• 0

Meer weten over de kleineondernemersregeling?

Veel startende ondernemers en freelancers maken gebruik van de kleineondernemersregeling. We leggen hier uit wat de kleineondernemersregeling is, wanneer je deze regeling mag gebruiken en hoe je hem gebruikt.

 

Wat is de kleineondernemersregeling?

Als je per jaar minder dan € 1.883 btw moet betalen, dan kun je recht hebben op belastingvermindering. Wanneer je dan gebruik maakt van de kleine ondernemersregeling, betaal je minder of helemaal geen btw meer.

 

Wanneer mag je deze regeling gebruiken?

Als je gebruik wilt maken van de kleineondernemersregeling moet je aan 3 voorwaarden voldoen:

 

* Je hebt een eenmanszaak of een samenwerkingsverband van natuurlijke personen (zoals een vennootschap onder firma of een maatschap). En je bent in Nederland gevestigd of je hebt hier een vaste inrichting.

* Na aftrek van voorbelasting betaal je minder dan € 1.883 btw per jaar.

* Je voldoet aan de administratieve verplichtingen voor de btw.

 

Voldoe je aan deze 3 voorwaarden, dan kun je de kleineondernemersregeling toepassen. Hiervoor heb je geen toestemming nodig van je eigen Belastingkantoor.

 

Wanneer pas je de kleineondernemersregeling toe?

Na afloop van een kalenderjaar bereken je of je in aanmerking komt voor de kleineondernemersregeling. Als je per maand of per kwartaal aangifte doet, mag je de vermindering ook per jaar toepassen. De totale vermindering voor 1 jaar vul je dan in de laatste aangifte van dat jaar of in de 1e aangifte van het volgend jaar.

Je mag ook al eerder verminderingen toepassen in je maand- of kwartaalaangiften. In de laatste aangifte van het jaar (of de 1e van het volgend jaar) verreken je de definitieve vermindering met de voorlopige verminderingen. Hoe dat gaat, lees je bij Voorlopige vermindering berekenen.

 

Hoe bereken je je vermindering?

Als je per jaar € 1.345 of minder btw moet betalen, dan hoef je na toepassing van de kleineondernemersregeling helemaal geen btw te betalen. Verwacht je dit ook voor de komende jaren, vraag dan ontheffing voor administratieve verplichtingen aan. Je hoeft dan geen btw-aangifte meer te doen. Zie: Administratieve verplichtingen kleineondernemersregeling.

 

Hoeveel belastingvermindering je krijgt als je de kleineondernemersregeling toepast, hangt af van het btw-bedrag dat je moet betalen na aftrek van voorbelasting als je de kleineondernemersregeling niet zou toepassen:

 

• Betaal je € 1.883 of meer btw per jaar, dan krijg je geen belastingvermindering.

• Betaal je tussen de € 1.346 en € 1.883 per jaar, dan krijg je een vermindering van 2,5 x (€ 1.883 - btw-bedrag).

• Betaal je € 1.345 of minder btw per jaar, dan is de vermindering gelijk aan de btw die je moet betalen en betaal je niets.

 

Specifieke situaties kleineondernemersregeling

Heb je de btw verlegd of is de btw aan jou verlegd? Neem je goederen of diensten van ondernemers uit andere EU-landen af? Ben je landbouwer, veehouder, tuin- of bosbouwer? Verhuur je onroerende zaken met btw? Wat dat betekent voor de vermindering die je mag toepassen, lees je bij specifieke situaties kleineondernemersregeling.

 

Waar moet je nog meer aan denken?

Als je aangifte inkomstenbelasting moet doen, geef je de vermindering op in de aangifte inkomstenbelasting. Het bedrag van de vermindering tel je op bij je opbrengsten.

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom op de site van de belastingdienst geen voorbeeld geplaatst van een KOR-berekening waarin IC-aankopen met fictieve BTW-berekening is verwerkt?

