• 0

Stage, de crisis en veranderingen t.a.v. stagelopen.

Afgelopen week kreeg ik een stage verzoek van iemand die al eerder een week "gesnuffeld" had. Of ik een stage plek voor hem had, 40 uur per week, gedurende drie maanden. Hij had met school al 15 bedrijven benaderd, maar niemand had plaats voor hem.

Ik heb een mailtje teruggestuurd met de mededeling

"Ik ben van mening dat je school ook in deze anders om moet gaan het stagelopen, het is een moeilijke tijd voor bedrijven, dat merk je ook al aan de 15 andere bedrijven die je hebt gebeld.

Ik kan je twee dagen per week een stageplaats aanbieden, als jij dan met je school gaat overleggen dat je nog twee dagen per week naar een ander bedrijf gaat, dat klinkt al anders als 5 dagen per week.

Bij deze een advies aan je school om in deze crisistijd de stage op een andere manier in te delen."

 

Schijnbaar zijn scholen niet in staat om met deze veranderingen om te kunnen gaan, het is allemaal een korte termijn planning, bij elk bedrijf in mijn branche, en wil je iemand een goeie stage kunnen bieden, dan kan dat niet meer full time.

Iemand hier nog ervaringen mee.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik, maar dan vanuit de andere kant. In ons bedrijf nemen we geen stagiairs aan, maar mijn zoon heeft net wekenlang stad en land afgebeld op zoek naar een plek. Tevergeefs. En met hem een stuk of vijf klasgenoten. Ik ben ook van mening dat de school haar beleid meer móet afstemmen op de huidige situatie. De studenten die het echt niet lukt moeten nu de stageweken naar school om daar aan ' een project' te werken. Mijn zoon kan nu in het bedrijf van mijn zwager terecht. Wat onder normale omstandigheden natuurlijk niet onze voorkeur zou hebben.

 

Link naar reactie
  • 1

Ligt echt niet alleen aan de school. Wij krijgen wekelijks mailtjes van scholieren die een plek zoeken. Er zullen ongetwijfeld toppers tussen zitten maar blijkbaar niet bij ons...

 

Het is schandalig hoe slecht zij ons benaderen voor een plek. 0,0 interesse, beginnen met ''hoi'', een emailadres wat lijkt op '' hetetanja@hotmail.com, een standaard email waar de vorige kandidaat stageplek nog op staat, de eerste vraag stellen of er wel een goede stagevergoeding is en noem maar op. Zelden zit er eentje bij waarvan we denken: Ja!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Als ik een stagier kan gebruiken, bel ik een bekend leerkracht en ga daar praten. Leg hem exact het onderzoek / de klus uit en vraag hem iemand op te zoeken met de mogelijke kennis EN motivatie.

Tot nu toe heb ik er geen tussen gehad waar ik niet tevreden over was. Nu zal het deels ook wel komen omdat het meestal op HBO niveau is.

Link naar reactie
  • 0

Ligt echt niet alleen aan de school. Wij krijgen wekelijks mailtjes van scholieren die een plek zoeken. Er zullen ongetwijfeld toppers tussen zitten maar blijkbaar niet bij ons...

 

Het is schandalig hoe slecht zij ons benaderen voor een plek. 0,0 interesse, beginnen met ''hoi'', een emailadres wat lijkt op '' hetetanja@hotmail.com, een standaard email waar de vorige kandidaat stageplek nog op staat, de eerste vraag stellen of er wel een goede stagevergoeding is en noem maar op. Zelden zit er eentje bij waarvan we denken: Ja!

 

Danny

 

Ik heb nog nooit een mailtje gehad van heteanja of stomendejohn, als ik het zou krijgen, dan zou het linea-recta door gestuurd worden naar de school, i.p.v. je gal op dit forum te spuwen. Terdege kan de school hier iets aan doen.

 

 

Dat ervaar ik nu ook wekelijks.

 

Stage collicitaties zijn vaak zo slecht dat ik de brief niet eens uitlees.

Als er in de brief al zo weinig respect is, dan gaat dat op de werk plek ook niet gebeuren.

Bij mij hoeft het allemaal niet zo formeel, ik zoek techneuten, een kort mailtje volstaat bij mij, ik check het wel op spelfouten, ik verwacht een bepaald niveau en ook dat iemand ook zijn best doet op het mailtje, dan mogen ze voor een gesprek komen, vaak zie je dan heel veel.

 

En deels eens met Herman, ik ben ook tevreden over de kwaliteit en als er iets gebeurt waar ik niet over te spreken ben, dan neem ik hem even apart en bespreek het. Of het nu MBO of HBO is, het is ook je eigen perceptie, als je al bevooroordeeld begint, zullen je verwachtingen ook uit komen, dan heb je al geen oog meer voor de rest.

