• 0

FOR en saldi zorgen voor balans uit balans

Ik ben bezig de balans van 2011 op te maken. De aangifte moet namelijk voor 1 mei binnen zijn.

Nou zit ik met een probleem. De oudedagreserve die in voorgaande jaren is opgebouwd zorgt er samen met de toevallig zeer lage banksaldi op 31 december voor dat ik een verschil heb van 24K. Hoe los ik dit op? Moet ik nu de OR verplicht laten afnemen op de IB aangifte? Hoe verreken ik dit verschil in mijn boekhouding zodat mijn balans in balans is?

 

Mvg Nicky

 

Mod edit: titels aangepast van OR naar FOR

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

De fiscale oudedagsreserve is onderdeel van het ondernemingsvermogen.

De fiscale oudedagsreserve neemt alleen af als je twee jaar niet aan het urencriterium hebt voldaan, of als je de 65 bent gepasseerd, en dan zijn er nog voorwaarden. Als dat niet van toepassing, neemt de FOR niet af.

Het kan zijn dat je 'resterende ondernemingsvermogen' hierdoor negatief wordt.

 

Stel je had een FOR van 10k en geen schulden en in totaal 15k aan activa in je onderneming, dan is je 'resterend ondernemingsvermogen' (het zou toch zo mooi zijn als hier gewoon eens een niet-verwarrende term voor kwam) 5k.

 

Als er van die 15k aan activa nog maar 2k over zijn (lage banksaldi), heb je nog steeds een FOR van 10k, maar een 'resterend ondernemignsvermogen' van -8k.

 

Helpt dat? Succes en ik hoop dat je het voor koninginnedag af krijgt!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost en Marcel,

 

 

Zonder dat je de cijfers van je balans en je winst- en verliesrekening geeft, gaat dit niet lukken Nicky. Dan zijn we eindeloos aan het gissen...

 

Dat is toch niet nodig Joost? De rest van de cijfers klopt. Ik kan er gewoon niet meer van maken op dat moment. Ik begon 2011 al met een paar honderd euro negatief ondernemersvermogen vanuit de Kapitaalrekening. Het verschil is in 2012 ruimschoots weer weggewerkt, alleen op dat moment 31-12-11 waren de banksaldi zo laag dat het geld er gewoon niet was. Dus ook niet in de nog openstaande debiteuren en zeker niet in inventaris.

 

Als er van die 15k aan activa nog maar 2k over zijn (lage banksaldi), heb je nog steeds een FOR van 10k, maar een 'resterend ondernemignsvermogen' van -8k.

Aan Marcel heb ik de vraag of je dat "resterend ondernemingsvermogen" dan ook zo noemt als post aan de kant van de passiva om de balans kloppend te krijgen. Is dat het enige dat ik moet doen, een extra post toevoegen aan de balans? FOR blijft dus op de balans staan en wordt niet belast als winst (gelukkig) en that's all?

 

Wat ik niet begrijp is dat ik steeds op internet lees dat de FOR niet hoger mag zijn dan het ondernemingsvermogen (OV). Maar er staat nergens hoe er mee om te gaan als dat toch zo is. Ik had ook die criteria gevonden om de FOR te verlagen maar daar voldoe ik inderdaad niet aan. Ondertussen zit ik toch echt met een OV dat alleen maar uit FOR bestaat en zo mijn balans scheef trekt. Hoe gaat de belastingdienst dan om met zo'n balans waar het resterende OV als extra passieve post wordt gebruikt om de boel recht te trekken? Verander ik het bedrag dat ik vanuit de kapitaalrekening van 2010 mee genomen heb naar de balans van 2011? Of bestaat mijn OV op de balans straks uit drie posten? 1. saldo kapitaalrekening 2010 2. resterend ondernemingsvermogen 3. FOR

Link naar reactie
  • 0

Aan Marcel heb ik de vraag of je dat "resterend ondernemingsvermogen" dan ook zo noemt als post aan de kant van de passiva om de balans kloppend te krijgen. Is dat het enige dat ik moet doen, een extra post toevoegen aan de balans?

 

"een extra post toevoegen aan de balans" is m.i. wel het laatste dat je moet doen. Ik schrik hier een beetje van.

Met het toevoegen van extra balansposten krijg je uiteindelijk elke balans wel in evenwicht, maar heb je dan nog enig idee wat je aan het doen bent?

 

Ik herhaal mijn eerdere post:

De fiscale oudedagsreserve neemt alleen af als je twee jaar niet aan het urencriterium hebt voldaan, of als je de 65 bent gepasseerd, en dan zijn er nog voorwaarden. Als dat niet van toepassing, neemt de FOR niet af.

Als de FOR volgens de wettelijke bepalingen niet afneemt, zou ik dat ook vooral niet tot uiting brengen in de boeken.

 

 

 

Wat ik niet begrijp is dat ik steeds op internet lees dat de OR niet hoger mag zijn dan het ondernemingsvermogen

Het internet is een vindplaats van uiteengespatte dromen, goede bedoelingen en verder een hoop oude rommel. Heb je ook een link voor deze wijsheden?

De FOR kan door een toevoeging niet groter worden dan het totale ondernemingsvermogen. Dus als je berekende toevoeging van de FOR 4k is, maar daardoor zou ie boven het ondernemingsvermogen uitkomen, kan ie bijvoorbeeld maar 2k toenemen.

 

 

Ik denk dat het goed zou zijn om toch maar je balans hier even neer te zetten, want zoals Joost al aangaf, zo wordt het een lang raadselspelletje. Excuus als ik wat bot overkom, maar termen als "een extra post om de boel recht te trekken" doen pijn aan mijn boekhoudershart ;-)

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

ha ha Marcel, val ik toch even door de mand.

