• 0

Aandachtseconomie

Ik heb recent het genoegen om Jim Stolze te horen spreken over de aandachtseconomie en ook zijn boek 'uitverkocht'. Ik ben benieuwd naar ervaringen met deze 'theorie'.

 

Ik heb hem zelf recent 'uitgetest' bij een klant en die de vraag voorgelegd wat zij voor mijn product over had.. Het bedrag wat er uit kwam was gelijk aan wat zijn nu betaalde voor een tent. Waarbij de producten niet te vergelijken zijn. Zeg maar laag segment tenten versus hoog segment tenten.

 

Hierbij opgemerkt dat regionaal (het oosten) de erkenning en ook waardering anders is dan bijvoorbeeld het Gooi. Daar zijn de prijzen geaccepteerd en hier is men 'wat nuchterder'. Je kunt dus zo ook een probleem krijgen met klanten die je product wel de juiste waarde toekennen.

 

Ik hoor graag reacties en ervaringen.

 

Martin

Martin Maharadja Tenten

www.maharadja-tenten.nl

06-15489363

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de aandachtseconomie vraag je de klant naar de waarde van je product cq wat hij/zij ervoor over heeft /wil betalen.

 

2. Creëer andere waarde

Weinerei Frarosa is een Berlijns restaurant annex wijnbar. De wijnbar kent geen kassa. Elk tafeltje is voorzien van een bakje en het verzoek van de kastelein is: Pay what you want. “Het effect is verbazingwekkend”, vindt Stolze. “Klanten betalen gemiddeld meer voor een glas wijn. Puur uit sympathie”. (lees ook artikel in The Guardian).

Martin Maharadja Tenten

www.maharadja-tenten.nl

06-15489363

Link naar reactie
  • 0

Het hangt er natuurlijk sterk van af waar je gevestigd bent, wat je verkoopt, hoe je doelgroep eruitziet en hoe die bereikt wordt. Als je in zo'n wijnbar mag betalen wat je wilt, dan heb je met een beetje Facebook en Twitter actie een nieuw project X en komt iedereen voor 5 cent een glas wijn drinken. Dat houdt zo'n wijnbar dan volgens mij niet lang vol.

Link naar reactie
  • 0

Het hangt er natuurlijk sterk van af waar je gevestigd bent, wat je verkoopt, hoe je doelgroep eruitziet en hoe die bereikt wordt. Als je in zo'n wijnbar mag betalen wat je wilt, dan heb je met een beetje Facebook en Twitter actie een nieuw project X en komt iedereen voor 5 cent een glas wijn drinken. Dat houdt zo'n wijnbar dan volgens mij niet lang vol.

 

Doet natuurlijk niets af aan het concept an sich. Als we allemaal op die manier beredeneren kan elk idee zo de prullenbak in..

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Doet natuurlijk niets af aan het concept an sich. Als we allemaal op die manier beredeneren kan elk idee zo de prullenbak in.

Ik zeg toch niet dat het concept niet deugt? Ik zeg alleen dat er een aantal factoren zijn (en ongetwijfeld meer dan degene die ik noemde) die bepalen of je dit succesvol kunt toepassen.

 

Een webshop waar je mobiele telefoons kunt kopen met "pay what you want" lijkt mij bijvoorbeeld geen goed idee.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken deze constructie ook, onder de naam Nobelisme. Er is een werving- en selectiebureau dat personeel bemiddelt, de opdrachtgever betaalt wat hij vindt dat de dienstverlening waard is Website w&s bureau.

 

De ervaringen van deze ondernemer zijn ook dat de inkomsten gemiddeld hoger zijn dan wanneer hij een vast (marktconform) tarief zou vragen. Maar volledig eens met John, het is maar net wat voor product / dienst en waar je gevestigd bent.

 

Hoe complexer de dienstverlening, hoe groter de betrokkenheid van de klant, hoe meer bereidheid om een 'normale' prijs te betalen lijkt me.

Een glas wijn of een tent lijkt me (meestal) niet het juiste product om deze vorm van vergoeding toe te passen.

De omgeving van de mens is de medemens.

 

(J. Deelder)

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zeg toch niet dat het concept niet deugt? Ik zeg alleen dat er een aantal factoren zijn (en ongetwijfeld meer dan degene die ik noemde) die bepalen of je dit succesvol kunt toepassen.

 

Een webshop waar je mobiele telefoons kunt kopen met "pay what you want" lijkt mij bijvoorbeeld geen goed idee.

 

Ah, dan interpreteerde ik je zin onjuist. Excuus!

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.