• 0

Groot aandeelhouder kopieert core business en start eigen b.v.

Hallo beste leden van het higherlevel forum!

Ik ben nieuw op dit forum en zal graag om jullie advies willen vragen.

 

3 jaar geleden heb ik een b.v. opgericht. Tijdens de startup van de b.v. bood mijn neef een lening aan van een aantal duizend euro. Er is toentertijd een papiertje getekend waarin staat dat ik het bedrag persoonlijk van hem leen om in de startup van de b.v. te pompen in ruil voor 5% renten over het geleende bedrag en 5% aandelen in de b.v.

Deze overeenkomst had ik beter moeten doordenken toentertijd maar aangezien in ik noodweer zat overzag ik niet de eventuele consequenties. Daar komt bij dat het onder het genot van een biertje is opgesteld als vrienden zijnde en familie.

 

In een veder stadium van de startup nam ik mijn neef, die slechts in zijn vrije tijd een beetje mee kluste, meerdere malen mee op reis naar fabrieken. Er is kennis opgedaan van bewerkingen/ contacten/ processen en dergelijke. Deze kennis ondersteunt de bv en is overigens het unique selling point van de bv geworden.

 

Na een financiële tegenslag zag mijn neef geen vederen toekomst in de bv.

Met de waardevolle kennis omtrent bewerkingen, de bijbehorende contacten en exclusiviteit die opgedaan is door en voor mijn bv als gevolg van investeringen om de bv profitable te maken. Besloot mijn neef achter mijn rug om een nieuwe bv te starten en exact mijn producten/ bewerkingen/ contacten te kopiëren.

 

Mag dit zomaar? Mijn neef is nu nog steeds een groot aandeelhouder(5%) in mijn bv maar nu ook een concurrent. Mijn bv heeft nu ook geen exclusiviteit meer omtrent dit producten en key partners kwijt.

 

Aangezien het om familie gaat en mijn neef al zijn hele bv rond heeft en lopende, bood ik hem een soort van afkoping aan, een redelijke schikking. Met een bedrag van een aantal duizend euro zal hij de kennis en contacten kunnen benutten voor zijn bv en zal mijn bv zich op iets anders richten.

 

Nu weigert mijn neef te betalen en eist hij zijn lening nu op.

 

Een familielid die mee wil helpen als de zon schijnt en aandelen wil ik je bv, het hele businessplan kopieert als het even regent en vervolgens geld eist totdat mijn bv stuk gaat en hij geen concurrenten meer heeft.

 

Ik ben niet strak genoeg geweest in het verleden en niet alles vast gelegd, dat besef ik nu goed. Dit avontuur zijn wij van start gegaan vol goede moed en weerszijden met de beste intenties.

 

Mag dit allemaal zomaar? Ik voel me in mijn rug gestoken door mijn eigen familie maar wat kan ik hier aan doen?

 

Kan ik op een manier juridisch aantonen mijn bv of ik worden benadeeld door deze sneaky acties van mijn neef.

 

 

Bij voorbaat enorm bedankt voor de tijd die u nam voor het lezen van mijn verhaal en vraag!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

allereerst bedankt voor uw reactie. Mijn neef is formeel aandeelhouder 5% dit is ook vastgelegd door de notaris. Mijn neef heeft geld uitgeleend aan de bv met mijzelf als verantwoordelijke en daarbij 5% aandelen gekregen.

 

Helaas. Ik heb daar alleen al enorm veel spijt van mij ik was in noodweer kreeg een paar duizend euro onder mijn neus geschoven en 1 a4tje met 4 zinnen.

Deze impuls ''aankoop'' komt mij nu duur te staan ben ik bang

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

neen dit heeft mijn neef niet gedaan en vind ik een goed punt. Ik ga hier mee veder, aan mijn accountant vragen en hier iets mee doen.

