• 0

tussenhandelaar hanteert hogere provisie dan afgesproken, hoe bespreken

Stel je koopt al jarenlang tevreden via je tussenhandelaar in en je ontdekt bij toeval dat hij hogere provisie hanteert dan afgesproken, hoe kan je daar het beste over beginnen?

 

Uitgebreidere uitleg: via een tussenhandelaar uit Hong Kong koop ik in China producten in. Hij geeft de prijzen in USD inclusief zijn 35% provisie. Hij zoekt de juiste leveranciers, kwaliteitscontrole, regelt verzending, etc. Tijdens mijn laatste zakenreis kwam ik toevallig een andere tussenhandelaar tegen en heb ik geïnformeerd naar prijzen van specifieke producten EN zelfde leveranciers zodat ik goed kan vergelijken. Deze Chinese tussenhandelaar (niet uit Hong Kong) geeft de prijzen in RMB (Chinese munteenheid) exclusief provisie. Zodoende ben ik erachter gekomen dat mijn tussenhandelaar bij 2 leveranciers 100% ipv 35% provisie hanteert. Alleen bij 1 nieuwe leverancier 35% provisie.

 

Ik wil hierover mailen met hem maar twijfel hoe aangezien ik de contact wel goed wil houden. Hoe kan ik zonder onze relatie aan te tasten dit het beste ter sprake brengen?

 

Alvast bedankt voor reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ehm, wie zegt dat beide tussenhandelaars voor hetzelfde product bij dezelfde leverancier dezelfde prijs betalen? De prijs fie de tussenhandelaar betaalt zal vermoedelijk ook gerelateerd zijn aan zijn totale afname.

Binnen de Nederlandse detailhandel speelt dit ook. Soms liggen repen chocolade bij een grote supermarkt in het schap waar de lokale super nog niet eens voor kan inkopen. Hetzelfde geldt voor verf: de grote schilder die ook verfwinkels heeft krijgt 70% korting op de catalogusprijs, de lokale verfwinkel krijgt 40% korting. Resultaat is dat de inkoopprijs nominaal 100% scheelt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie. Ik begrijp je twijfel maar helaas weet ik het zeker. Tijdens zo 'n reis bekijk ik met mijn tussenhandelaar allerlei producten en vraagt hij ook meteen naar de prijzen die hij dan weer aan mij doorgeeft. Ik zag hem toevallig aantal keren getal invoeren in rekenmachine en dan / 3. Eenmaal thuis ben ik gaan kijken naar de RMB valuta. Voor RMB naar dollar kan je grofweg delen door 6. Als hij 100% provisie doet is het dus / 6 x 2 wat hetzelfde is als / 3.

Ik weet niet in hoeverre hij dat altijd deed, meestal was ik al meer producten aan het selecteren terwijl hij naar prijzen vroeg. En bij 1 leverancier hanteerde hij wel 35%.

Link naar reactie
  • 0

Oké, dan gaan we het nog een keer opnieuw aanvliegen.

 

Stel je koopt al jarenlang tevreden via je tussenhandelaar in en je ontdekt bij toeval dat hij hogere provisie hanteert dan afgesproken, hoe kan je daar het beste over beginnen?

 

Ik zou aangeven dat je bij een andere tussenhandelaar voor hetzelfde product veel minder betaalt. Het prijsverschil is dusdanig dat je het niet kunt negeren. Vraag hoe het kan, of er wellicht iets aan zijn marges scheelt en of hij hierin mee wil gaan. Wil hij mee gaan, dan betekent dat dat hij jouw belangen niet goed behartigd heeft en kun je daar je conclusies uit trekken. Kan hij niet mee gaan dan is hij in ieder geval eerlijk en kun je daar je conclusies uit trekken (of blijven bij de eerlijke handelaar of de gok nemen en overstappen).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je tip, het is hetzelfde zoals ik dacht: gewoon vragen, niet aanvallend, meer als mededeling wat je hebt ontdekt en open vraag hoe dat komt. Ik had wel de neiging uit te leggen waarom ik bij andere tussenhandelaar heb geïnformeerd maar dat is inderdaad eigenlijk niet nodig.

Is er misschien nog iemand die ervaring heeft met Chinese handelaren en ook zou kunnen reageren? Ik denk dat ik het op deze manier wel kan aankaarten maar ik ben extra voorzichtig omdat ik al grote aanbetaling heb staan en contact goed wil houden.

