• 0

Starten vanuit de WW / starten met behoud van uitkering

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Een gevolg van de crisis is dat meer mensen hun baan kwijtraken. Volgens het CBS was in november 2012 zeven procent van de beroepsbevolking werkloos. De zoektocht naar nieuw werk neemt daardoor tegenwoordig vaak meer tijd in beslag. U kunt echter ervoor kiezen een eigen bedrijf te starten, een initiatief dat de overheid ondersteunt. In dit artikel leest u hoe dit in zijn werk gaat: starten vanuit de WW in 7 stappen.

 

 

Op ons forum worden veel vragen gesteld m.b.t. starten vanuit de WW / starten met behoud van uitkering.

 

Rabobank heeft hiervoor een 7 stappenplan gemaakt hoe te handelen en hoe het wel/niet werkt. In dit stappenplan staan ook vele doorlinks naar relevante informatie.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hmm, facepalm Rabo:

 

Verouderde info die niet is bijgewerkt en niet meer klopt :

 

In de Werkloosheidswet (WW) is een regeling opgenomen voor startende ondernemers. Het UWV kan u toestemming geven om 26 weken aan uw eigen bedrijf te werken. In deze periode krijgt u de uitkering als voorschot. U hoeft niet te solliciteren en kunt zich concentreren op het binnenhalen en uitvoeren van opdrachten. Overigens zijn er concrete plannen om de periode van 26 weken uit te breiden tot een jaar. De regering is dit plan van CDA-kamerlid Jan ten Hoopen momenteel aan het behandelen.

 

Succesvol = 26 weken terugbetalen

Als na 26 weken blijkt dat u succesvol bent met uw eigen bedrijf, dan stopt de WW-uitkering. Houd er rekening mee dat u later nog wel de uitkering, die u gedurende de eerste 26 weken hebt ontvangen, moet terugbetalen. Meestal is dat twee jaar na de start van uw bedrijf. Het is dus verstandig om hiervoor geld opzij te zetten.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn persoonlijke favoriet op deze site is het ondernemingsplan. Met een prachtige liquiditeitsprognose voor 2003, 2004 en 2005.

Nou is er de afgelopen tien jaar natuurlijk ook heel weinig veranderd in ondernemersland. ;D

 

De Rabo heeft de afgelopen jaren een heleboel artikelen online gezet die vooral gaan over allerlei dingen die je rondom ondernemerschap moet regelen. En die je uiteraard ook richting de dingen sturen waarvoor je bij een bank terecht kunt. Weinig informatie is echt compleet (want webformats bestaan altijd uit korte artikelen, geen idee waarom dat zo heilig is), veel sluit maar half aan bij het grootste deel van de startende ondernemers, ze maken diverse onderdelen onnodig moeilijk en er staat inmiddels behoorlijk wat verouderde informatie op de site.

 

@Mikky, kun je me misschien uitleggen waarom je hier op een overheidsforum juist naar dat platform verwijst? Bij de ING en ABN staat vergelijkbare starters- en brancheinfo en dat stappenplan van de Rabo is niet veel uitgebreider dan wat op de site van het UWV zelf staat.

http://www.uwv.nl/Particulieren/bedrijf_starten_vanuit_een_ww-uitkering/hoe_bereid_ik_me_voor/eerste_stappen.aspx

Sterker nog, als je de teksten vergelijkt zou het mij niet verbazen als de schrijver van het artikel op de Rabo site die UWV-pagina als uitgangspunt heeft genomen...

 

Tot zover mijn twee centen.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0
Succesvol = 26 weken terugbetalen

Als na 26 weken blijkt dat u succesvol bent met uw eigen bedrijf, dan stopt de WW-uitkering. Houd er rekening mee dat u later nog wel de uitkering, die u gedurende de eerste 26 weken hebt ontvangen, moet terugbetalen. Meestal is dat twee jaar na de start van uw bedrijf. Het is dus verstandig om hiervoor geld opzij te zetten.

 

Bij de oude startersregeling moest je inderdaad de ontvangen uitkereing (deels) terugbetalen, afhankelijk van de aantal uren die in het bedrijf zijn gestoken.

Sinds begin dit jaar is de nieuwe regeling van kracht geworden. Hierbij word de uitkering met 29% verlaagd, maar hoef je later niks terug te betalen.

Uitzonderingen op deze regel zijn:

- je mag de eerste 26 weken je diensten niet verlenen aan het bedrijf waar vandaag je in de ww bent gekomen

- de werkzamheden mogen in die eerste 26 weken niet in het buitenland verricht worden

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.