• 0

Wat houdt een payoff in

Aanbevolen berichten

  • 0

Associaties opwekken die inhoud geven aan je bedrijfsnaam of merk.

 

Philips: Let's make things better

Philips: Sense and Simplicity

 

Wat voor gevoel krijg je bij dat soort kreten?

 

De beste payoff ooit vind ik die van IBM: Think!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Een payoff is een soort afsluitende opmerking aan het eind van een boodschap. Hoeft overigens niet altijd afsluitend te zijn.

 

Je hebt je bedrijfsnaam

Je hebt de bedrijfsactiviteit

en aansluitend een payoff

 

Dit laatste zie je steeds vaker en wordt met name gebruikt door echte marketing ondernemingen. Met de payoff geeft je in een korte zin aan waar de onderneming voor staat. Het is als het ware de kleinere variant van de '1-minuut' of de 'rol trap babbel'.

 

Of je een payoff gaat gebruiken is een beetje afhankelijk van je bedrijfsactiviteit. Typische low profile bedrijven die weinig externe contacten hebben en waar persoonlijk contact hoog staat aangeschreven hebben het niet echt nodig.

Bedrijven die veel communiceren kunnen er wellicht baat bij hebben want de kracht zit hem in de herhaling.

 

Have fun, alot :)

 

Groet, Remo

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0

Associaties opwekken die inhoud geven aan je bedrijfsnaam of merk.

 

Philips: Let's make things better

Philips: Sense and Simplicity

 

Wat voor gevoel krijg je bij dat soort kreten?

 

De beste payoff ooit vind ik die van IBM: Think!

 

Het wachten is op de concurent die het IBM spotje met het paard op de hak neemt. Met een grote paardenvijg ;D

Merkava

Link naar reactie
  • 0

 

De uitdrukking 'think' was een gevleugelde uitspraak van een ouwe IBM-topman. Ze hebben zelfs een lijn laptops uitgebracht onder de naam Thinkpad, meen ik. Apple kwam daarop met 'think different'.

 

De payoff stamt uit het drukwerktijdperk. Bedrijven hadden een naam en wilden daar in hun advertenties iets aan verbinden. Uniekaas: geen gewone kaas. Eigenlijk is dat ding in deze tijd een beetje overbodig. De meeste mensen hebben helemaal geen tijd meer om complexe boodschappen te begrijpen. Payoff en campagne-thema vloeien samen. Even Apeldoorn Bellen. Just do it.

 

Wat je ook doet: keep it simple, stupid!!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Een goed pay off prent zich in het geheugen van de lezer en is onlosmakelijk verbonden met het merk. Of in ieder geval de branche. Er zijn meer slechte dan goede pay offs, helaas. Maar sommigen zijn heel bekend geworden:

 

... en dan is er koffie

... er is geen betere

... laat je nooit in de steek

... vakmanschap is meesterschap

... even Apeldoorn bellen

 

Maar de beste is zonder twijfel:

Van der Schreur, transport van deur tot deur.

 

Een kopregel hoort bij een advertentie, een pay off hoort bij een merk, als een klink bij een deur (om maar even bij Van der Schreur te blijven).

Rijmen hoeft niet, maar kan soms bijdragen aan de onverbrekelijkheid met een merknaam. Als je een pay off hebt die niks zegt over je naam of het product, dan is het zaak daar heel lang, veel en vaak mee naar buiten te treden. 'Miele, er is geen betere' kan eigenlijk helemaal niet volgens de regels. Maar is vastgeroest in ieder geheugen.

 

Een goede pay off blijft lang bestaan. Maar tegenwoordig wisselen merken erg snel van bureau en ieder bureau wil natuurlijk briljant zijn, dus verzinnen ze wat nieuws. Dat maakt de pay off enigszins aan inflatie onderhevig. Wat wel jammer is, vind ik.

 

Ik vraag me overigens af waarom je deze vraag stelt. Zoek je er een?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Even je lijstje..

 

... laat je nooit in de steek

 

Klinkt bekend, maar is de enige waar ik het merk niet meer bij kan verzinnen - wat was het?

 

AEG toch ?

 

En die van der schreur vind ik ook niet zo sterk.

Hoeveel mensen kennen deze transport onderneming uit Apeldoorn.

 

....... dan is het goed

 

hoewel zeer weing op de radio zegt de naam Bernina jullie misschien wel iets.

