• 0

privé auto zakelijk verzekeren.

Binnenkort start ik mijn eenmanszaak, waarbij ik mijn priveauto zakelijk ga gebruiken. De kilometers zullen bestaan uit ritten van mijn bedrijf (aan huis) naar de particuliere klant waar de dienstverlening plaats vindt.

Nu is mijn vraag of ik mijn auto verplicht zakelijk moet verzekeren? Van mijn verzekeraar kreeg ik daar totaal geen duidelijk antwoord op, alleen dat zakelijk verzekeren bij deze verzekeraar niet mogelijk is. In dat geval zal ik dus een andere verzekeraar moeten kiezen. Ik vind het lastig te beoordelen, omdat er aan de auto niets veranderd, je zou het bijna als woon-werkverkeer kunnen zien, alleen is dat het niet.

Na wat zoekwerk op het forum kon ik geen antwoord vinden, omdat de auto meestal op naam van het bedrijf wordt gezet.

Ik hoop dat iemand mij een duidelijk antwoord kan geven, alvast bedankt.

 

Groeten Jessica

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu is mijn vraag of ik mijn auto verplicht zakelijk moet verzekeren? Van mijn verzekeraar kreeg ik daar totaal geen duidelijk antwoord op (...)

 

Dit slaat natuurlijk nergens op:

Het is wel leuk en aardig als je op een forum dan wél een duidelijk antwoord krijgt, maar daar heb je natuurlijk he-le-maal niets aan!

 

Je moet toch bij je verzekeraar écht gaan checken wat je moet doen om goed verzekerd te zijn. Anders ben je misschien helemaal niet goed verzekerd – ook vindt iemand op een forum dat je dat wel (of niet) bent…

 

Link naar reactie
  • 0

je moet 2 dingen niet met elkaar verwarren: zakelijk gebruik en zakelijk verzekeren; dat is niet hetzelfde

.

Zakelijk gebruik is dat je de auto gedeeltelijk of geheel voor je bedrijf of beroep gebruikt. Het is dan wel zo fijn als dat ook van de verzekering mag

Bij veel verzekeraars is dat geen probleem; met uitzondering van de particuliere "budgetverzekeraars". Zeg maar de premie top 10 van Independer: die bieden uitdrukkelijk geen dekking voor zakelijk gebruik, schade tijdens zakelijk gebruik is ook niet verzekerd, niet verzekerbaar en WA schade bij toch zakelijk gebruik kan worden verhaald op de verzekeringnemer.

 

Bij een goede verzekeraar staat het toegestane gebruik duidelijk op de polis vermeld. Als er staat "alleen particulier", dan is zakelijk gebruik niet gedekt.

 

Zakelijk verzekeren is wat anders: dan staat de auto en de verzekering op naam van VOF of BV, of staat bij een EMZ de EMZ als (mede) verzekerde vermeld ("De heer P. Grabbelaar, handelend onder de naam Deksop" o.i.d.) en houdt deze dekking uitdrukkelijk rekening met het al dan niet kunnen verrekenen van BTW: zo ja dan is de verzekering ex btw, en betaal je ook je cascopremie over de cataloguswaarde ex btw. De cascopremie wordt daardoor ook lager

 

Zakelijk verzekeren betekent automatisch dat zakelijk gebruik gedekt is (en privé gebruik is vrijwel altijd ook meeverzekerd) maar andersom werkt het niet zo: een zakelijk gebruikte auto hoeft lang niet altijd ook zakelijk verzekerd te zijn.

 

Je moet toch bij je verzekeraar écht gaan checken wat je moet doen om goed verzekerd te zijn

Wat mij betreft moet je zo snel mogelijk weg bij deze partij: als zelfs een relatief simpele vraag als deze niet helder beantwoord kan worden, vrees ik het ergste bij schade met deze verzekeraar. Afscheid nemen en op zoek naar een verzekeraar die informatie en zorgplicht wél serieus neemt!

 

Edit: typfouten (Ipadvingertjes) hersteld

 

Terug naar de oorspronkelijke vraag:

 

Nu is mijn vraag of ik mijn auto verplicht zakelijk moet verzekeren?

Nee dat moet niet, zolang het zakelijke gebruik maar wel is meeverzekerd op de particuliere verzekering. Als jouw verzekeraar dat zakelijke gebruik niet wil verzekeren moet je op zoek naar een andere goede verzekeraar.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry, mijn reactie is wat laat door vakantie, maar bedankt voor jullie antwoorden.

Ik blijf het een lastige zaak vinden door de verschillende meningen, maar volgens mijn polis ben ik voor zakelijk gebruik niet verzekerd, alleen voor woon-werkverkeer en zal ik dus op zoek moeten gaan naar een andere verzekeraar.

Ik zal toch nog eens informeren hoe de thuiskapper en pedicure die ik ken in de regio dat doen, of zij ook hun verzekering omgegooid hebben. Want de situatie komt voor mij bijna op hetzelfde neer.

Maar goed, ik vrees dat de verzekering omzetten toch nodig is.

 

Groetjes Jessica

Link naar reactie
  • 0

Zo verdeeld zijn de meningen toch niet?

 

En je kunt kiezen uit de mening van een webdesigner en een adviseur zakelijke verzekeringen. Bij een vraag over webdesign zou ik meer waarde hechten aan Peters' mening...en gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren ;)

 

Of een thuiskapper of pedicure hun verzekering hebben aangepast vind ik ook niet zo relevant, hooguit of ze dat hadden moeten doen. Zakelijk gebruik is zakelijk gebruik. Bij een kleine schade loopt het wel los, bij een grote WA-claim gaat de verzekeraar doorvragen....

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.