• 0

Auto prive OB/IB, maar wel MRB ondernemer/BPM vrijstelling?

Na mijn BD website bezoek en het antwoordapparaat van de belastingtelefoon kwam ik met wat openstaande vragen op dit forum terecht. Hier is ontzettend veel info te vinden! Maar sommige berichten zijn wat tegenstrijdig, dus ik hoop dat jullie mijn situatie eens willen beschouwen.

 

Ik heb een EMZ en wil een (2e hands) bestelauto kopen die zowel prive (>500km jaar) als zakelijk gereden gaat worden. In principe ga ik alle autokosten uit privevermogen betalen. Dus ik reken 19ct/km voor zakelijke km's en voor IB en OB is de auto prive.

 

Het merendeel van het bestelauto aanbod komt van ondernemers, wat vaak met zich meebrengt dat er bovenop de excl.prijs nog BTW en rest-BPM komt. De forfaitaire tabel om die rest-BPM van een bestelwagen te bepalen heb ik gevonden, maar ik kan volgens mij gebruik maken van de ondernemersregeling voor BPM. Ik voldoe nl. aan de voorwaarden (ben ondernemer en rij >10% zakelijk) MAAR, staat dit helemaal los van mijn keuze om de auto voor de IB en OB prive aan te geven?

 

Hetzelfde gaat eigenlijk op voor de MRB. Op de BD site staat:

U komt in aanmerking voor het lage tarief voor de motorrijtuigenbelasting voor ondernemers als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

- U bent ondernemer voor de omzetbelasting en u hebt een btw-nummer van de Belastingdienst.

- De bestelauto staat geregistreerd op naam van de (rechts)persoon aan wie het btw-nummer is toegekend.

- U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.

Het lage tarief wordt automatisch toegepast als u als ondernemer voor de omzetbelasting staat geregistreerd.

Ik voldoe aan de 3 voorwaarden, en zo te lezen krijg ik automatisch een aanslag voor het ondernemerstarief. Maar gaat de BD er dan ook niet automatisch vanuit dat de auto een bedijfswagen is? M.a.w. kan ik MRB als ondernemer betalen en tegelijk de auto voor IB en OB als prive aangeven?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
ik kan volgens mij gebruik maken van de ondernemersregeling voor BPM. MAAR, staat dit helemaal los van mijn keuze om de auto voor de IB en OB prive aan te geven?

JA.

 

 

Hetzelfde gaat eigenlijk op voor de MRB. Ik voldoe aan de 3 voorwaarden, en zo te lezen krijg ik automatisch een aanslag voor het ondernemerstarief. Maar gaat de BD er dan ook niet automatisch vanuit dat de auto een bedijfswagen is? M.a.w. kan ik MRB als ondernemer betalen en tegelijk de auto voor IB en OB als prive aangeven?

JA, dat kan, en je keuze voor ib en btw staat hier los van. Let wel goed op welk bedrag er geïncasserd wordt voor de MRB en dubbelcheck even of dat inderdaad het lage tarief is, ook bij de Belastingdienst wil er wel eens een vinkje verkeerd staan.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bel woensdag of later even met: BelastingTelefoon Auto, Telefoon: 0800 - 0749 (gratis) met je fiscaalnummer in de hand en dan kan er nagekeken worden of je als BTW plichtige geregistreerd staat. Zo ja, dan wordt automatisch het verlaagde MRB bedrag in rekening gebracht.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.