Hun reclame boodschap eindigde met hun naam gezongen.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn meer slechte dan goede pay offs, helaas. Maar sommigen zijn heel bekend geworden:

 

... en dan is er koffie

... er is geen betere

... laat je nooit in de steek

... vakmanschap is meesterschap

... even Apeldoorn bellen

 

Dit is allemaal ouwe theorie, uit de jaren zeventig. Uit die tijd dateren deze slagzinnen ook. Een aantal is zelfs al in onbruik geraakt. Tegenwoordig kost het minstens een miljoen om zo'n slagzin in de hoofden te pompen. Vandaar dat die Van der Schreur alleen in Apeldoorn bekend is, want het staat levensgroot op zijn trucks. Als je geen miljoen hebt of trucks, dan heb je niet zoveel aan die boekenwijsheid.

 

Het onderscheid tussen headline en payoff is een print-fenomeen. Op abri's en billboards werkt dat niet, en op internet al helemaal niet meer. Vandaar dat Centraal Beheer maar een tagline hanteert. En de biermerken doorgaans ook. Headline en payoff zijn daar samengesmolten.

 

Neemt niet weg dat je best een tagline aan je naam kan koppelen. Ik zie hier op dit forum zelfs wel eens een goeie voorbij komen. Sticky tags. Zelf heb ik een voorkeur voor namen die sticky zijn. Er is simpelweg geen tijd en geld meer om van die omslachtige marketingtrucs te gebruiken.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ach TwaLevel, hou op zeg.

Ten eerste is het geen jaren zeventig theorie want de decennia daarvoor bestond de pay off ook al. En als je vanavond naar televisie kijkt (de reclameblokken wel te verstaan) vliegen ze je om de oren.

 

In mijn dagelijkse werk krijg ik de vraag nog steeds, dus hoezo theoretisch en hoezo oude theorie?

 

Bovendien was mijn vorige bericht een antwoord op de oorspronkelijke vraag. Wat wil je nu op dit starterslog aantonen? Dat je een hippe marketeer bent die denkt dat printreclame heeft afgedaan en dat we vanaf nu alles via billboards en internet communiceren? Dat lijt me theorie van 1999. Foei.

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0
Ik vraag me overigens af waarom je deze vraag stelt. Zoek je er een?

 

zoeken is een groot woord, maar ik wil het bedrijf waar ik werk wel stimuleren om over het idee na te gaan denken.

 

Ik werk bij een redelijk groot bedrijf welke ca. 250 mensen voorzien van een (leuke) baan. wij staan veel in contact met de klant, en een payoff zou de merkbeleving kunnen verbeteren denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Een pay-off moet ook een beetje nieuwsgierig maken. Voor Yourcom heb ik 'Het internet is terug!' bedacht. Je gaat dan vanzelf denken ,,was het ooit weg dan?". Het is dan de bedoeling dat men via de website erachter komen wat we ermee bedoelen. Al staat daar nu nog te weinog over op de site ehm.. ja te druk met projecten. ;)

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

In mijn dagelijkse werk krijg ik de vraag nog steeds, dus hoezo theoretisch en hoezo oude theorie?

 

Ja, dat herken ik wel. Voor zover ik kan nagaan komt die uitdrukking van 'headline' versus 'payoff line', en dat stamt nog uit het print-tijdperk. In andere media loop je dan echter tegen problemen aan. Buitenreclame bestaat ook al heel lang (is dus niet zo hip) maar daarin kun je beter één goeie kreet gebruiken. Die spaarzaamheid met woorden is meer van deze tijd, want het moet allemaal een stuk sneller. Da's dus wel weer hip. Maar een goeie slagzin kan nooit kwaad. Ik mopper met andere woorden op het klakkeloos toepassen van oude regeltjes en niet op mensen die daar gewoon een eigentijdse draai aan geven. En zeker als starter moet je dus goed nadenken over wat je nou echt nodig hebt. Een tag-line bij je naam? Misschien werkt een eenvoudig beeldmerk ook...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waar ik benieuwd naar ben in dit verband is:

 

Als je onder klanten of potentiële klanten een of meerdere payoffs wil testen, welke vraag of vragen stel je dan na het tonen van de payoff(s).

 

Vermeld ook graag hoe je aan deze wijsheid komt (welk boek/opleiding etc.)

 

Wij willen als bedrijf ook een nieuwe payoff nemen, maar ik ben nu op zoek naar testmethodes en vind het niet op internet of in mijn marketing bibliotheek.

Link naar reactie
  • 0

Als je onder klanten of potentiële klanten een of meerdere payoffs wil testen, welke vraag of vragen stel je dan na het tonen van de payoff(s).