 

Maar de insteek van dit topic was ervaringen hoe scholen om gaan met veranderingen t.a.v. de crisis, na overleg mag de stagiaire langer over zijn stage doen, zijn school vond het een goed idee.

 

Link naar reactie
  • 0

Door de crisis zijn vooral in mijn branche steeds minder stagemensen nodig. De vraagprijs per uur is soms maar een fractie goedkoper dan de uurprijzen van beginnende freelancers, die vaak veel meer weten en veel gemotiveerder zijn.

 

Ik merk daardoor ook dat het heel veel makkelijker is om een stage bedrijf te worden. Ik zie bedrijfjes met 2 of 3 klussen per maand die toch een full time stage kracht hebben rondlopen, die vervolgens niet echt iets aan het doen is, omdat er geen werk is.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb nog nooit een mailtje gehad van heteanja of stomendejohn, als ik het zou krijgen, dan zou het linea-recta door gestuurd worden naar de school, i.p.v. je gal op dit forum te spuwen. Terdege kan de school hier iets aan doen.

 

Hoewel een extreem voorbeeld is mijn ervaring met stagieres toch ook een van nonchalante houding en weinig aandacht aan CV e.d. En inderdaad kom je de vreemdste nietszeggende hotmailadressen tegen.

 

Sommige scholen sturen de kooters gewoon op pad en doen zelf weinig aan begeleiding. Van de diverse stagieres heb ik slechts bij een met de leraar kunnen spreken. :-\

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb nog nooit een mailtje gehad van heteanja of stomendejohn, als ik het zou krijgen, dan zou het linea-recta door gestuurd worden naar de school, i.p.v. je gal op dit forum te spuwen. Terdege kan de school hier iets aan doen.

 

 

 

Ik geef een reactie op je topic,is heel wat anders dan gal spuwen...

 

Wij krijgen wekelijks een stageaanvraag ondanks wij geen vraag ernaar hebben weggezet. Al zou ik de school graag op de hoogte willen stellen dan moet er wel iets in de mail staan waaruit ik kan opmaken welke opleiding op school ze zitten. Zelfs dat ontbreekt 9/10 keer.

 

 

Wel van mening dat de scholen er beter moeten mee omgaan. Wij hebben al 2 jaar een vaste dame voor een stage en we hebben 1 x een begeleider gezien. Tijdens dat eindgesprek werd er geen enkele moeite gedaan voor een nieuwe plek,terwijl hij wel klaagt over te weinig bedrijven :)

 

Danny

Link naar reactie
  • 1

Mijn gevoel bij veel scholen (en dan in de grafisch branche) is dat ze vastgeroest zitten in de oude wereldorde. Een student moet slagen, en het maakt niet uit of hij/zij dat met een krappe 6 of een 10 doet. Er is weinig visie bij scholen, over wat er na de school gebeurd. Weinig innovatie over hoe zij studenten kunnen helpen bij hun verdere leven, zij het in loondienst of als ondernemer. Ik heb bij de stagebegeleiders waar ik contact mee heb gehad, nooit het gevoel gehad dat zij zichzelf zien als brug tussen school en een werkomgeving. Dat is jammer, want veel studenten hebben hulp nodig bij die transitie (hence de term begeleider... ::) )

Link naar reactie
  • 0

Mijn gevoel bij veel scholen (en dan in de grafisch branche) is dat ze vastgeroest zitten in de oude wereldorde. Een student moet slagen, en het maakt niet uit of hij/zij dat met een krappe 6 of een 10 doet.

 

Het grote nadeel van outputfinanciering: de school wordt afgerekend op kwantiteit (iedere afgestudeerde levert geld op) en niet op kwaliteit (hoe de leerling afstudeert is niet relevant). En het is veel makkelijker om kwantiteit te halen als je richt op zesjes dan op achten. Morgen afschaffen ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Mijn gevoel bij veel scholen (en dan in de grafisch branche) is dat ze vastgeroest zitten in de oude wereldorde. Een student moet slagen, en het maakt niet uit of hij/zij dat met een krappe 6 of een 10 doet.

 

Het grote nadeel van outputfinanciering: de school wordt afgerekend op kwantiteit (iedere afgestudeerde levert geld op) en niet op kwaliteit (hoe de leerling afstudeert is niet relevant). En het is veel makkelijker om kwantiteit te halen als je richt op zesjes dan op achten. Morgen afschaffen ;D

 

Dat wat je zegt is dus precies wat ik bedoel met de oude wereldorde. Gisteren afschaffen. ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.