• 0

Welke rechtsvorm ivm belastingen

Hallo allemaal,

 

Als eerste hoop ik dat ik in het juiste forum het topic heb aangemaakt.

 

Inmiddels ben ik ontzettend druk bezig geweest met kijken wat de markt wilt, wat ik zelf wil en naar de bekende win-win situatie die daaruit volgt. Op een gegeven moment ben ik in aanraking gekomen met een klein bedrijfje (eenmanszaak) waar de eigenaar en een werknemer (op basis van nul uren contract) bepaalde ideeën/concepten hebben en bepaalde leads hebben die ze samen met mij willen uitwerken en tot stand willen brengen. Wanneer dit goed gaat dan komt er meer werk uit.

 

Uiteindelijk is het de bedoeling om een aantal concepten als interne projecten uit te werken en hierbij worden maandelijkse inkomsten gegenereerd. Deze interne projecten krijgen een bepaalde verdeelsleutel en van iedere persoon is het veel tijd investeren, i.p.v. uurtje factuurtje. Als het goed is komen er inkomsten uit en a.d.v. de verdeelsleutel wordt het geld verdeeld.

 

De externe projecten zijn wél uurtje factuurtje qua directe inkomsten. Daarnaast zal er ook op maandelijkse basis bepaalde inkomsten worden gegenereerd waarbij er een klein percentage (als bonus) aan ons worden uitgekeerd. Uiteraard zit ook hier een verdeelsleutel achter (zoals bij de interne projecten).

 

Samengevat is het dus als volgt:

- Interne projecten: alleen maar maandelijkse inkomsten.

- Externe projecten: zowel eenmalige als maandelijkse inkomsten.

 

Huidige status:

We zijn met z'n drieën inmiddels al wat aan het uitwerken geweest om te kijken of de concepten haalbaar zijn en of de leads ook wat kunnen worden. Op dit moment zijn 2 concepten dusdanig uitgewerkt zodat we er vertrouwen in hebben gekregen dat het een succes gaat worden en 1 lead wilt met ons in zee gaan. Met die lead moet ik persoonlijk het meeste werk verrichten.

 

Het probleem:

Ik heb op dit moment geen eigen bedrijf, VAR-verklaring of wat dan ook. Ik kan simpelweg een nuluren contract tekenen zodat ik als werknemer wordt gezien van dat bedrijf. Van de andere kant kan ik ook een eigen bedrijf oprichten en mezelf laten inhuren door het bedrijf zodat we gezamenlijk aan de projecten kunnen werken. Maar dan zijn ze verantwoordelijk voor mijn werk. Zoals het er nu uitziet zal dat bedrijf de enige zijn die me werk geeft, waardoor dat bedrijf een klant wordt als ik een eigen bedrijf zou oprichten. Bij de externe projecten zal ik direct in 1X veel geld krijgen (2.000 ~ 20.000 euro). Wat ik in ieder geval niet wil is dat ik véél tijd steek in projecten en vervolgens de belastingdienst langskomt en direct een groot percentage als belasting wilt zien. Ik heb deze verhalen al gehoord van mensen waarbij blijkt dat als ze het geld evenredig zouden verdelen over meerdere maanden ze minder belasting hoefden te betalen. Al weet ik natuurlijk niet of dit werkelijk zo is.

 

De vragen:

- Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Als werknemer aan de slag op nul uren basis, via een VAR-verklaring of zal ik zelf een eenmanszaak moeten starten?

- Als ik een eigen bedrijf heb, hoe moet ik dan verantwoorden hoe ik aan die indirecte inkomsten (dus de inkomsten die ontstaan door het exploiteren van de projecten, zowel intern als door de klant) kom?

- Als ik een eigen bedrijf heb dan moet ik ook een accountant/boekhouder inhuren, mezelf laten verzekeren en dergelijke. Is dit uiteindelijk wel voordelig genoeg?

- Is het inderdaad zo dat als je in 1X veel geld krijgt, je meer belasting moet betalen dan als je dit zou verspreiden door het jaar (of 2 jaar) heen? Het zou hierbij gaan over de 52% schaal zo uit mijn hoofd.

- Zie ik iets over het hoofd en kan het misschien ook veel gemakkelijker?

 

Ik hoor graag wat van jullie.