Mijn voornaamste vraag was over het feit dat hij met mijn kennis/ contacten/ en leveranciers een bv zelf heeft opgestart en een concurrent van mij is geworden. Is er voor deze zaak niet een soort concurrentie beding waar ik mij op zal kunnen beroepen? (ik heb hier zelf destijds helaas niets over op papier laten zetten)

Link naar reactie
  • 0

In de statuten van mijn BV staat er hier niets over.

 

Nu ben ik toevallig de enige aandeelhouder, maar stel dat ik 20% van mijn aandelen zou verkopen: Dan lijkt het mij bijzonder moeilijk voor mij om iets “te doen” tegen het feit dat mijn medeaandeelhouder op een gegeven moment besluit om een ander bedrijf op te richten, waar ik vervolgens niet zo blij mee ben.

 

Link naar reactie
  • 0

In de statuten van mijn BV staat er hier niets over.

 

Nu ben ik toevallig de enige aandeelhouder, maar stel dat ik 20% van mijn aandelen zou verkopen: Dan lijkt het mij bijzonder moeilijk voor mij om iets “te doen” tegen het feit dat mijn medeaandeelhouder op een gegeven moment besluit om een ander bedrijf op te richten, waar ik vervolgens niet zo blij mee ben.

 

Klopt. Maar dergelijke bepalingen zouden wel onderdeel uit kunnen maken van de aandeelhoudersovereenkomst.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Er is inderdaad geen aandeelhoudersovereenkomst aanwezig. Dit is zo ontstaan aangezien alles in hele vriendelijke sfeer en goed vertrouwen is verlopen. Ik weet nu dat dit altijd stom is maar ik had immers dit nooit van mijn eigen familie verwacht.

 

Mijn verhaal zoals ik dat bovenaan heb getyped kan ik allemaal aantonen. Echter een overeenkomst omtrent concurrentie of dergelijke zijn nooit gemaakt. Ondanks dat deze papieren nooit zijn opgesteld kan ik het bijna niet geloven dat het Nederlandse recht systeem niet een vangnet heeft om deze praktijken stop zeggen?

 

Link naar reactie
  • 0

Er is inderdaad geen aandeelhoudersovereenkomst aanwezig. Dit is zo ontstaan aangezien alles in hele vriendelijke sfeer en goed vertrouwen is verlopen. Ik weet nu dat dit altijd stom is maar ik had immers dit nooit van mijn eigen familie verwacht.

 

Acht, troost je, je bent echt niet de enige die hier de mist in gaat. Ik zeg altijd dat je afspraken moet maken als je samen onder een staalblauwe hemel huppelend door het park op zoek bent naar madeliefjes. Als er nog geen wolkje aan de hemel is en het onvoorstelbaar is dat het mis gaat moet je met elkaar om tafel om het onvoorstelbare te regelen. Vreselijk moeilijk, maar iedereen die zich aan die steen gestoten heeft weet hoe belangrijk het is.

 

Mijn verhaal zoals ik dat bovenaan heb getyped kan ik allemaal aantonen. Echter een overeenkomst omtrent concurrentie of dergelijke zijn nooit gemaakt. Ondanks dat deze papieren nooit zijn opgesteld kan ik het bijna niet geloven dat het Nederlandse recht systeem niet een vangnet heeft om deze praktijken stop zeggen?

 

Onder welk mom dan? Er zijn allerlei mogelijkheden om deze schade te beperken (concurrentiebedingen, relatiebedingen, convenanten, aandeelhoudersovereenkomsten en ga zo maar door). Maar als daar geen gebruik van wordt gemaakt dan is het natuurlijk niet aan de overheid om daar in in te grijpen. Je "kiest" er bewust voor (het is familie, aardige sfeer etc.) om het niet vast te leggen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Ondanks dat deze papieren nooit zijn opgesteld kan ik het bijna niet geloven dat het Nederlandse recht systeem niet een vangnet heeft om deze praktijken stop zeggen?

Dat vangnet is er ook. Het heet Burgerlijk wetboek en dan specifiek de "onrechtmatige daad": een handelen of een nalaten waarmee iemand op onwettige of onbehoorlijke wijze een ander schade toebrengt. .

