• 0

Laptop verkopen aan eenmanszaak

Goedemorgen,

 

Ik heb een EZ en wil mijn privélaptop aan de EZ verkopen voor zo´n 400 á 450 euro (zoveel kost een tweedehands ongeveer op marktplaats vandaag de dag).

 

Idee is dat dit dan direct als kosten wordt opgenomen in de EZ. Kan dit?

Zo ja, moet ik dan als privépersoon een factuur opmaken zodat de EZ deze in administratie kan opnemen? En zo ja, moet deze dan incl. of excl. BTW? Op dit moment zou ik denken dat het raar is om als privepersoon een factuur incl. BTW op te stellen, maar ik hoor graag jullie advies over bovenstaande.

 

2) Nog een tweede vraag, klopt het als ik mijn mobiel meer dan 10% zakelijk gebruik, ik heb abonnement volledig als kosten kan opvoeren? Dit is hoe het mij vertelt is, alleen dit artikel (link verwijderd daar het een Belgische link betrof, beetje dom) brengt mij weer aan het twijfelen.

 

Vriendelijke groet,

 

Willem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik heb een EZ en wil mijn privélaptop aan de EZ verkopen

Dat kan. Houdt er wel rekening mee dat de fabrieksgarantie als particulier dan niet of niet meer volledig geldt

 

Zo ja, moet ik dan als privépersoon een factuur opmaken zodat de EZ deze in administratie kan opnemen?

Meest gebruikelijke is dat jij als bedrijf een kwitantie/inkoopbon maakt met daarop vermeld wat je wanneer van wie hebt gekocht en voor welk bedrag. Die kwitantie - met eventueel bewijs van betaling - is genoeg voor de administratie.

 

En zo ja, moet deze dan incl. of excl. BTW? Op dit moment zou ik denken dat het raar is om als privepersoon een factuur incl. BTW op te stellen, maar ik hoor graag jullie advies over bovenstaande.

Jij kunt als particulier geen BTW in rekening brengen. Dus jij kunt als bedrijf bij koop van een particulier ook geen BTW terugvorderen of verrekenen. Het aankoopbedrag is vrij van BTW (ook al is er als particulier ooit wel BTW betaald natuurlijk)

 

2) Nog een tweede vraag, klopt het als ik mijn mobiel meer dan 10% zakelijk gebruik, ik heb abonnement volledig als kosten kan opvoeren? Dit is hoe het mij vertelt is, alleen dit artikel brengt mij weer aan het twijfelen.

Die 10%/90% eis geldt voor personeel. Voor jou geldt dat je de kosten zakelijk mag opvoeren naar verhouding van het daadwerkelijke zakelijke en prive verbruik. Kwestie van inschatten en periodiek controleren of je er niet al te ver naast zit. Gebruik je het toestel voor 50% privé, dan kun je 50% van de abonnementskosten + de zakelijke gesprekskosten opvoeren als zakelijke kosten

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Geweldig, duidelijk antwoord.

 

Dan ben ik zo vraag om nog een derde vraag te stellen.

 

Voor mijn EZ heb ik de beschikking over internet nodig. Ik heb een internet/TV abonnement van de KPN voor pm. 50 euro per maand. Het meest minimale abonnement bij de KPN dat ik kan afsluiten om de beschikking te hebben over internet is het internet/bellen abonnement voor pm. 40 euro. Alleen internet is niet mogelijk.

 

Het 'internetdeel' in beide facturen is pm. 25 euro. Kan ik echter in dit geval niet gewoon 40 euro aftrekken van de belastingdienst omdat dit het abonnement is wat ik minimaal moet hebben om mij toegang te geven tot het internet?

 

Daarbij heb ik ook nog gekeken naar de zakelijke abonnementen van de KPN. Daar is het minimale pakket mijn inziens 'internet en ip-bellen' wat ook neerkomt op 40 euro per maand.

 

Hoor het graag.

 

Vriendelijke groet,

 

Willem

Link naar reactie
  • 0

Kan je in België dan wel iets aan jezelf verkopen?

 

Volgens mij kan dat hier niet. Net zoals je van jezelf niets kunt lenen. De eenmanszaak, dat ben je zelf.

Wellicht bedoelt TS privé goederen inbrengen in plaats van verkopen...

 

Misschien is de aankoopdatum van de laptop nog van belang. Wanneer is de laptop gekocht en wanneer is de eenmanszaak gestart?

Link naar reactie
  • 0

Geweldig, duidelijk antwoord.

 

Dan ben ik zo vraag om nog een derde vraag te stellen.

 

Voor mijn EZ heb ik de beschikking over internet nodig. Ik heb een internet/TV abonnement van de KPN voor pm. 50 euro per maand. Het meest minimale abonnement bij de KPN dat ik kan afsluiten om de beschikking te hebben over internet is het internet/bellen abonnement voor pm. 40 euro. Alleen internet is niet mogelijk.

 

Het 'internetdeel' in beide facturen is pm. 25 euro. Kan ik echter in dit geval niet gewoon 40 euro aftrekken van de belastingdienst omdat dit het abonnement is wat ik minimaal moet hebben om mij toegang te geven tot het internet?

