• 0

Flex bv of Holding

Geachte Lezers,

 

 

Ik ben van plan om samen met 3 andere investeerders een BV te beginnen en heb hier een aantal vragen over.

Elk worden we 1/3 aandeelhouder.

waarvan 2 een vermogen gaan investeren. en 1 een management fee gaat factureren voor de werkzaamheden.

 

1. Moet ik mijn aandeelkapitaal oprichten/storten in een Felx BV of in een Holding ? ( ik ben dus 1 van de investeerders)

2. Ik ontvang in eerste instantie geen salaris of winstuitkering, dit is nog afwachten hoe het allemaal gaat verlopen.

3. Waar moet ik opletten in de overeenkomst van oprichten ? heb een standaard voorbeeld ontvangen voor oprichten BV met beperkte aansprakelijkheid.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag eco

 

Een flex BV is geen ding dat je kunt kopen. Het is een benaming die gegeven is aan de wetswijzigingen m.b.t. de besloten vennootschap sinds 1 oktober 2012. Een holding BV is de term voor een besloten vennootschap die aandelen houdt in een andere vennootschap, vaak de dochter BV genoemd. Het idee erachter is dat de holding BV de toekomstige winsten uit de dochter BV ontvangt en beheert. Zodoende breng je scheiding aan tussen bezit (vermogen in holding) en risico (het ondernemen in de dochter BV).

 

Een eigen holding BV heeft als voordeel dat je de winsten uit de dochter BV belastingvrij in de holding ontvangt (deelnemingsvrijstelling, indien belang in de dochter BV minimaal 5% is).

 

Een holding BV kun je dus oprichten door gebruik te maken van de nieuwe wetgeving. Dan zou je je holding BV dus een Flex BV kunnen noemen. Het is dus niet een Flex BV of een Holding BV, maar gewoon een BV. Een Holding BV wordt tegenwoordig vaak met gebruik van de nieuwe (flex) regels opgericht.

 

Een dochter BV dan juist weer niet. In het nieuwe BV recht zijn nameljk veel wettelijke bepalingen geschrapt die wel erg handig zijn voor BV's met meerdere aandeelhouders. Laat je door je notaris dus goed informeren.

 

Of in jouw geval een eigen holding BV intessant is, hangt ook weer af van de verwachtingen die je hebt van je investering en waar het geld vandaan komt dat je erin steekt. Bij 33% in een succesvolle dochter BV heb je die doorgaans liever een eigen holding BV vanwege de deelnemingsvrijstelling. Maar ik ken je situatie niet, dus dit is van algemene strekking.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Bedankt voor je uitleg.

 

Het gaat om BV nieuwe flex regels.

De verachting is dat er winst gaat worden gemaakt, en ik dus na verloop ook werkzaam zal worden, maar in eerste instantie niet.

Het geld voor mijn aandelen kapitaal is spaargeld.

Link naar reactie
  • 0

Ok, wat korte aanwijzingen:

 

1. Laat je voorlichten over de gevolgen van het uitlenen van geld aan je eigen BV (fiscaal, terbeschikkingstelling);

2. Laat je voorlichten over het alternatief: het geld niet uitlenen aan de BV, maar storten op de aandelen, waardoor een hoog aandelenkapitaal ontstaat, maar dus geen vordering op de BV.

3. Voor je eigen holding BV volstaan de nieuwe regels vaak wel.

4. Voor de dochter BV liever de uitgebreide statuten zoals die voor 1-10-2012 standaard waren, eventueel nog verder uitgebreid afhankelijk van wat jullie als aandeelhouders willen.

 

Ga in elk geval niet rotzooien met standaardstatuten voor een dochter BV. Die kun je nu goed vastleggen mits er goed nagedacht wordt en dat zal zijn geld opbrengen als er ooit een of meer aandeelhouds uittreden of als de BV verkocht wordt.

 

Verder advies over fiscale gevolgen en sociale verzekeringen is natuurlijk ook nooit weg.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.