 

EDIT:

Vergeten te vertellen dat ik inmiddels deze link had gevonden:

http://www.berekenhet.nl/ondernemen/netto-inkomen-zzp-er.html

 

Hier blijkt dat ik als ondernemer i.c.m. overige werkzaamheden (minder dan 1200 uur op jaarbasis, wat op het moment heel realistisch is) weinig belasting hoef af te dragen en dat het bedrijf mij gewoon kan inhuren tegen x tarief. Klopt deze uitkomst van de tool en is het netto inkomen inderdaad wat je op je bankrekening krijgt en je dus kan uitgeven? (zonder verborgen kosten)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uiteindelijk is het de bedoeling om een aantal concepten als interne projecten uit te werken en hierbij worden maandelijkse inkomsten gegenereerd. Deze interne projecten krijgen een bepaalde verdeelsleutel en van iedere persoon is het veel tijd investeren, i.p.v. uurtje factuurtje. Als het goed is komen er inkomsten uit en a.d.v. de verdeelsleutel wordt het geld verdeeld.

 

Beetje vreemde constructie. Je hebt te maken met drie personen. Eén is ondernemer, één is zijn werknemer en de derde ben jij. Jullie gaan met zijn drieën ideeën bedenken en uitvoeren, en als die geld opleveren wordt de winst (ik neem aan niet de inkomsten...) door middel van een verdeelsleutel verdeeld onder jullie drieën. Wat mij opvalt:

 

[*]Enkel de ondernemer draagt risico in deze constructie;

[*]Enkel de ondernemer exploiteert het project - je bent dus heel afhankelijk van deze persoon;

[*]Krijgt de werknemer alleen betaald als er winst gemaakt wordt? Zo ja, dan is deze ook meer ondernemer van werknemer.

 

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Waarom richten jullie niet met zijn drieën een samenwerkingsverband op waarbinnen jullie de projecten gaan exploiteren? Waarom moet het zo nodig binnen het bedrijf van de ondernemer plaatsvinden?

 

De externe projecten zijn wél uurtje factuurtje qua directe inkomsten. Daarnaast zal er ook op maandelijkse basis bepaalde inkomsten worden gegenereerd waarbij er een klein percentage (als bonus) aan ons worden uitgekeerd. Uiteraard zit ook hier een verdeelsleutel achter (zoals bij de interne projecten).

 

Ook hier voor geldt dat een nieuw samenwerkingsverband volgens mij veel handiger is om vanuit te werken.

 

Het probleem:

Ik heb op dit moment geen eigen bedrijf, VAR-verklaring of wat dan ook. Ik kan simpelweg een nuluren contract tekenen zodat ik als werknemer wordt gezien van dat bedrijf.

 

Waarmee je dus feitelijk jouw deel van de plannen en het werk afstaat aan jouw werkgever. Zou ik niet aanraden ;)

 

Van de andere kant kan ik ook een eigen bedrijf oprichten en mezelf laten inhuren door het bedrijf zodat we gezamenlijk aan de projecten kunnen werken. Maar dan zijn ze verantwoordelijk voor mijn werk.

 

Dat snap ik niet. Als werknemer is de ondernemer verantwoordelijk voor jouw werk. Als je als ondernemer zou opereren werk je voor eigen rekening en risico. Waarom zouden zijn verantwoordelijk zijn voor jouw werk.

 

Wat ik in ieder geval niet wil is dat ik véél tijd steek in projecten en vervolgens de belastingdienst langskomt en direct een groot percentage als belasting wilt zien.

 

Tja, je weet wat ze zeggen: er zijn twee dingen die je zeker weet in het leven (en een daar van is dat je belasting moet betalen).

De Belastingdienst gaat pas geld vragen als je geld verdient hebt. En dan alleen maar een deel van dat geld. Het is niet altijd even leuk, maar hoort er gewoon bij. Je kunt natuurlijk wel door slim te opereren de belastingdruk laten dalen.

 

Ik heb deze verhalen al gehoord van mensen waarbij blijkt dat als ze het geld evenredig zouden verdelen over meerdere maanden ze minder belasting hoefden te betalen. Al weet ik natuurlijk niet of dit werkelijk zo is.

 

Over meerdere maanden hoeft niet zo veel zoden aan de dijk te zetten. Het wordt pas interessant als dat over meerdere jaren is.

 

- Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Als werknemer aan de slag op nul uren basis, via een VAR-verklaring of zal ik zelf een eenmanszaak moeten starten?

 

Zoals gezegd: start een nieuw samenwerkingsverband.

 

- Als ik een eigen bedrijf heb, hoe moet ik dan verantwoorden hoe ik aan die indirecte inkomsten (dus de inkomsten die ontstaan door het exploiteren van de projecten, zowel intern als door de klant) kom?

 

Die factureer jij dan toch ook gewoon aan de ondernemer die exploiteert. Als je stapt in een samenwerkingsverband vallen deze inkomen onder de winst en regelt het zichzelf.

 

- Als ik een eigen bedrijf heb dan moet ik ook een accountant/boekhouder inhuren, mezelf laten verzekeren en dergelijke. Is dit uiteindelijk wel voordelig genoeg?

 

Daar valt werkelijk waar geen zinnig woord over te zeggen zonder de casus voor handen te hebben. Neem een adviseur in de arm met wie je over zulke vragen kunt sparren.

