• 0

Berekenen betalingskorting

Hallo,

 

Ik heb een vraagje over het berekenen van betalingskortingen (bijvoorbeeld bij vooruitbetalen). Ik lig daarover een beetje in de clinch met mijn leverancier, en ik kon op de vraag geen antwoord vinden in de berichtenhistorie op Higherlevel.

 

Ik krijg een 2 % vooruitbetalingskorting. Wat de leverancier nu voorstelt: (bedragen zijn fictief, maar het gaat wel om een dergelijk bedrag)

 

Bedrag ex BTW: €10.000

Kortingsbedrag: 2% over €10.000 = €200,-

 

Bedrag incl BTW: €10.000 x 1,21 = € 12.100,-

 

Te betalen: €12.100 -/- € 200,- = € 11900,-

 

Vorige keer is het daar al bij de financieel manager langsgeweest die aangaf dat dit zo klopt. Ik heb het - gezien het bedrag - toen maar laten zitten. Maar het lijkt me sterk dat dit de juiste manier is om betalingskorting te berekenen.Het bedrag wordt als 'ex BTW' berekend, maar vervolgens bij de aftrek wel als 'inclusief BTW' behandeld.

 

Kan iemand hier zijn licht daarover laten schijnen?

 

Alvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de leverancier al een factuur gemaakt heeft voor 100% (uiteraard met de bedragen excl. BTW en het bedrag van de BTW erop) en jij betaalt maar 98% omdat je 2% korting voor contante betaling krijgt, dan kan hij kiezen om het intern ‘af te boeken’ of om apart een creditnota (ook met het bedrag excl. BTW en het bedrag aan BTW erop) te maken.

 

Maar nu heb je kennelijk alles vooruitbetaald. Dan zou hij dus normaal gesproken meteen al een factuur maken voor 98%.

Nu is dus de vraag alleen maar: 98% waarvan? Het bedrag exclusief BTW (dat is jouw interpretatie) of het bedrag inclusief BTW (dat is dan kennelijk de interpretatie van de leverancier).

 

Dat is natuurlijk afhankelijk van de gemaakte afspraken. Zal toch wel ergens in een offerte of leveringsvoorwaarden staan, neem ik aan.

Als dat niet het geval is, dan wordt het arbitrair: “Was nou de bedoeling dat de 2% inclusief of exclusief BTW was…” enz.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je bericht. De leverancier maakt altijd pro forma facturen voor vooruitbetalingen. Ik begrijp je punt wel, maar het blijft voor mij wat krom. Als de korting inclusief btw is, zou je toch ook het totaalbedrag inclusief btw als grondslag moeten nemen? Je komt dan natuurlijk uit op hetzelfde kortingsbedrag als je de korting ex btw rekent.

 

Maargoed. Ook al hebben we niet afgesproken of het incl of ex btw is, heb ik daar wel goede argumenten voor naar mijn leverancier. Dat ga ik eerst maar eens uitproberen dan.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij wordt de korting gegeven over het totaal van de factuur en kan je de korting niet berekenen over het bedrag excl. en dan aftrekken van het bedrag incl.

 

Je berekent de korting over bedrag exclusief en heft dan BTW

10000 * 0,98 = 9800 *1,21 = 11858

 

Of je heft BTW en verrekent de korting

10000 * 1,21 = 12100 * 0,98 = 11858

 

Misschien kan je je leverancier overtuigen met zo'n sommetje.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Beste Tim,

Korting wordt altijd berekend over het netto factuurbedrag en daarna wordt er BTW over dat netto bedrag berekend, tenzij in de leveringsvoorwaarden anders is bepaald; dit is echter zeer ongebruikelijk. Vooruitbetaling doet hier niets aan toe of af. Wel kan het zijn, dat wanneer sprake is van een betalingskorting bij betaling binnen een bepaalde termijn de korting op het netto bedrag afgetrokken wordt van het bruto factuurbedrag. Voor een ondernemer maakt het niets uit, want de BTW is een aftrekbare voorheffing. Voor een consument maakt het wel verschil; deze heeft per saldo dan minder korting.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.