 

Daarbij heb ik ook nog gekeken naar de zakelijke abonnementen van de KPN. Daar is het minimale pakket mijn inziens 'internet en ip-bellen' wat ook neerkomt op 40 euro per maand.

 

Hoor het graag.

 

Vriendelijke groet,

 

Willem

 

Heb je dat internet/tv abo in je privewoning waar je ook kantoor hebt, of is het een aparte locatie?

 

Als je het in je woonhuis hebt liggen moet je gaan kijken hoeveel het internetdeel nou eigenlijk kost, en hoeveel procent je dat zakelijk gebruikt, want je zult vast ook wel eens prive internetten.

 

Je kunt je afvragen of dit allemaal de moeite is om pakweg 100 euro belasting op jaarbasis te besparen, maar anderzijds heb je er feitelijk wel recht op... alleen het percentage, dat moet de inspecteur uiteindelijk wel goed vinden.

Link naar reactie
  • 0

 

Wellicht bedoelt TS privé goederen inbrengen in plaats van verkopen...

My bad :'(, niet goed gelezen. Aan jezelf verkopen kan idd niet, inbrengen wel

 

Oke, dus in plaats van 'aan de eenmanszaak verkopen' moet het zijn 'prive goederen inbrengen'. De rest van wat vertelt klopt dus wel? We hebben alleen allebei de verkeerde woorden gebruikt?

 

Misschien is de aankoopdatum van de laptop nog van belang. Wanneer is de laptop gekocht en wanneer is de eenmanszaak gestart?

 

Aankoopdatum 28-11-2009 voor 1140 euro. Verandert dit nog iets aan het verhaal van Norbert?

 

Heb je dat internet/tv abo in je privewoning waar je ook kantoor hebt, of is het een aparte locatie?

 

Als je het in je woonhuis hebt liggen moet je gaan kijken hoeveel het internetdeel nou eigenlijk kost, en hoeveel procent je dat zakelijk gebruikt, want je zult vast ook wel eens prive internetten.

 

Je kunt je afvragen of dit allemaal de moeite is om pakweg 100 euro belasting op jaarbasis te besparen, maar anderzijds heb je er feitelijk wel recht op... alleen het percentage, dat moet de inspecteur uiteindelijk wel goed vinden.

 

Oké bedankt.

Link naar reactie
  • 0
Aankoopdatum 28-11-2009 voor 1140 euro. Verandert dit nog iets aan het verhaal van Norbert?

Nee, dan niet. Was het een recente aankoopdatum voor een recent gestarte eenmanszaak, dan zou je de laptop tegen inkoopwaarde kunnen boeken en wellicht ook nog BTW terugvragen. Tot 450,- ex. btw. als kosten, daarboven wordt het een investering op de balans die je in vijf jaar afschrijft, tenzij je als starter gebruik maakt van willekeurige afschrijving.

Nu dat niet het geval blijkt is het een privé-inbreng die je volgens mij tegen marktwaarde kan inboeken.

 

Voor de marktwaarde zou ik prijzen op marktplaats opzoeken en uitprinten voor de evt. verantwoording bij inspectie. Ivm. snelle veroudering kun je niet zomaar een deel van de aankoopprijs uit 2009 nemen, maar zou ik kijken naar de vervangingswaarde obv. tweedehands vergelijkbare modellen. Klopt het dat je de laptop nu niet meer privé gebruikt?

 

Wanneer is je eenmanszaak gestart?

Link naar reactie
  • 0

Aankoopdatum 28-11-2009 voor 1140 euro. Verandert dit nog iets aan het verhaal van Norbert?

Nee, dan niet. Was het een recente aankoopdatum voor een recent gestarte eenmanszaak, dan zou je de laptop tegen inkoopwaarde kunnen boeken en wellicht ook nog BTW terugvragen. Tot 450,- ex. btw. als kosten, daarboven wordt het een investering op de balans die je in vijf jaar afschrijft, tenzij je als starter gebruik maakt van willekeurige afschrijving.

Nu dat niet het geval blijkt is het een privé-inbreng die je volgens mij tegen marktwaarde kan inboeken.

 

Voor de marktwaarde zou ik prijzen op marktplaats opzoeken en uitprinten voor de evt. verantwoording bij inspectie. Ivm. snelle veroudering kun je niet zomaar een deel van de aankoopprijs uit 2009 nemen, maar zou ik kijken naar de vervangingswaarde obv. tweedehands vergelijkbare modellen. Klopt het dat je de laptop nu niet meer privé gebruikt?

 

Wanneer is je eenmanszaak gestart?

 

Oke,

 

Dan ga ik:

- de marktwaarde bepalen a.d.v. marktplaats maar dat dan ook printen i.v.m. verantwoording;

- deze vervolgens inbrengen in EZ a.d.v. het verhaal van Norbert, dus een kwitantie maken;

- bedrag breng ik direct ten laste als kosten;

 

EZ is gestart in juni 2012, ik verwerk dit nog in de administratie alsof dat heeft plaatsgevonden bij start EZ.

Ik gebruik mijn laptop ook privé, maar die verhouding is 3% om 97%.

 

Groet Willem

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.