 

Waarom kan de echt betaalde IC-BTW niet in een aangifte worden verwerkt en waarom speelt die BTW dan geen rol bij de KOR-berekening?

Link naar reactie
  • 1

Ik bereken de kleine ondernemersregeling al jaren niet meer. Ik importeer ook goederen en ik verkoop ook goederen naar andere EU landen en daarbuiten. De ingewikkeldheid van deze regeling heeft mij zoveel hoofdpijn opgeleverd dat ik mijn gezondheid verkies boven gebruik te maken van de regeling.

Of, de regeling alleen van toepassing verklaren op handel binnen nederland, of de berekening eenvoudiger maken, zodat ook mijn softwareprogrammeur (snelstart) hem op kan nemen in het programma.

Link naar reactie
  • 0

Deze column is gericht op de startende, kleine ondernemer die de kleineondernemersregeling (KOR) alleen toepast binnen Nederland. Voor vragen over hoe je de KOR toepast bij Intracommunautaire prestaties of verwervingen, kun je ons het beste even bellen op 0800-0543.

 

Bob

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Dit column zou voor de beginnende ondernemer zijn die alleen handelt binnen Nederland, toch best wel een tunnelvisie als je bedenkt dat men vanuit de overheid stimuleert om internationaal te handelen.

Bovendien breng je het wel ter sprake, onderin je het column, maar ga je er dus verder niet op in.

Link naar reactie
  • 0

Deze post past volgens mij hier het beste i.v.m. KOR maar heeft ook een zekere betrekking op de column van "BTW schulden oude jaren".

 

Ik vraag me af of er nog plannen zijn om (het formulier van) de BTW aangifte te modificeren.

 

Ik ben een uitermate groot voorstander van vereenvoudiging van regels en procedures, maar indien we dit helaas niet kunnen verwachten van ministerie en fiscale diensten zou een modificatie van het aangifteformulier voor de OB wel binnenkort op zijn plaats kunnen zijn.

 

Voor de aangifte Inkomstenbelasting zijn er invulprogramma's en uiteraard het formulier dat door de belastingdienst wordt geleverd. Waarom is er dan nog geen soortgelijk invulprogramma voor de aangifte omzetbelasting?

 

Vooral met de KOR berekening (invulling) zou dit een uitkomst zijn. De KOR berekening is een eindejaarsberekening, maar zou eenvoudig ook per periode (kwartaal) gedaan kunnen worden. Ook al komt de nominale (meestal niet startende) ondernemer uiteindelijk niet in aanmerking hiervoor. Deze KOR per periode noem ik hier even de Periode-KOR. Op het ogenblik is daarvoor een voorlopige berekening mogelijk, waarbij men met onzekerheid moet schatten wat het uiteindelijke btw-jaarsaldo zal zijn. Dit is niet meer van deze tijd. Dit kan structureler geprogrammeerd worden.

Bij de btw-aangifte per periode kan zowel de btw als de KOR verrekend worden met eerdere periodes . Dus ik doel hier op een structurele methode van Voortschrijdend Cumulatief Rekenen (VCR).

 

Nu we toch al de € 1000 "overhevelingsgrens" van de btw mogen hanteren kun je dit net zo goed in-programmeren en ook voor de KOR toepassen.

Zie mijn bijvoeging met de resultaten van een voorbeeld van de Periode-KOR toepassing.

 

Wellicht kunnen jullie dit in overweging nemen of doorbrieven naar een afdeling "programmering van fiscale-applicaties". Een resultaat van een simpel algoritme heb ik hier dus al kunnen tonen. Hetzelfde kan gedaan worden voor de btw zelf, volgens een VCR, zodat er geen oude btw schulden blijven bestaan. De suppletie kan volgens mij hierdoor overbodig worden, zeker voor de kleine correcties die toch in massaliteit nu al voorkomen.

 

Conclusie: Minder regel. Minder advies behoefte. Ik denk toch dat we daar eens naartoe moeten.

voorbeeld_Periode-KOR.pdf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.