• 0

Financiering d.m.v. schenking - Hoe te regelen ?

Beste forumleden,

 

Voor de opstart van een webwinkel heb ik een bedrag begroot van circa € 6000.

Een deel hiervan is afkomstig uit eigen financiële middelen, het overgrote deel (€ 5000) komt via een schenking van mijn moeder.

Deze € 5000 valt onder de grens die de Belastingdienst heeft gesteld v.w.b. het belastingvrij schenken aan de kinderen.

(voor 2013 is dit een bedrag van € 5141).

 

Ik vraag mij nu af hoe ik/mijn moeder deze schenking precies moeten regelen.

 

Is dat alleen een kwestie van € 5000 overboeken van de rekening van mijn moeder naar mijn rekening of is dat te simplistisch geredeneerd ?

 

Ik wil namelijk voorkomen dat ofwel ikzelf dan wel mijn moeder later voor onaangename verrassingen komen te staan.

 

Op dit forum heb ik al gezocht naar een antwoord op mijn vraag en ook stevig zitten googlen, maar hoe zo'n schenking precies te doen heb ik vooralsnog niet kunnen vinden.

 

Ik hou mij daarom van harte aanbevolen voor reacties en adviezen :)

 

Bij voorbaat dank voor de moeite

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het wordt dan een Privé Storting in de boekhouding van de webwinkel ;)

 

Waardoor feitelijk weer het hele bedrag afkomstig is uit eigen financiële middelen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij nu af hoe ik/mijn moeder deze schenking precies moeten regelen.

 

Is dat alleen een kwestie van € 5000 overboeken van de rekening van mijn moeder naar mijn rekening of is dat te simplistisch geredeneerd ?

Ik zou hoe dan ook iets schriftelijk vastleggen, ook al hoef je geen aangifte te doen. Er spelen niet alleen fiscale belangen.

Allereerst moet natuurlijk duidelijk zijn dat er sprake is van een schenking, maar dat zou eventueel in de omschrijving van de overboeking kunnen worden vermeld.

Is het de bedoeling dat je door deze schenking wordt bevooroordeeld ten opzichte van eventuele broers/zussen enis deze dus vrij van inbreng ?

Is het wenselijk dat er een uitsluitingsclausule wordt overeengekomen, zodat de schenking alleen jou toekomst en niet je eventuele echtgenote in geval van een scheiding.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ook een eenvoudig overeenkomst aanbevelen. Dan is duidelijk wat de doelstelling van de schenker is. Hierin is ook te voorkomen dat de schenking in de eventuele huwelijkse gemeenschap valt. Ook richting fiscus een duidelijk bewijs.

Overeenkomsten.nl de grootste verzameling juridische brieven, overeenkomsten, contracten, aktes van Nederland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.