• 0

Verkapte dienstbetrekking ZZP?

Graag advies over het volgende:

 

na een vast dienstverband bij mijn werkgever ga ik starten als ZZP (interim-manager). Mijn oude werkgever (detacheringsbureau) wil mij bemiddelen naar een externe opdrachtgever. Op dit forum en de site van de belastingdienst zie ik dat dit bij een detacheringsvariant leidt tot de mogelijke aanname door de Belastingdienst dat er een verkapt dienstverband blijft bestaan en daarmee het zelfstandig ondernemerschap onvoldoende aantoonbaar gemaakt zou kunnen worden.

 

Ik zie echter niet in het forum en op externe sites in hoeverre dit ook geldt als gebruik wordt gemaakt van de bemiddelingsvariant (contract tussen mij en externe opdrachtgever waarbij aan het bureau een fee betaald wordt voor de bemiddeling)? Of zijn er andere manieren om dit te regelen waarbij het ondernemerschap voor de belastingdienst aantoonbaar wordt gemaakt?

 

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bemiddeling is iets anders als detachering.

In jouw geval (voorheen in dienst van detacheringsbureau dat jou nu gaat bemiddelen naar opdrachtgevers) kan echter wel degelijk een verkapte dienstbetrekking aan de orde komen. Van belang is of je ook van andere bemiddelaars gebruik gaat maken c.q. zelfstandig klanten gaat werven en of je door de detacheerder bij dezelfde bedrijven als voorheen wordt gedetacheerd maar dan nu als bemiddeling?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het antwoord, dit verduidelijkt al. Ter aanvulling op mijn situatie:

 

voorheen was ik een zogeheten indirecte medewerker (dus niet gedetacheerd, maar ik gaf leiding aan een bedrijfsonderdeel dat vanuit een commerciele rol gedetacheerden uitplaatste bij externe opdrachtgevers). Ik zou nu dus geplaatst worden bij voormalige relaties die ook in mijn eigen commerciele netwerk zaten, maar die nu binnen mijn relatiebeding vallen.

 

Ik ga zelf ook acquireren, ontwikkel een eigen website en zal ook met wat andere bureaus gaan werken, dus dat deel krijg ik wel op orde verwacht ik.

 

Met name omdat het de eerste opdracht is na mijn vertrek vind ik het zelf wat lastig te beoordelen.

Link naar reactie
  • 0

Bemiddeling is iets anders als detachering.

In jouw geval (voorheen in dienst van detacheringsbureau dat jou nu gaat bemiddelen naar opdrachtgevers) kan echter wel degelijk een verkapte dienstbetrekking aan de orde komen. Van belang is of je ook van andere bemiddelaars gebruik gaat maken c.q. zelfstandig klanten gaat werven en of je door de detacheerder bij dezelfde bedrijven als voorheen wordt gedetacheerd maar dan nu als bemiddeling?

 

Moet ik toch even corrigeren, nuanceren.

Van belang is hoe de relatie tussen jou, de opdrachtgever en het bemiddelingsbureau is vormgegeven.

Zolang jij een overeenkomst aangaat met de opdrachtgever (het bureau mag geen partij zijn), deze jou direct kan aanspreken op de kwaliteit van het geleverde werk en jouw factuur zonder tussenkomst van het bureau voldoet, zie ik geen beren op de weg. Het wordt anders wanneer het bureau de gewerkte uren vasstelt en de opdrachtgever in deze factureert.

 

Ofwel, zolang het bemiddelingsburea fungeert als een kaartenbak, (waarvoor je zeker een vergoeding verschuldigd mag zijn) is er, naar mijn mening, niets aan de hand.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.