• 0

Wat houdt een payoff in

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Paul,

 

Een leuke pay-off is iets anders dan een goede pay-off. Bij het laatste gaat het er ook om dat wat je communiceert bijdraagt aan wat je als merk wilt uitdragen. Dus maakt de pay-off duidelijk waar je voor staat en waarin je anders bent dan je concullega's (je merkpositionering).

Voor het bedenken van een goede pay-off voor Marda Office moet je dus heel scherp weten wat de merkpositionering is van Marda. Zie voor de te nemen stappen ook mijn website.

 

Succes!

 

 

MerketingVisie is een Rotterdams adviesbureau gespecialiseerd in MKB positionering vraagstukken en de doorvertaling naar een effectieve marketingstrategie.

Link naar reactie
  • 0

 

Desondanks zijn ze inmiddels vervangen door nieuwe slogans.

 

Volgens mij kan je de theorieën en modellen die nu trendy zijn in het grootbedrijf (over een paar jaar is er weer iets anders) niet zomaar doorvertalen naar het kleinbedrijf. Toen ik nog veel opdrachten kreeg vanuit het grootbedrijf viel mij op hoe politiek dat allemaal ingevuld wordt. Ergens vanuit het hoofdkantoor komt een telefoongids vol richtlijnen voor campagnes (kleurgebruik, lettertypes, fotografie, payoffs) en uit een andere hoek komen keiharde verkoopdoelstellingen met loopbaangevolgen. Ergens onderin de organisatie zit iemand die x eenheden moet verkopen en daarvoor een marketingbudget mag besteden. Wordt dat uitgegeven aan eigen campagnes dan zijn de richtlijnen van toepassing. Dus gaat dat budget naar een distributor of reseller die zich niet aan die richtlijnen hoeft te houden.

 

In het kleinbedrijf heb je al die richtlijnen niet nodig. Wil je graag een grote statement als payoff: go-ahead. Wil je elk kwartaal iets nieuws doen: ook prima. Het is aan te raden om enige consistentie in je uitingen te stoppen, maar of 'm dat ook in de payoff moet vertalen is een vrije keuze. Er valt veel te zeggen over branding door kleine bedrijven, en dat begint allemaal met onderscheidende keuzes die voortkomen uit een concurrerende (opnieuwe onderscheidend dus) marktpositie. Daar moet je intern over praten en dat kan dus leiden tot een verwoording, maar dat hoeft niet perse tot uitdrukking te komen in een payoff.

 

Een goed voorbeeld is MTV dat in de beginjaren positie innam met onderscheidende station calls (zonder payoff) in creatieve en vooral speelse vormgeving.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Leuk een oude post doorlezen met dit onderwerp. Nu is mijn vraag: wie weet er een leuke payoff voor Marda Office? (verkoop kantoorartikelen).

 

Zoals Guido en TwaBla ook al memoreerden: een pay-off is niet altijd nodig, niet altijd eeuwig en altijd niet makkelijk te bedenken. Want een kenmerk van een pay-off is dat-ie de boodschap van een merk versterkt en herkenbaarheid vergroot. Maar dan moet je wel eerst de basis kennen natuurlijk, Marda in dit geval. Is wel leuk dat je hier inhaakt in de hoop een pay-off voor niks te krijgen, maar helaas... zo makkelijk ligt het niet.

 

De meeste pay-offs die je tegenkomt in de media zijn niks, nada. Probeer het maar eens: pak een pay-off en plak 'm onder een ander merk. Het lijkt verrassend vaak te passen. Het zijn pay-offs omdat de opdrachtgever ze wilde. De allerbeste zijn onvervreembaar en niet meer door anderen te gebruiken. Ik denk niet dat iemand nu nog 'er is geen betere' durft te gebruiken. Alhoewel dat meer komt door het mediaoffensief van de merkeigenaar dan de goede woordkeuze op zich. Maar... Miele (want daar gaat het over) probeert dit statement wel in alle facetten waar te maken (wat vrienden van me ertoe bewoog om de pay-off te wijzigen in 'er is geen duurdere', maar dat terzijde).

 

Als je al besluit tot een pay-off die ook werkelijk iets vertelt, zorg dan dan het een verlengstuk is van je merk, van je bedrijf. En dat je waarmaakt.. Een pay-off is geen startpunt maar een resultante. Heb je daar geen zin in, laat een pay-off dan achterwege of benader het wat praktischer: 'Vraag Marda op kantoor'.

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.