• 0

m/v vof en urencriterium

Hallo iedereen,

 

Ik heb ondertussen op bijna al mijn vragen een antwoord kunnen op dit forum (waarvoor dank!). Een ding kom ik echter niet helemaal uit.

 

Recentelijk ben ik een man-vrouw vof gestart. Vanuit deze vof gaan wij cursussen aanbieden aan bedrijven. De daadwerkelijke cursus laten we uitvoeren door een derde omdat wij geen van beide de benodigde diplomas hebben om dit te mogen doen.

 

De omzet moet komen van de cursussen, de winst van het verschil tussen de cursusprijs en de uitbestedingsprijs. Er is dus geen sprake van een uurtarief.

 

De reden voor de man-vrouw firma is dat mijn partner veel potentiele klanten kent en goed is in aquisitie. Ikzelf ken veel uitvoerders en ben bekend in de branche. Een plus een is twee leek ons. Zij zorgt voor de klanten, ik zorg dat iemand het werk gaat doen. Wij hebben hierbij beiden een eigen zakelijk netwerk.

 

Buiten de boekhouding om komt het werk voornamelijk neer op aquisitie en planning. Dit zijn echter net de activiteiten waarvan ik overal lees dat ze ondersteunend zijn binnen de bedrijfsvoering. Omdat er geen sprake is van een uurtarief weet ik ook niet precies welke zaken zorgen voor directe omzet. In mijn ogen is dit de combinatie van meerdere werkzaamheden.

 

Heeft iemand een idee in hoeverre er sprake zou kunnen zijn van een ongebruikelijk samenwerkingsverband? De papieren hebben we namelijk geen van beiden en de activiteiten van beiden worden vaak als ondersteunend gezien.

 

Ook wil ik erachter zien te komen in hoeverre deze 'ondersteunende' activiteiten wel of niet gerekend mogen worden om aan het urencriterium te kunnen voldoen.

Dit jaar gaan we er sowieso niet meer aan komen, maar de uitdaging voor volgend jaar is natuurlijk om er wel aan te komen.

 

Wie weet hier wat meer over of zou mij een zetje in de goede richting kunnen geven?

 

Bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De term ondersteunende werkzaamheden heeft betrekking op de activiteiten die binnen de VoF worden verricht. Dus stel je voor dat jouw partner zorgt voor nieuwe klanten (acquisitie) en het onderwijs verzorgt dan neemt jouw partner de corebusiness van de onderneming voor rekening. Als jij nou zorgt voor de administratie en de facturering dan zijn de dat de ondersteunende werkzaamheden die niet meetellen voor de status van ondernemer.

 

In dit geval is het anders. Jij zorgt voor een deel van de activiteiten (het uitvoeren van onderwijs) jouw partner verzorgt het andere deel (acquisitie). Er is IMHO dus niet sprake van een ondersteunende partner. Je zult alleen wel goed inzichtelijk moeten maken wie wat doet en dat er sprake is van gelijkwaardigheid.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle antwoord Dennis!

 

De urenadministratie draait hier al vanaf dag een en is qua taken en tijd gedetailleerd (meer data is altijd beter). Ik zal er enkele begeleidende stukken bij gaan maken waarin de gelijkwaardigheid en taken uiteengezet worden.

 

Dan kunnen die op het einde van het jaar aangevuld worden met de cijfers uit de urenadministratie en gaat het helemaal goedkomen :).

Link naar reactie
  • 0

meer data is altijd beter

 

Ik ben meer van de school dat je nooit meer registreert dan dat nodig is. In dit geval heb je je daar keurig aan gehouden ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Wat ook meespeelt: wie is er in staat om de onderneming te binden? Als de contracten zowel door jou als je vrouw ondertekend worden, laat dat een beeld zien van een onderneming waarin twee partners gelijkwaardig opereren.

 

Over het meetellen: ALS er sprake is van een ongebruikelijk samenwerkingsverband (wat ik betwijfel aangezien je aangeeft dat jullie de juiste achtergrond en het juiste netwerk hebben om samen deze onderneming te starten),

EN de werkzaamheden van één van de partners zijn hoofdzakelijk (lees: meer dan 70%) van ondersteunende aard

 

DAN tellen de uren (alle uren!) die die partner aan jullie VOF besteedt niet mee voor het urencriterium. (als hij/zij daarnaast nog 1225 uur in een eenmanszaak stopt, zou alsnog aan het urencriterium voldaan kunnen worden, maar dat is meer een theoretiosche mogelijkheid)

 

Kortom, of je ondersteunende uren wel of niet meetellen voor het urencriterium, is afhankelijk van bovengenoemde criteria. Via die weg wordt bepaald of je uren voor de onderneming uberhaupt meetellen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel,

 

Ik ga de eerste opmerking over de contracten in mijn achterhoofd houden, dat is een goede om rekening mee te houden.

 

Verder heb ik in de urenadministratie de vinkjes goed gezet, kan ik gelijk zien of we per persoon wel of niet voldoen aan de eisen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.