Link naar reactie
  • 0

Tenzij het om heel kleine bedragen gaat is 35% heel veel. Daar moet je zo ie zo over nadenken. Wij rekenen in regel tussen 5-10% en dat is denk ik normaal voor gewone goederen.

Als je al weet waar je produkten vandaan komen, dan maak je toch gewoon de lopende orders af en stap je over.

Zaken doen is gebaseerd op vertrouwen maar lijkt of je verlatingsangst hebt....zelfs als je meerdere keren langs de kassa gaat haha

 

Hongkong, dan zit je toch verkeerd want daar staan de fabrieken over algemeen niet.

Link naar reactie
  • 0

Hmmm.

 

Dit klinkt niet goed, tenminste in de relatie sfeer dan. In China draait alles om de relatie die je hebt met je counterpart en het respect dat daarbij hoort en daaraan ontleent wordt.

 

Het lijkt erop dat je tussenpersoon met jou die 35% heeft onderhandeld, en daarop dacht - wel dat is zo extreem hoog, blijkbaar kent deze mevrouw de markt niet zo goed en ik kan vragen wat ik wil, maar ik moet het niet te gek maken want anders heeft hij het door.

 

Dus heeft hij jou een keer die 35% laten zien en heeft de rest allemaal op 100% afgerekend. In China wordt dat in sommige kringen gezien als slim zakendoen, maar het betekent ook iets anders, het betekent namelijk dat jouw zakenpartner:

- of geen respect voor jou heeft, en dan is het dus iets persoonlijks;

- of over het algemeen van het type grote halen snel thuis is.

 

En het betekent ook dat jij slimmer moet zijn dan hij, en meer controle moet uitoefenen. Zelfde een keer meegemaakt met een prototype dat (was gebouwd volgens specificatie, maar toen de series kwamen zaten er allemaal andere (goedkopere) onderdelen in. Dan leer je wel dat je op de productie site zelf de controles (stuk voor stuk !) moet uitvoeren.

 

Aangezien je nu feitelijk weet dat hij teveel marge rekent (en ik neem aan dat die 35% hard is afgesproken) betekent dit dat jouw respect voor hem nu ook op een dieptepunt is aangeland.

 

Ik raad je daarom sterk aan om te investeren in een directe relatie met de producenten (en dus de tussenhandel en kwaliteitscontrole in eigen beheer uit te voeren) of te investeren in een nieuwe zakenpartner (parallel opzetten aan je huidige partner en daarna de business via je huidige partner marginaliseren).

 

Ik weet niet in welke branche je zit en welke omzet je hiermee maakt, maar als je wilt kan ik aan een paar (Nederlandse) kennissen van me vragen (die al heel lang in Azië zaken doen en daar zeg maar 'gepokt en gemazeld' zijn) of ze je zouden willen helpen.

 

Succes!!

 

Mark.

Vriendelijke groet,

Mark

Link naar reactie
  • 0

In China draait alles om de relatie die je hebt met je counterpart en het respect dat daarbij hoort en daaraan ontleent wordt.

 

<...>

 

het betekent namelijk dat jouw zakenpartner:

- of geen respect voor jou heeft, en dan is het dus iets persoonlijks;

 

 

Volgens mij zou dergelijk gedrag ook in Nederland gelden als taking the piss. In China is dat dus nog een graadje erger, als ik het goed begrijp. Als je leverancier mee-eet van de inkoopprijs en daar nog eens marge over rekent, wordt het tijd een nieuwe tussenpersoon te zoeken of direct zaken te doen met de leverancier. Maar laat gekrenkte trots niet in de weg zitten van gezond verstand. Eerst aanvoer en kwaliteit zeker stellen. Dus niet om een verklaring vragen voordat je het juiste antwoord al kent.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

 

Hongkong, dan zit je toch verkeerd want daar staan de fabrieken over algemeen niet.

Mijn tussenhandelaar zit in Hong Kong, maar we kopen inderdaad in bij fabrieken in China. Ik heb Hong Kong gemeld omdat ik merkt dat hun cultuur heel anders is.

 

 

Het lijkt erop dat je tussenpersoon met jou die 35% heeft onderhandeld, en daarop dacht - wel dat is zo extreem hoog, blijkbaar kent deze mevrouw de markt niet zo goed en ik kan vragen wat ik wil, maar ik moet het niet te gek maken want anders heeft hij het door.