 

- Is het inderdaad zo dat als je in 1X veel geld krijgt, je meer belasting moet betalen dan als je dit zou verspreiden door het jaar (of 2 jaar) heen? Het zou hierbij gaan over de 52% schaal zo uit mijn hoofd.

 

Dat ligt er aan. Fiscaal gezien is het moment van krijgen niet zo relevant, wat relevant is is het moment waarop het recht op het inkomen / de winst ontstaat. Als jij je winst kunt spreiden over meerdere jaren kun je over meerdere jaren belasting betalen. Het kan dan zijn dat je onder het 52%-tarief blijft.

Belangrijker vind ik dat jij snapt dat werken altijd loont. Oké, de samenleving wil een graantje meepikken, maar dat is nooit meer dan het geld dat jij verdient hebt. En je gaat pas 52% belasting betalen over het meerdere van een winst van € 55.991,00. Ik zou mij eerst zorgen maken over de vraag hoe je over die grens komt, pas daarna wordt het relevant om te kijken of je die grens toch weer kunt ontwijken ;D

 

- Zie ik iets over het hoofd en kan het misschien ook veel gemakkelijker?

 

Ja, start een samenwerkingsverband ;)

Ik hoor graag wat van jullie.

 

Hier blijkt dat ik als ondernemer i.c.m. overige werkzaamheden (minder dan 1200 uur op jaarbasis, wat op het moment heel realistisch is) weinig belasting hoef af te dragen en dat het bedrijf mij gewoon kan inhuren tegen x tarief. Klopt deze uitkomst van de tool en is het netto inkomen inderdaad wat je op je bankrekening krijgt en je dus kan uitgeven? (zonder verborgen kosten)

 

Jij kunt niet ingehuurd worden als het bedrijf jouw enige opdrachtgever is - één opdrachtgever is geen opdrachtgever.

Overigens, in het door jou geschetste model hierboven is de Belastingdruk net zo hoog als bij een werknemer in loondienst. Nu kun je van het Nederlandse belastingstelsel veel zeggen, maar niet dat de belastingdruk laag is. Hoe kom je er bij dat je weinig belasting hoeft te betalen in deze constructie?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis,

 

Als eerste ontzettend bedankt voor de uitgebreide reactie.

Ik kan hier op zich relatief kort en krachtig op antwoorden.

 

- Het risico wordt inderdaad op dit moment gedragen door 1 persoon. Maar ik ben er niet vies van als iedereen risico draagt.

- De huidige ondernemer (met wie ik dus ga samenwerken) heeft inderdaad een bedrijf. Maar dat wilt niet zeggen dat alles nu via zijn bedrijf moet blijven gaan.

- Zo'n samenwerkingsverband klinkt goed maar moet ik dit zien als een BV? Of is er een andere specifieke rechtsvorm voor dit soort dingen, bijvoorbeeld een Maatschap?

- Met weinig/veel belasting bedoel ik simpelweg dat je niet spontaan 52% moet betalen over een relatief klein bedrag (laten we zeggen 10.000 euro) terwijl als ik bijv het geld in een BV stop en me laat uitbetalen het spontaan een andere schaal wordt. Ik weet natuurlijk niet of dit écht zo is, heb dit simpelweg in de "wandelgangen" gehoord. Tuurlijk wil ik belasting betalen, maar wel een eerlijk deel :)

 

Ik kan het misschien beter anders schetsen:

Op dit moment is er een eenmanszaak wat door persoon A wordt geëxploiteerd. Op een gegeven moment zocht hij extra hulp voor specifieke taken en hier is persoon B bijgekomen. Omdat deze taken onregelmatig gebeuren is er een nul uren contract gebruikt. Dit is ideaal voor persoon B want het enige wat hij hoeft te doen is wachten op opdrachten en dat vind hij (uiteraard) erg fijn. Er zijn wat aanvragen gekomen waar persoon A en B nee tegen hebben moet zeggen. Via connecties hebben ze mij gevonden en ik ben nu dus persoon C. Inmiddels veel gepraat over de hoe en wat en wat er uit is gekomen is dat we met z'n drieën aan projecten gaan werken. De gehele eenmanszaak slaat dus een nieuwe weg in.

 

We hebben vanuit een lead een perfect aanbod gekregen om een opdracht te ontvangen. Dit vanuit de enorme gun-factor. We weten niet of het een eenmalig iets is of dat we vaker zo'n opdrachten zullen krijgen (uiteraard via verschillende klanten).

Op dit moment lijkt het me het beste om met een VAR-verklaring te beginnen en alles verwerken onder de noemer "overige werkzaamheden". Klopt dit?

