• 0

Mag ik cash betaling ontvangen??

Hallo allen!

 

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag die ik nergens terug kan vinden en had gehoopt dat jullie mij aan een passend antwoord kunnen helpen.

 

Sinds een weekje ben ik ingeschreven als eenmanszaak. Mijn business is het aanbrengen van graffiti schilderingen (decoratie) op bijvoorbeeld kinderkamer muren. Hoofdzakelijk voor particulieren dus.

Nu las ik op de website van de belastingdienst dat je niet per se een factuur hoeft uit te schrijven aan particulieren...

Ook betalen mijn klanten voornamelijk in cash. het gaat hier per keer over slechts een paar honderd euro max.

 

Mijn vraag nu:

Mag ik cash worden uitbetaald? Zoja: moet ik dan alsnog een factuur uitschrijven? ...en wat doe ik met dit cashgeld, moet ik dit storten op mijn rekening? of mag ik dit ook cash bewaren? ...ik loop hier een beetje op vast :(

 

Alvast super bedankt!

Groet,

Tyler Van Noord

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 2

Hallo Tyler,

 

Indien je geen factuur uitschrijft kun je als betalingsbewijs/ontvangstbewijs een kwitantie uitschrijven (zoek op bonnenboekje).

Ontvangen cash kun je thuis in je "kas" houden of op je bankrekening storten.

 

Journaalpost ontvangst cash geld (kasboek):

kas

@ te betalen btw

@ omzet

 

Bij storting op je bankrekening (kasboek):

Kruisposten

@kas

 

Ontvangst op bankrekening (bankboek):

bank

@kruisposten

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kindsupport, dank voor je bericht.

 

Echter, de helft is in chinees (voor mij in elk geval wel) ...kan iemand het misschien in Jip en Janneke taal uitleggen aub?

Ik ben zoals gezegd NET begonnen en ben geen expert... Hoop dat er rekening mee gehouden kan worden dat niet iedereen bedrijfskunde heeft gestudeerd. ...Maar in ieder geval bedankt voor je tijd ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ga het eens proberen 8)

 

Mag ik cash worden uitbetaald?

 

Ja, dat mag. Vergelijk het met een winkel, daar kun je ook in contanten betalen. Fiscaal is het bij jou op dit vlak niet anders dan bij een winkelier.

 

Zoja: moet ik dan alsnog een factuur uitschrijven?

 

Nee, dat hoeft niet. Het mag wel.

 

...en wat doe ik met dit cashgeld, moet ik dit storten op mijn rekening? of mag ik dit ook cash bewaren? ...ik loop hier een beetje op vast :(

 

Het kasgeld is omzet, dat houd je dus zo bij. Er zit BTW in, die zul je apart moeten berekenen voor je aangifte Omzetbelasting.

Verder mag je met het geld doen en laten wat je wilt:

[*]afstorten naar de bank;

[*]bewaren in een oude sok;

[*]uitgeven als huishoudgeld of er een keer flink mee gaan stappen.

[*]etc. etc.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.