Het is al bijna 10 jaar geleden dat ik voor het eerst contact opnam, hij was toen aandeelhouder in 'n fabriek en via hem kocht ik daar in. Er werd dus niet over marges gesproken. Later ging ik naar meer producten vragen en bleek hij ook als tussenhandelaar te kunnen fungeren. Ik had toen niet gevraagd hoeveel provisie hij hanteerde, pas toen we naar totaal andere producten gingen zoeken (idee 2de bedrijf) zei hij duidelijk dat hij altijd 35% hanteert. Tijdens laatste reis heb ik het nog wel even erover gehad dat ik vaak advertenties zag met 3%. Daar reageerde hij lacherig op, dat het zo niet winstgevend kan zijn en ze er dan vanzelf mee stoppen. Misschien is dit typisch verschil met China en Hong Kong, omdat de Chinezen met lagere salaris sneller tevreden zijn?

 

In China wordt dat in sommige kringen gezien als slim zakendoen, maar het betekent ook iets anders, het betekent namelijk dat jouw zakenpartner:

- of geen respect voor jou heeft, en dan is het dus iets persoonlijks;

- of over het algemeen van het type grote halen snel thuis is.

 

Wat respect betreft maak ik me geen zorgen. Al vanaf 2de bestelling stonden de artikelen al op de boot voordat ik betaling had gedaan, hij toonde al snel vertrouwen. Ook hadden we tijdens laatste reis familie ontmoet en hele gezellige avond gehad. Ik las in het begin over Chineze gewoontes, die herkende ik allemaal totaal niet bij hem. Ik denk dat het qua relatie opbouwen wel dezelfde kant op neigt, maar kan me niet voorstellen dat ie weinig respect heeft. Het zou wel kunnen dat hij sowieso binnenkort met pensioen wil gaan en daarom minder moeite doet voor zijn klanten.

 

of te investeren in een nieuwe zakenpartner (parallel opzetten aan je huidige partner en daarna de business via je huidige partner marginaliseren).

Nieuwe zakenpartner wilde ik sowieso al gaan proberen zodat ik niet afhankelijk ben van 1 tussenhandelaar en ik heb dus gelukkig al eentje gevonden. Zodoende zag ik ook de prijsverschillen.

 

 

Ik weet niet in welke branche je zit en welke omzet je hiermee maakt, maar als je wilt kan ik aan een paar (Nederlandse) kennissen van me vragen (die al heel lang in Azië zaken doen en daar zeg maar 'gepokt en gemazeld' zijn) of ze je zouden willen helpen.

 

Succes!!

 

Mark.

Dank je wel! Ik zal je zo pb'en.

 

Maar laat gekrenkte trots niet in de weg zitten van gezond verstand. Eerst aanvoer en kwaliteit zeker stellen. Dus niet om een verklaring vragen voordat je het juiste antwoord al kent.

Bedoel je eerst laatste inkoop goed afronden en dan pas hiernaar vragen? Dat was wel eerst mijn idee maar leek me toch beter het nu al aan te kaarten.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag vragen of iemand nog tips heeft want het is nog niet opgelost. Ik had de leverancier op een nette en open manier gemaild dat ik door andere tussenhandelaar erachter kwam dat er soms 100% marge ipv 35% is gerekend. Ik kreeg antwoord dat hij hierover zal overleggen met collega en later erop zal reageren. Sindsdien eigenlijk geen mail meer gekregen....had wel al keer gevraagd hoe het nu ervoor staat maar hoor niets.

 

Ok misschien ben ik gek dat ik nog tijd erin stopt maar als je al bijna 10 jaar goede zaken heb gedaan wil ik het niet zo abrupt stoppen. Ook omdat er artikelen zijn die ik nog niet via nieuwe tussenhandelaar kan inkopen. Misschien voelt hij zich te betrapt? Of misschien heeft ie gewoon geen zin meer?

 

Iemand een tip wat hiermee te doen? Ben bang dat ik door cultuurverschil wat verkeerd heb gezegd.

 

Ik heb iig de neiging voor allerlaatste keer mailtje te sturen dat ik al lang geen mail meer heb gekregen en me zorgen maakt, of ie alsjeblieft wat kan laten horen. Of zal ik hem anders zelfs bellen?

