• 0

als ZZP-er opdracht aannemen van voormalig opdrachtgever detacheerder

Beste leden,

 

Ik wend me tot jullie met onderstaande situatie.Reeds heb ik getracht infotmatie in te winnen mijn werkcoach van het UWV, echter daar krijg ik tot op heden geen antwoord. Hij weet het niet ??? . Internet helpt me tot nu toe ook niet verder. Op deze websites vind ik wel aanverwante onderwerpen, maar niet een die de nagel op zijn kop slaat.

 

Achtergrondinformatie werkverleden:

 

In 2012 is wegens fusie van mijn vorige werkgever (woningbouwcorporatie) mijn functie (verhuurmakelaar) na een tijdelijk dienstverband van 2 1/2 jaar (2 contracten) opgehouden met bestaan. Ik heb vervolgens na een maand via een detacheerder gereageerd op een tijdelijke gelijkwaardige functie. Alsof het lot ermee speelde was dit een vacature van mijn vorige werkgever. Wegens ziekte was daar behoefte aan extra mankracht. Sindsien heb ik via deze detacheerder meerdere personen in de functie van verhuurmakelaar vervangen. Mijn opdracht is echter 1 1/2 maand geleden definitief afgelopen. Van mijn detacheringsbureau heb ik al begrepen dat zij geen andere opdracht hebben. Hierdoor ben ik aangewezen op de WW.

 

Het eindigen van mijn contract is niet het probleem. Sterker nog dit is een uitgelezen kans. Ik had al langer de intentie om voor mezelf te beginnen. De huidige economische crisis weerhield me ervan om dit te doen. Zelf ontslag nemen is ook het recht op WW verspelen. Met beeindiging van mijn contract kon ik vanuit WW een bedrijf starten. Mocht dit onverhoopt niet lukken dan heb ik nog iets om op terug te vallen. Dit is ook goedgekeurd door mijn werkcoach.

 

Achtergrondinformatie bedrijfsvoering:

 

Van origine ben ik bouwkundig en heb in die geest een methode ontwikkeld om slechte huurwoningen ism huurders/klussers om te turnen tot hoogwaardig vastgoed. In samenwerking met een aannemer is dit in een construct gegoten van voorfinanciering. Dit onder de naam klushuurwoningen. Het idee is ontstaan tijdens mijn werk als verhuurmakelaar. Echter deed ik dit niet in opdracht van / of was het onderdeel van mijn functieomschrijving.

 

Probleem:

 

Aangezien de aanpak in samenwerking gaat met een aannemer die nog in verbinding staat met mijn vorige werkgever/opdrachtgever is dit ook daar ter sprake gekomen. Gevolg deze hebben intresse om mij als ZZP-er in te huren om het concept daar daadwerkelijk uit te werken.

 

Nu weet ik dat het UWV stelt dat je niet voor je vorige werkgever mag werken gedurende de startperiode. Ik wil graag weten wie dit is? Ik ben namelijk van mening dat dit mijn detacheerder is. Daar had ik een contract mee en ontving ik salaris van. Mijn werkcoach weet dit niet zeker en kan me hier geen passend antwoord op geven

 

Daarnaast wil ik graag weten of hier sprake is van opvolgend werkgeverschap. Niet omdat ik een vast contract af wil dwingen, eerder voor zelfbescherming. Met een VAR is de opdrachtgever safe, echter als er later toch wordt geconstateerd dat er opvolgend opdrachtgeverschap is zit ik met problemen die ik als startend ondernemen niet wil

 

Wie kan mij duidelijkheid / tips verschaffen over dit punt. En indien mogelijk tips geven hoe ik dit verder het beste zou kunnen aanpakken?

 

Dank!

 

Groet, Michel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Probleem:

 

Aangezien de aanpak in samenwerking gaat met een aannemer die nog in verbinding staat met mijn vorige werkgever/opdrachtgever is dit ook daar ter sprake gekomen. Gevolg deze hebben intresse om mij als ZZP-er in te huren om het concept daar daadwerkelijk uit te werken.

