• 0

IBAN en SEPA 14 februari 2014 !

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ter informatie: Van belang om te checken wat je als ondernemer m.b.t. de IBAN en SEPA vanaf 1 februari 2014 geregeld dient te hebben !

 

Noteer 1 februari 2014 alvast met dikke zwarte letters in de agenda. Dat is namelijk de dag dat iedereen overgaat op IBAN en SEPA. Ook uw bedrijf. Vanaf dan is er niet langer een verschil tussen binnenlandse en grensoverschrijdende betalingen en incasso's in Europa. Dit heeft consequenties voor uw betaalproces. Download de checklist om erachter te komen welke voorbereidingen u als ondernemer zelf moet treffen.

[/url]

 

Bron: Rabobank

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De rabobank hier in de buurt had een zeer goed opgezette informatie avond waar bleek dat er heel wat haken en ogen zaten aan de nieuwe regels met name als je gebruik maakt van incasso. Veel meer dan ik had verwacht eerlijk gezegd.

 

 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Iban en sepa moet het gemakkelijker en betrouwbaarder maken internationaal betalingen te verrichten. Het is nogal een omschakeling, dus goed dat hier tijdig aan begonnen wordt.

 

Tekortkomingen tot op heden vind ik voornamelijk

> 1. Internetbankieren ABN-Amro is volledig om op IBAN & SEPA. Een rekeningnummer wordt direct aangepast in IBAN, en de overboeking geschiedt SEPA. Tekortkoming hierbij is dat internetbankierenmutaties (tekstbestand) nog niet worden aangepast aan dit formaat, dus in mijn online boekhoudprogramma heb ik als naam rekeninghouder overal SEPA...

> 2. Automatische incasso wordt aangegrepen om direct met nieuwe regels de contracten te verscherpen. Dit moet al voor 01-05-2013, en impliceert o.a. al je klanten opnieuw een ondertekend machtigingsformulier laten opsturen, een uniek kenmerk per incassant toekennen en de klant moet de machtiging bij de bank registreren. Ook gelden er direct nieuwe terugboekings-, aanlever- en bewaartermijnen. Bovendien moet dit vanaf 04-02-2014 ook in een ander formaat (XML) en niet meer per Clieop3-formaat (deze houdt op te functioneren). Nogal een additionele kostenpost, dat dit betaalmiddel minder aantrekkelijk maakt.

Link naar reactie
  • 0

De impact van SEPA is groter dan de overgang naar de Euro!

 

Zeker als je te maken hebt met een Europese Incasso:

 

[*]Officiele machtigingen die u voor 1/2/2014 hebt geworven blijven gewoon geldig. Wel moeten degenen die u hebben gemachtigd door u geinformeerd worden over de overgang naar het SEPA regime.

[*]Aan de kenmerken van machtigingen in uw database, die ook meegestuurd moeten worden met de incassobatches, moeten enkele zaken worden toegevoegd

[*]U bent verplicht de incassant minimaal 14 dagen voor de incassodatum van de incasso op de hoogte te stellen

[*]U moet een nieuw incassocontract afsluiten met de bank.

[*]Uw software moet aangepast worden aan het nieuwe proces van incasseren: met onderscheid naar first en recurrent, met bijbehorende gegevens en aanleverdata. Het proces van incasseren wordt aanzienlijk complexer en bewerkelijker. Naar verwachting krijgt u meer storneringen en zal er dus ook meer ‘handwerk’ in het incassoproces gaan zitten. Daarnaast is de verwachting dat de tarieven voor incasso's in de komende jaren zullen stijgen.

[*]Voor het werven van nieuwe machtigingen dient u een machtigingskaart te ontwerpen. Hieraan zijn vanuit de bank eisen gesteld.

 

[Mod edit: link naar eigen SEPA-site verwijderd, kan in signature

www.sepavoorgoededoelen.nl

Link naar reactie
  • 0
De impact van SEPA is groter dan de overgang naar de Euro!

IMHO nee en ja.

 

De impact zelf qua benodigde aanpassing aan contracten, processen en systemen is op zich niet groter dan de overgang naar de Euro, de milleniumbug, de invoering van postcodes of de omnummering naar 10-cijferige telefoonnummers.

 

Wat wel veel groter lijkt, is de onderschatting van veel organisaties van het benodigde tijdpad voor implementatie en de gevolgen van niet, niet tijdige, niet geteste of verkeerde implementatie.

 

De kans op problemen in februari 2014 is daarom - vooralsnog - veel groter dan ten tijde van de invoering van de Euro. Vanaf 1-2-2014 geen betalingen meer kunnen doen, eind februari geen salaris kunnen uitkeren en geen incasso's meer kunnen uitvoeren heeft een grote maatschappelijke impact.

Ik ben beroepsmatig erg geïnteresseerd in die ontwikkelingen, met name op gebied van contractuele aansprakelijkheid voor ICT bedrijven en hun klanten. Wat me vooral verbaasd is dat de publieke voorlichting vanuit overheid en banken vooralsnog maar heel magertjes afsteekt ten opzichte van Euro of de telefoonnummer-operatie.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

> 1. Internetbankieren ABN-Amro is volledig om op IBAN & SEPA. Een rekeningnummer wordt direct aangepast in IBAN, en de overboeking geschiedt SEPA.

 

Mijn adresboek bij ABN-Amro was ook overgezet naar IBAN, raar dat dit nu weer terug gezet is naar de oude gegevens.

Van ABN-Amro krijg ik alleen een verwijzing naar de Indernet helpdesk van waar ik nog geen antwoord heb mogen ontvangen.

Mensen met de zelfde ervaringen ?

Link naar reactie
  • 0

De impact van SEPA is groter dan de overgang naar de Euro!

 

Zeker als je te maken hebt met een Europese Incasso:

[*]Voor het werven van nieuwe machtigingen dient u een machtigingskaart te ontwerpen. Hieraan zijn vanuit de bank eisen gesteld.

 

Ik had recent een gesprek met een mede ondernemer en wij vroegen ons af of dit betekend dat je niet meer electronisch mag laten machtigen en de machtigingen middels een 'natte handtekening' (dus per post) gegeven moet worden.

Dat zou inderdaad een forse implicatie hebben op de vele websites waarbij je middels een 'vinkje' of 'capcha' code kunt machtigen. Als er iemand is die hier meer helderheid over kan geven, dan heel graag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.