• 0

Opdrachtgever wil opdracht beindigen

Hallo, ik ben voor een opdrachtgever een bedrijfsfilm aan het maken. Het filmplan met daarbij een shotlist zijn ruim van tevoren besproken en aangepast naar wens. Daarna is er een gespecificeerde offerte gestuurd. Hier staat bijvoorbeeld precies in hoeveel draaidagen er zijn, hoeveel montagedagen, wat de apparatuur per dag kost, wat de cameraman, regie, acteurs etc kosten.

 

Uitendelijk is op het filmplan en de offerte via mail een accoord geven. Het filmen heeft plaatsgevonden en ook de eerste montage is opgestuurd. De shotlist is één op één te herkennen in het beeld en het niveau van de uitvoering zoals het hoort. Nu had de opdrachtgever een twee punten die hij graag anders zou zien en deze waren niet vooraf duidelijk afgesproken. Ook heeft hij niet de moeite genomen om iemand van zijn bedrijf mee te laten komen tijdens het filmen. Ze hebben ons letterlijk in hun eigen bedrijf ons ding laten doen. De twee punten die hij anders wil zien betekenen een extra dag filmen en hij vindt dat hij daar niet voor hoeft te betalen. Ik vind uiteraard dat ik niet voor die kosten moet opdraaien om bovenstaande redenen.

 

Nu is hij boos en heeft hij via mail gemeld dat ik alles maar af moet blazen en hij met iemand anders verder gaat. Ik heb aangegeven dat dit jammer is en ik hem dan een factuur zal sturen van de gemaakte kisten tot nu toe(wat neerkomt op o geveer 70%). Hij zegt deze niet te zullen betalen omdat het eindproduct niet is zoals afgesproken.

 

Mij vraag; wat te doen?!

 

Factuur sturen voor de gemaakte kosten tot nu toe, er vanuit gaande dat het beeldmateriaal bij ons blijft en niet gebruikt gaat worden?

Indien het materiaal niet gebruikt wordt zijn deze kosten namelijk lager omdat de afkoop van de acteurs en muziek dan vervallen en daar alleen de uurprijzen van overblijven.

 

Indien ze het beeldmateriaal wel willen gebruiken is de afkoop van acteurs en muziek dus van toepassing. En volgens mij is het auteursrecht van het beeld bij de maker en heeft de opdrachtgever allen recht op een montage daarvan die volgens afspraak is afgeleverd.

 

Mijn mening is dat er nog helemaal geen eindproduct is omdat hij aangeeft dat we ermee moeten stoppen. Wat we tot nu toe hebben gemaakt is al wel een montage die precies is zoals vooraf omschreven en alles ziet er tip top uit. Dus als ze er nu voor kiezen om ermee te stoppen is het dikke pech en betalen ze bijna 70% zonder een product te krijgen.

 

Bij voorbaat dank voor reacties

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Eerst was ik van plan om inderdaad nog maar een keer voor te stellen om het samen op te lossen. Maar toen kreeg ik ineens een mail van één van de andere madewerkers(die al steeds in de cc stond) Die vroeg me wanneer we af konden spreken om het af te maken. Waarop ik hem heb gevraagd of hij de mailwisselening over het afbreken etc ook had gezien en of zijn mail nu betekene dat ze toch gewoon door wilde gaan... En hierop heb al al de hele week geen antwoord.

 

Conclusie(denk ik), van het weekend schappelijke factuur opstellen van de gemaakte kosten met daarbij een brief met een begeleidende brief met het hele verhaal over om welke reden de factuur komt.

Link naar reactie
  • 0

Aha, kijk, dat vertel je ons dan niet even he ;-))

 

Vreemd en vaag!

Toch zou ik wachten met een factuur sturen, omdat dat geïnterpreteerd kan worden als een beëindiging van jouw kant, waardoor je volgens mij zwakker staat. Weliswaar heb je een blaf-afkap ontvangen, maar blijkbaar is dat intern niet gecommuniceerd en is degene die jou mailde ook een beetje te kakken gezet (door zichzelf of die baas) door niet op de hoogte te zijn.

Je kunt wél het initiatief nemen, dat zou ik zelf geloof ik doen, en voorstellen om ofwel de opdracht af te maken met het meerwerk doorgevoerd en een tussentijdse betaling van x bedrag, of de opdracht op hun instigatie te beëindigen tegen de redelijke vergoeding van x. Dan weten zij ook waar ze aan toe zijn, en wat jou betreft hun opties zijn. (Blijkbaar leeft het idee dat de boel afblazen, suggereren met een andere leverancier door te gaan, niets te betalen, niet intern door te geven, jou ongeïnformeerde medewerkers op het dak laten belanden, mail niet beantwoorden ...enz. allemaal kan ;-)

Dit is weer een week onduidelijkheid, wat kost dat wel niet. Jij weet toch ook niet waar je aan toe bent zo?

 

Of wil je eigenlijk sowieso niet meer voor ze werken, zelfs als ze in zouden binden?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aha, kijk, dat vertel je ons dan niet even he ;-))

 

Vreemd en vaag!

Toch zou ik wachten met een factuur sturen, omdat dat geïnterpreteerd kan worden als een beëindiging van jouw kant, waardoor je volgens mij zwakker staat. Weliswaar heb je een blaf-afkap ontvangen, maar blijkbaar is dat intern niet gecommuniceerd en is degene die jou mailde ook een beetje te kakken gezet (door zichzelf of die baas) door niet op de hoogte te zijn.

Je kunt wél het initiatief nemen, dat zou ik zelf geloof ik doen, en voorstellen om ofwel de opdracht af te maken met het meerwerk doorgevoerd en een tussentijdse betaling van x bedrag, of de opdracht op hun instigatie te beëindigen tegen de redelijke vergoeding van x. Dan weten zij ook waar ze aan toe zijn, en wat jou betreft hun opties zijn. (Blijkbaar leeft het idee dat de boel afblazen, suggereren met een andere leverancier door te gaan, niets te betalen, niet intern door te geven, jou ongeïnformeerde medewerkers op het dak laten belanden, mail niet beantwoorden ...enz. allemaal kan ;-)

Dit is weer een week onduidelijkheid, wat kost dat wel niet. Jij weet toch ook niet waar je aan toe bent zo?

 

Of wil je eigenlijk sowieso niet meer voor ze werken, zelfs als ze in zouden binden?

 

 

 

Dank voor je suggestie, daar heb je wel een punt. Eerst de verschillemde mogelijkheden wat mij betreft voorstellen.

 

Na dit gedoe, ga ik sowieso niet meer voor ze werken. Ook niet als ze inbinden. Scheelt wel wat geld op jaarbasis maar wil gewoon niet voor dat soort mensen werken.

 

Thanks en een goed weekend!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.