• 0

btw bij overname via curator

Beste lezer,

 

Op dit moment ben ik in onderhandeling met een curator inzake een overname van vastgoed. De gefailleerde (vof) had een schuld bij de bank en dus zitten de curator en bank in een karretje.

 

Doel van mij is: overname en gaan verhuren aan een nieuwe uitbater (cafe/restaurant). Hoe zit het in deze met de btw in deze zaak met een curator?

 

- Als mijn bod ex btw is, kan ik de btw dan terugvorderen?

- Is btw hier sowieso im frage?

- Is er in zulke gevallen zelfs overdracht belasting verschuldigd?

 

Klopt het dat de fiscus ons na 2 jaar verhuren als eindgebruiker kwalificeert en wij de btw moeten terugbetalen?

 

Veel dank!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De gefailleerde (vof) had een schuld bij de bank en dus zitten de curator en bank in een karretje.

 

Volgens mij kan een vof helemaal geen og bezitten en strikt genonem heeft de vof ook geen schulden. alles wordt toegewezen aan de vennoten. Je vraag over BTW/OVB is niet te beantwoorden vanwege ontbreken van cruciale info zoals wanneer is de eerste in gebruikname, heeft de koper BTW afgetrokken, wie wordt jouw huurder, etc.

Als je een bod incl. BTW doet, betekent het dat je de de eventuele bijkomende BTW (on OVB) accepteer?

Je kunt hier zelf ook alvast orienteren: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/samenloop_btw_overdrachtsbelasting/

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik koop van de curator betaal ik bv. 300k ex btw = 363k incl btw plus 6% ovb?

Een dag later kan ik dan 63k btw terugvorderen van de belastingdienst?

 

De koop betreft een horeca en een bedrijfswoning gedeelte. Wel 2 verschillende vve nummers.

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik koop van de curator betaal ik bv. 300k ex btw = 363k incl btw plus 6% ovb?

Een dag later kan ik dan 63k btw terugvorderen van de belastingdienst?

 

De koop betreft een horeca en een bedrijfswoning gedeelte. Wel 2 verschillende vve nummers.

 

 

 

 

 

Vraag het de curator zou ik zeggen. Als het achteraf fout blijkt te zien, dan is het in elk geval niet jouw schuld...

 

gr. Joost

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.