 

Wanneer er meer werkt komt dan kunnen we dus het beste een samenwerkingsverband als rechtsvorm kiezen? (zie mijn vragen)

Link naar reactie
  • 0

- De huidige ondernemer (met wie ik dus ga samenwerken) heeft inderdaad een bedrijf. Maar dat wilt niet zeggen dat alles nu via zijn bedrijf moet blijven gaan.

 

Sterker nog, je kunt je afvragen of dit bedrijf wel het juiste middel is om vanuit te opereren. Op basis van wat ik nu lees denk ik van niet.

 

- Zo'n samenwerkingsverband klinkt goed maar moet ik dit zien als een BV? Of is er een andere specifieke rechtsvorm voor dit soort dingen, bijvoorbeeld een Maatschap?

 

Er zijn heel veel mogelijkheden, waaronder die jij noemt. Dit is echt voer voor een adviseur die het hele dossier overziet.

 

- Met weinig/veel belasting bedoel ik simpelweg dat je niet spontaan 52% moet betalen over een relatief klein bedrag (laten we zeggen 10.000 euro) terwijl als ik bijv het geld in een BV stop en me laat uitbetalen het spontaan een andere schaal wordt. Ik weet natuurlijk niet of dit écht zo is, heb dit simpelweg in de "wandelgangen" gehoord. Tuurlijk wil ik belasting betalen, maar wel een eerlijk deel :)

 

Zo werkt het dus niet. Pas vanaf een bepaalde drempel betaal je 52% belasting.

 

Ik kan het misschien beter anders schetsen:

Op dit moment is er een eenmanszaak wat door persoon A wordt geëxploiteerd. Op een gegeven moment zocht hij extra hulp voor specifieke taken en hier is persoon B bijgekomen. Omdat deze taken onregelmatig gebeuren is er een nul uren contract gebruikt. Dit is ideaal voor persoon B want het enige wat hij hoeft te doen is wachten op opdrachten en dat vind hij (uiteraard) erg fijn. Er zijn wat aanvragen gekomen waar persoon A en B nee tegen hebben moet zeggen. Via connecties hebben ze mij gevonden en ik ben nu dus persoon C. Inmiddels veel gepraat over de hoe en wat en wat er uit is gekomen is dat we met z'n drieën aan projecten gaan werken. De gehele eenmanszaak slaat dus een nieuwe weg in.

 

Lijk mij een perfect ctrl-alt-del-moment dat aangegrepen kan worden om een nieuwe structuur neer te zetten.

 

Op dit moment lijkt het me het beste om met een VAR-verklaring te beginnen en alles verwerken onder de noemer "overige werkzaamheden". Klopt dit?

 

Wat ik lees is dat je best bereid bent om risico te dragen. Gezien je rol in de ontwikkeling van de plannen zou ik dat ook logisch vinden. Waarom wil je dan zo nodig niet starten als ondernemer maar als werknemer of resultaatgenieter?

 

Even op jouw vraag ingaand: een VAR-ROW heeft geen echte waarde omdat de opdrachtgever keer op keer moet beoordelen of er sprake is van een dienstverband of niet. Dat doe je ook als er geen VAR is. Wat je wilt is een vinger in de pap, en geen van beide posities bieden dat. Stel je voor dat het succesvol is, wat gebeurt er als je dan strijd krijgt met de ondernemer? Dat moet je goed afgedekt hebben. Wat ook kan is dat er een ontzettend hoge fee gevraagd wordt als je later toetreedt. Ik zou dus nooit kiezen voor ROW-inkomsten als het anders kan.

 

Wanneer er meer werkt komt dan kunnen we dus het beste een samenwerkingsverband als rechtsvorm kiezen? (zie mijn vragen)

 

Waarom wachten tot dan. We hebben het over relatief lage kosten en grote voordelen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Lekkere snelle reactie joh. Totaal niet verwacht op een dag als vandaag.

 

Wederom super bedankt! Dan denk ik dat ik het toch maar met een accountant ga praten, aangezien het toch wat complexer is dan gedacht als ik het zo lees. Dan zal het ook wel goed komen met de rechtsvorm en dergelijke. Ik ben inmiddels heel wat wijzer en vooral dat sommige zaken (zoals die belastingschijven) niet kloppen, ben ik uiteraard erg blij om.

 

Ik wil(de) trouwens niet direct als ondernemer starten (als BV of dergelijke) omdat de kosten hiervan vrij hoog zijn. Je moet toch een accountant, notulist en een advocaat (of iets dergelijks) hebben voor de contracten, verdeling van aandelen binnen het bedrijf, belastingaangifte die moeilijker is dan bij een eenmanszaak (heb ik me laten vertellen) en dat soort zaken. Ik ga er dan van uit dat dit al gauw een aantal duizend euro kost om het te laten regelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.