 

Nu weet ik dat het UWV stelt dat je niet voor je vorige werkgever mag werken gedurende de startperiode. Ik wil graag weten wie dit is? Ik ben namelijk van mening dat dit mijn detacheerder is. Daar had ik een contract mee en ontving ik salaris van. Mijn werkcoach weet dit niet zeker en kan me hier geen passend antwoord op geven.

 

De werkcoach heeft een leger aan juristen in zijn organisatie die dit haarfijn kunnen uitzoeken. In mijn ogen valt dit onder de regeling en is het dus niet toegestaan tijdens de startperiode. Waar het om gaat is niet zozeer wie de formele werkgever is (de detacheerder) maar waar de werkzaamheden zijn uitgevoerd (de corporatie). Arbeidsrechtelijk is dat ook het uitgangspunt, bijvoorbeeld in het kader van de wet flexibiliteit zekerheid.

 

Er zijn twee manieren om hier mee om te gaan:

 

[*]Krijg toestemming van de werkoach om voor de corporatie te werken. Als dit zwart op wit staat op papier van het UWV valt jou niets te verwijten. Sterker, je hebt toestemming. Gezien de reactie van je werkcach tot nu toe denk ik niet dat hij hierin tegemoet zal komen.

[*]Kies voor de alternatieve aanvliegroute, zie hieronder.

 

Als je redelijk zeker bent van werk voor de komende periode zou je kunnen overwegen om geen gebruik te maken van de startersregeling maar de WW stopzetten. Doe je dat met als reden dat je zelfstandig ondernemer wordt mag je de eerste anderhalf jaar weer terugvallen in de WW, met als voorwaarde dat je het bedrijf helemaal stopt. Je kunt dan zien hoe het gaat, kun je je broek zelf omhoog houden dan heb je niets met het UWV te maken.

Voordeel van deze regeling is dat je mag werken voor wie je wil. Op geen enkele wijze wordt je belemmerd door het UWV. En het is een veilige sprong in het diepe omdat je het vangnet van de WW hebt. Bovendien verbruik je ook geen WW als je de uitkering stopzet. Nadeel is dat je geen WW-uitkering krijgt - is in de startersregeling ook geen vetpot. Maar als je zoveel werk bij de corporatie kunt weghalen dat het de uitkering in de startersregeling compenseert lijkt het mij een zeer goed alternatief.

 

Daarnaast wil ik graag weten of hier sprake is van opvolgend werkgeverschap. Niet omdat ik een vast contract af wil dwingen, eerder voor zelfbescherming. Met een VAR is de opdrachtgever safe, echter als er later toch wordt geconstateerd dat er opvolgend opdrachtgeverschap is zit ik met problemen die ik als startend ondernemen niet wil.

 

Als de werkzaamheden die je voor de corporatie uitvoert valt onder aan jou verstrekte VAR-WUO lopen jij en je opdrachtgever dat gevaar niet.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is soortgelijk en ik ben benieuwd naar een reactie van UWV webcare.

 

Vanuit mijn werkgever ben ik tijdelijk gedetacheerd, tot datum ontslag. Mag ik vanuit de startperiode WW geen opdrachten uitvoeren voor het bedrijf waar ik gedetacheerd ben?

 

Op de website staat geen opdrachten uitvoeren 'voor de werkgever die u heeft ontslagen'. Dat is niet de werkgever waarvoor ik als laatste heb gewerkt.

 

Als ik het zo lees mag ik tijdens de startperiode wel werken voor het bedrijf waar ik tijdelijk gedetacheerd was. Maar niet voor het bedrijf waar ik op datum ontslag op de payrol sta. ees ik dat goed?

Link naar reactie
  • 0

Beste lezers,

 

Voor de startersregeling geldt uitsluitend dat je niet voor je geen opdrachten mag uitvoeren voor je voormalige werkgever. Dat is dus het bedrijf waar je in dienst was. Je mag dus wel opdrachten doen voor het bedrijf waar je gedetacheerd was.

 

Met vriendelijke groet,

 

Robert

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.