 

Alvast bedankt voor tips.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil graag vragen of iemand nog tips heeft want het is nog niet opgelost. Ik had de leverancier op een nette en open manier gemaild dat ik door andere tussenhandelaar erachter kwam dat er soms 100% marge ipv 35% is gerekend. Ik kreeg antwoord dat hij hierover zal overleggen met collega en later erop zal reageren. Sindsdien eigenlijk geen mail meer gekregen....had wel al keer gevraagd hoe het nu ervoor staat maar hoor niets.

 

Ok misschien ben ik gek dat ik nog tijd erin stopt maar als je al bijna 10 jaar goede zaken heb gedaan wil ik het niet zo abrupt stoppen. Ook omdat er artikelen zijn die ik nog niet via nieuwe tussenhandelaar kan inkopen. Misschien voelt hij zich te betrapt? Of misschien heeft ie gewoon geen zin meer?

 

Iemand een tip wat hiermee te doen? Ben bang dat ik door cultuurverschil wat verkeerd heb gezegd.

 

Ik heb iig de neiging voor allerlaatste keer mailtje te sturen dat ik al lang geen mail meer heb gekregen en me zorgen maakt, of ie alsjeblieft wat kan laten horen. Of zal ik hem anders zelfs bellen?

 

Alvast bedankt voor tips.

 

Ik zou gelijk op de knieen vallen en minstens met tranen in de ogen smeken om vergiffenis. Dan mag je misschien weer met hem zaken doen.

 

Alle gekheid op een stokje, wordt nou eens wakker. Jij bent de koper, hij is van jou afhankelijk en jij bent diegene die de regels opstelt.

 

Waarom kontakteer je gewoon niet een andere partij? kijk hoever hij of zij komen met het vinden van de juiste fabrieken. Wat voor jouw onmogelijk lijkt krijgen anderen soms erg eenvoudig wel boven water.

 

Ik zou stoppen met communiceren van jouw kant, laat maar in zn sop gaarkoken en stel je eigen business safe door aggressief naar alternatieven te zoeken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eens met Paul, hij is degene die goeie zaken heeft gedaan, je hebt continue 35% te veel betaald.

Daar heb je van geleerd en contracteer je een andere partij, en dan bestel je de dingen die een ander niet kan leveren nog wel bij deze partij.

 

Hij ligt ook niet wakker van jou.

 

Link naar reactie
  • 0

Jullie hebben helemaal gelijk. Moet wel zeggen dat de hogere marge niet bij alle producten gold, sommigen waren wel 35%.

Laat ik er maar geen tijd meer in stoppen. Vind het alleen zo zonde omdat het lange tijd goed ging.

de vraag is of het lange tijd goed ging of dat je lange tijd niet in de gaten had dat je bedonderd werd.

Maar zou inderdaad een goede vervanger zoeken.

en die producten die je elders niet kan krijgen... weet je wel waar die vandaan komen? kan je dan een nieuwe tussenpersoon niet gewoon met de fabrikant contact op laten nemen?

Link naar reactie
  • 0

Yessss eindelijk duidelijkheid. :) Ik had hem gisteren mailtje gestuurd of ie eindelijk wat kan laten horen, ook als ie geen zaken meer wil doen, en vandaag eindelijk antwoord. Kort samengevat stopt hij met deze zaak en is hij tegelijk bezig samen met andere fabriek op andere segment te richten en dan vooral als adviserende rol zodat hij met pensioen kan. Ik ben eigenlijk heel blij met dit mailtje, want ik acht de kans groot dat hij adressen van bepaalde fabrieken zal doorgeven aan mij. De meeste fabrieken kende ik zelf al, alleen een paar belangrijke miste ik nog en daar gaat hij niets meer mee doen.

 

@Daniel: inmiddels heb ik veel prijzen opgevraagd via de nieuwe tussenhandelaar en het was alleen bij bepaalde fabrieken dat het zoveel scheelde. Veel artikelen kocht ik vanaf het begin in en die prijzen zijn nauwelijks veranderd en als ik die vergelijk met wat de nieuwe leverancier doorgeeft klopte de marge wel. Ik heb het idee dat het alleen de laatste 1 a 2 jaren zo is gegaan. Eigen schuld, ik moet bekennen dat ik door tijdgebrek daar ook beetje laks in was. Maar inmiddels heb ik nieuwe tussenhandelaar en heb zelfs nog een 3de via wie ik kan vragen dus dat komt helemaal goed. :D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.