Jarenlang heeft een groot accountantsbureau de cijfers gedaan maar ik kwam er achter dat er niet alleen in hun eigen facturen aan mij veel fouten (in hun voordeel) zaten maar later bleek ook in mijn jaarcijfers. Die heb ik dus gedag gezegd en vorig jaar heb ik 2010 zelf gedaan en toen liep ik niet tegen problemen aan en heb ik de IB aangifte ingediend en leek het allemaal te kloppen.

 

Ik liet in mijn antwoord mijn verbazing al doorschemeren over het simpelweg toevoegen van een extra post, leek me al sterk (wel makkelijk :)

Jouw uitleg over de FOR is me duidelijk, ik had ook al even aan dat maximum bedrag dat je mocht toevoegen gedacht.

Maar echt begrijpen deed ik het niet.

 

Nog even zonder eigenwijs te willen overkomen ... het lijkt me dus waarschijnlijk dat mijn kapitaalrekening niet op orde is?

Of trek ik nu weer een verkeerde conclusie?

 

Ik breng het boeltje naar een bevriende boekhouder die me wil helpen maar aangezien hij dit gratis wil doen lever ik de cijfers graag zo ver mogelijk uitgewerkt aan, vandaar dat ik jullie hulp vroeg. Hij zal er wel uitkomen.

 

Bedankt voor jullie hulp, het komt vast wel goed ;)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie hulp, het komt vast wel goed ;)

En zo niet, is er een bedrijf in het oosten van het land dat er alsnog wel voor zorgt.

 

Ik denk dat je de bevriende boekhouder een groot plezier doet door hem/haar te vragen hoe hij/zij het aangeleverd wil hebben. Soms zorgen jouw goedbedoelde inspanningen om 'alles zo goed mogelijk aan te leveren' er voor dat hij/zij er juist meer werk aan heeft, en dat is voor niemand leuk.

 

het lijkt me dus waarschijnlijk dat mijn kapitaalrekening niet op orde is?

Of trek ik nu weer een verkeerde conclusie?

Dat zou goed kunnen, maar dat hoeft niet zo te zijn. Als je balans per eind 2010 klopt (dat kan ik niet overzien), en er zijn in je aangiftes geen ongeoorloofde afnames van de FOR geweest, zou een eenvoudige boekhouding van 2011 moeten leiden tot een kloppende balans. Succes ermee!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Marcel,

 

De boekhouding is afgegeven. Zo keurig en overzichtelijk krijgt mijn boekhouder de cijfers zelden zei hij. Weer eens wat anders dan de bekende schoenendoos :). Ik snap wel iets van boekhouden gelukkig. De uitgaven en inkomsten op de juiste grootboekrekeningen boeken lukt me wel. Doe ook altijd zelf zonder problemen de btw aangifte.

 

Als leidraad hield ik de jaarverslagen van de accountant aan en zag zo hoe ze de verschillende overzichten zoals de W&V rekening, de kapitaalrekening en balans tot stand brachten met mijn cijfers, maar nu loop ik dus vast door gebrek aan inzicht. Ik ben wel heel benieuwd hoe de boel in balans komt op papier.

 

Ik denk maar heel simpel ... we doen geen rare dingen, niks zwart of ingewikkeld dus er gaat alleen geld uit en er komt geld in, dat moet toch boekhoudkundig te noteren zijn zonder gekke fratsen? De enige oorzaak van het probleem die ik kan bedenken is dat 2011 voor ons privé een erg duur jaar is geweest en dat er meer uitging dan er inkwam tussen 1 januari en 31 december. Zou zo maar kunnen dat de balans van 2010 blijkbaar ook niet klopte dus die gegevens heb ik er maar bij gedaan :)

 

Lang verhaal, ik ben leergierig dus ook erg benieuwd hoe de boekhouding er straks uitziet.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het verhaal wel en ik snap niet dat boekhouders dit niet snappen. Mijn boekhouder is er wederom op meerdere fronten de mist mee in gegaan.

 

De regels zijn heel simpel:

 

- Toevoegen mag alleen als de FOR niet groter wordt dan het ondernemersvermogen

- De FOR wordt alleen in mindering gebracht wanneer je je bedrijfsactiviteiten beëindigt, of wanneer je dat als zodanig aangeeft. Bijvoorbeeld omdat je een bedrag aan lijfrentepremie hebt betaald.

 

Beide punten zijn gekoppeld aan het urencriterium.

 

De FOR is een reservering en heeft als zodanig feitelijk niets met de balans van doen. De FOR moet in de jaarrapportage worden opgevoerd als een apart kopje, met de oude en de nieuwe stand en als ze het heel netjes doen ook het bedrag aan belastingen wat je moet betalen wanneer het vrij zou vallen.

 

Je mag dus zelfs een negatief ondernemersvermogen hebben en toch bv 40.000 euro aan FOR-reservering. Zolang je maar aan het urencriterium voldoet, hoef je geen belasting te betalen over je FOR.

 

Bij de aangifte IB is de toevoeging aan de FOR een aftrekpost.

Link naar reactie
  • 0

... en als ze het heel netjes doen ook het bedrag aan belastingen wat je moet betalen wanneer het vrij zou vallen.

 

Ik zou dat niet netjes noemen, ik zou spontaan al het vertrouwen in deze administrateur verliezen. Niemand, tenzij in het bezit van een kristallen bol, kan met zekerheid zeggen hoeveel belasting er betaald moet worden over de FOR als deze vrij zou komen te vallen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.