij dat hun handelswijze jouw zaken niet mag schaden, dus in de toekomst iets in moeten plannen zal altijd moeten passen in jouw schema, als het dan langer duurt dan is dat mooi pech voor ze. ;D

 

 

Link naar reactie
  • 0

Haha jullie hebben me wel hoor:-) Ik snap dat de instelling van er geen zin meer in hebben geen nut geeft en die probeer ik zeker uit te stellen tot na dit traject/project.

 

Wat ik meer bedoel is dat het zonde van de tijd zou zijn om nu een heel traject in te gaan waarvan ik weet dat de uitkomst is dat de opdrachtgever niet onder, op zn minst een redelijk deel, betaten uitkomt. En dat hij dan over bv 3/6 maanden besluit om mij dan (al dan niet gedwongen door een rechter) toch maar de opdracht af te laten maken omdat ie anders z'n geld toch kwijt is.

Dan kan ik liever nu daarvan proberen te overtuigen.

 

Een reden om hem niet daarvan te overtuigen, maar gehoor te geven aan zijn staken van de opdracht zou zijn dat ik me niet wil laten afblaffen en toch ook wel een beetje trots heb sus zo min mogelijk wil kruipen als iemand onredelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Het is trouwens wel zo dat ik me in de tot nu toe gemaakte film netjes heb gehouden aan de afspraken. Maar er zijn na zo'n eerste montage altijd (jn dit geval 2) correctierondes en die zijn er om het beter te maken. Bepaalde dingen kunnen er bv uit, anderen kunnen meer rukmte krijgen ter verduidelijking etc. Allemaal heel normaal en moet ook gewoon nog gebeuren. Dan heb je nog de kleurcorrectie en audionabewerking die altijd als laatste gebeuren.

Helemaal af is ie dus nog niet. Zoals ik als zei zeker op 75%.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Een reden om hem niet daarvan te overtuigen, maar gehoor te geven aan zijn staken van de opdracht zou zijn dat ik me niet wil laten afblaffen en toch ook wel een beetje trots heb sus zo min mogelijk wil kruipen als iemand onredelijk is.

 

Dat gevoel kan een inspiratie zijn, maar voor de rest zou ik het als "onpersoonlijk" gaan beschouwen.

De opdracht afmaken hoeft niet per sé kruipen te zijn, als jij met een zakelijk voorstel komt waarin jouw persoonlijke gevoeletje (en zijn persoonlijke blafje gebaseerd op zijn gevoeletje) verder geen rol in speelt.

Bovendien moet je ook bedenken wat voor soort dossier je opbouwt: één waarin je een redelijk voorstel doet in reactie op de onredelijke eisen, of één waarin je meteen afhaakt en er een jurist op afstuurt.

 

Wat ik zelf denk ik zou voorstellen is twee opties.

Aangeven dat het ze vrij staat de opdracht te beëindigen, maar dat het uiteraard geen optie is dat jouw kosten en werkzaamheden niet vergoed worden.

In dat geval zijn ze vanaf nu x euro verschuldigd en daarna is het afgedaan. Dit bedrag bestaat dan uit de gemaakte kosten (harde kosten + tijd, kortom de werkelijke kosten) plus een kill fee voor gederfde inkomsten. (De tijd die jij aan deze opdracht hebt besteed heb je niet kunnen steken in werven van nieuwe opdrachten, plus je hebt je agenda een periode lang, ook in de toekomst, vrijgehouden om hier aan te werken)

De andere optie is dat je de gewenste bijkomende shots levert, van tevoren helder omschreven waar deze aan moeten voldoen, klant betaalt nu in elk geval x percentage van de al door jou gemaakte kosten plus een aanbetaling voor de nieuwe shots, en jij levert een eindproduct af volgens x specificatie.

 

Weet je al hoe je het gaat aanpakken?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.