• 0

Vergeten sturen van factuur en herinneringen. Wat nu?

Beste ondernemers

,

Ruim een half jaar geleden heb ik een partij goederen verkocht aan een andere onderneming. Deze heb ik voor 50% vooruit laten betalen. So far so good.

 

Omdat ik op het moment zelf op vakantie was heb ik de goederen door iemand anders laten versturen. Dit is gebeurt zonder factuur etc. Erg stom natuurlijk en ik ben de andere helft van de betaling compleet vergeten. Stom stom stom ik weet het.

 

Het gaat om een (voor mij) behoorlijk bedrag. Nu is mijn vraag of ik hier nog iets mee kan doen. Ik heb een informeel mailtje gestuurd, maar de klant heeft verder geen factuur of herinneringen gekregen. Op het mailtje kwam verder geen reactie.

 

Wat zouden jullie adviseren in deze situatie? Indien er meer informatie nodig is hoor ik het graag, ik heb het bewust een beetje vaag gehouden voor in het geval de andere partij ook meeleest.

 

Bij voorbaat dank.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vermoed dat er een overeenkomst waarbij afgesproken is dat partij A (jij) goederen levert aan partij B voor prijs X. (een e-mail waar dat in staat is ook een overenkomst).

Dat is m.i. voldoende om de rest van het geld te gaan innen. Ik zou wel heel rap een factuur gaan sturen.

De btw over de volledige levering was je overigens verschuldigd op het moment dat de goederen geleverd waren, dus die had in 2012 betaald moeten zijn.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat er een overeenkomst waarbij afgesproken is dat partij A (jij) goederen levert aan partij B voor prijs X. (een e-mail waar dat in staat is ook een overenkomst).

Dat is m.i. voldoende om de rest van het geld te gaan innen. Ik zou wel heel rap een factuur gaan sturen.

De btw over de volledige levering was je overigens verschuldigd op het moment dat de goederen geleverd waren, dus die had in 2012 betaald moeten zijn.

 

Bedankt voor deze tip. Ik heb nog wel al het mail contract met de gemaakte afspraken etc. Ik zal de omzetbelasting voor 2012 dan inderdaad aanpassen. Door de KOR zal de af te dragen BTW nog steeds op 0 uitkomen. Ik ben student en aan het afstuderen en heb nu de bouwstenen gelegd om na mijn opleiding voltijd aan te werken.

 

Zoals jij en Maarten al aangeven moet ik dus gewoon een factuur sturen. Hoe pak ik dit verder aan met de nummering en datum van de factuur? Dit vraag ik omdat de levering al ruim een half jaar geleden heeft plaats gevonden.. Gewoon doortellen en met de datum van nu vermoed ik?

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk heeft de koper allereerst een factuur nodig om te kunnen betalen.

 

Wat waren de betaalcondities voor het restantbedrag? En waarom bel je niet?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik snap dat de koper eerst een factuur nodig heeft om te betalen. Bellen heb ik nog niet gedaan omdat ik mijn positie eerst goed wou kennen en niet "live" telefonisch een stomme fout wou maken. Ik wist bijvoorbeeld niet 100% zeker of ik het geld nog daadwerkelijk kon innen. Ik begrijp dat bellen vaak veel effectiever werkt dan mailen.

 

De afpspraak (per mail) was dat de koper binnen twee weken zou betalen. Ik zal op de nog te versturen factuur dan ook weer een betaaltermijn van twee weken toepassen en indien nodig het gebruikelijke traject.

 

Bedankt voor de bevestiging m.b.t. de factuur Jan en natuurlijk ook alle andere ondernemers hier bedankt voor de snelle reacties!

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft dat het om een relatief behoorlijk bedrag gaat. Dit heb je dan lekker laten lopen. Vandaag een digitale en papieren factuur sturen. En deze morgen met een telefoontje onder de aandacht brengen (ontvangstbevestiging vragen). Hopelijk krijg je deze dan voor tweede week mei betaald.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

... maar als je BTW plichtig ben dan moet de factuur voor de 15de van de opvolgende maand bij de klant binnen zijn.

 

Over ontvangstficties zullen we het hier maar niet hebben. De factuur moet in ieder geval verzonden en gedateerd zijn voor de 15e van de opvolgende maand.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.