 

Voer en tijd voor een advocaat!

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ondanks dat deze papieren nooit zijn opgesteld kan ik het bijna niet geloven dat het Nederlandse recht systeem niet een vangnet heeft om deze praktijken stop zeggen?

Dat vangnet is er ook. Het heet Burgerlijk wetboek en dan specifiek de "onrechtmatige daad": een handelen of een nalaten waarmee iemand op onwettige of onbehoorlijke wijze een ander schade toebrengt. .

 

Klopt! Maar wat is hier onwettig of objectief onbehoorlijk aan?

Nu ja, dat is aan de rechter om te beoordelen ;)

 

Voer en tijd voor een advocaat!

 

Lijkt mij een hele goede stap!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

TS vraagt 'mag dit', maar juridisch is er dan de vraag 'is er een regel die dit verbiedt'.

 

Het uitgangspunt is dat alleen datgene verboden is waarvan in de wet, (ongeschreven) regel of overeenkomst is vastgelegd dat het verboden is.

 

In dit geval lijkt daar geen sprake van te zijn. En een verbod op basis van onrechtmatige daad omdat er sprake zou zijn van een handelen in strijd met hetgeen betaamt in het maatschappelijk verkeer lijkt mij niet haalbaar, omdat het gaat om een situatie die gebruikelijk contractueel geregeld wordt.

 

Jullie hebben ervoor gekozen dat niet te doen en een 'ik wist niet beter' gaat je daarbij niet helpen, *omdat* je als bestuurder / eigenaar van een BV geacht wordt wel beter te weten en nota bene toegang hebt gehad tot een bij uitstek deskundige adviseur, namelijk de betrokken notaris.

Link naar reactie
  • 0
Heeft iemand al wanbestuur van de grootaandeelhouder gedacht? Hij draait wel eigenhandig de bv de nek om op deze manier.
.

Nee dat ligt niet echt voor de hand (understatement) , want de enig bestuurder en tevens groot (95%) aandeelhouder is de vraagsteller hier.

De persoon die dit heeft veroorzaakt is geen bestuurder en ook geen groot aandeelhouder. Uit niets blijkt ook dat hij bestuurshandelingen heeft verricht of nagelaten en zonder dat is er ook geen sprake van wanbestuur. Daarvoor moet je op zijn minst feitelijk (niet per sé formeel) bestuurder zijn of zijn geweest

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Aangezien het om familie gaat en mijn neef al zijn hele bv rond heeft en lopende, bood ik hem een soort van afkoping aan, een redelijke schikking. Met een bedrag van een aantal duizend euro zal hij de kennis en contacten kunnen benutten voor zijn bv en zal mijn bv zich op iets anders richten.

 

Nu weigert mijn neef te betalen en eist hij zijn lening nu op.

Hoe deed je hem dit aanbod? Het klinkt een beetje alsof je hem voor het blok zette en geld van hem eiste...

 

Misschien heeft hij dit geld niet, of vond hij dat ie niet voor z'n eigen kennis en gezamelijke contacten hoeft te betalen? Misschien wil hij wel betalen, maar heeft hij het bedrag van de lening nodig om dat te kunnen doen?

 

Ik kan me ook voorstellen dat hij jouw financiele tegenslag in een ander daglicht zag, dat hij geen vertrouwen meer had en besloot dat een eigen fabriek op termijn de enige manier is om z'n investering terug te halen. Als jullie vervolgens ook nooit afspraken hebben gemaakt die uitsluiten dat hij iets soortgelijks begint, sta je volgens mij niet sterk en kun je misschien beter proberen er op de minnelijke weg uit te komen. Een juridisch traject gaat je wellicht alleen maar meer geld kosten...

 

Wat voor afspraken hebben jullie trouwens gemaakt over de opeisbaarheid van de lening? Staat je neef daarin sterk?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.