 

Een lopend debat in de marktonderzoekswereld is de tegenstelling tussen rationele reacties en emotionele. Een consument doet niet wat-ie zegt, en zegt niet wat-ie doet. Als je dus vraagt naar een mening of indruk, krijg je geen betrouwbare reactie. De consument rationaliseert.

 

Grote Amerikaanse adverteerders en hun marktonderzoeks- en reclamebureaus buigen zich nu over dat vraagstuk (en onderzoeksmethodieken) in het MI4-project. Als je daar iets over wil lezen, vind je hier een actuele rapportage. Pas op, dat is een zware pdf.

 

Hoe zulke ideeën toegepast kunnen worden door kleine ondernemers, dat probeer ik nu uit te vinden. Het is niet zo ingewikkeld om een vragenlijstje rond te sturen, maar hersenscans, huidreactietesten en eye tracking vergen meer budget.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Merkbeleving creeer je niet!!! met een pay-off...... een pay-off onderstreept in korte bewoording waar je, als "merk" voor staat of waar je gebruikers/klaneten voor staan.

 

Merkbeleving krijg je door je klanten aan het "infuus" te leggen, óf via veeeeeeeel reklame óf via meer dan bovengemiddeld relatiebeheer....

 

It takes some to get some!!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beetje eens met je webwolff, dus ook een beetje oneens.....

 

Noedie wil, middels een pay-off, de merkbeleving van zijn organisatie vergroten. Ik heb slechts mijn twijfels geuit of je merkbeleving met een pay-off kunt "opkrikken"

 

Sky

 

Bedrijfsnaam: Venture Capital Coach

Pay-off: Your Future Starts Here, Today.

 

Uit reacties van relaties en klanten merk ik dat de boodschap en dus de 'merkbeleving' wel degelijk werkt.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Een slecht merk is ook een merk!

Ik krijg de indruk dat mensen denken dat je pas een merk hebt of bent als je actief aan branding gaat doen, merkwaarden formuleert en die consequent gaat communiceren.

Het is in feite zo, dat veel ondernemers/ bedrijven gewoon een diffuus, slap flutmerk hebben en de verandering niet van "geen merk" naar "merk" gaat maar van "diffuus, slap flutmerk" naar "sterk merk".

 

Een pay-off kan heel verschillend zijn in doelstelling:

-een verdieping van het merk

-een uitleg/omschrijving van diensten

-een poging tot brainwash

-een zwaktebod omdat de rest van de communicatie faalt

 

Goed kritisch nadenken is belangrijk voordat je een pay-off gaat gebruiken.

"Het internet is terug!" is in de perceptie van de één een leuke manier om vraagtekens op te roepen, anderen zullen misschien denken "Zo, die is in de war?" of "Wat is dat voor onzin!".

 

Een officieuze pay-off van Rotterdammers is bijvoorbeeld "Niet lullen maar poetsen!". Ze zijn er reuze trots op en het handen-uit-de-mouwen spat er vanaf.

Import (ik noem geen namen...) ziet dat vaak als ondoordacht en inderdaad wordt er vaak een begin gemaakt met poetsen terwijl er nog geen gedachte of strategie achter zit.

De waarde van pay-offs is dus ook nog eens zo goed als z'n afzender is en zo relevant als z'n ontvanger.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja leuk, van die drukker. Maar ik heb een drukker gekend in Zutphen die hetzelfde had. Ongeveer tien jaar geleden. Ze zijn nu failliet.

 

Maar je reageert nu op een onderwerp van 5 jaar oud! Hoe heb je het kunnen vinden...

Laten we dan maar een rubriek openen met leuke pay offs. Of pay offs die niet kloppen.

 

Onlangs zag ik er een letterlijk voorbij rijden:

XXX transport, van pakket tot pallet.

 

Meesterlijk!

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 1

Wat een sterke pay-off ook doet is de eigen medewerkers inspireren om de merkbelofte waar te maken (internal branding). Ben je als medewerker van Philips dagelijks bezig om jouw klanten sense and simplicity te bieden? Maak je als medewerker van Interpolis alles voor jouw klanten glashelder. Een goede pay-off kan dus helpen om een sterk merk te bouwen mits je waarmaakt wat je belooft.

 

 

MerketingVisie is een Rotterdams adviesbureau gespecialiseerd in MKB positionering vraagstukken en de doorvertaling naar een effectieve marketingstrategie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.