• 0

Europese Cosmetica Verordening

Goedemiddag,

 

Na een hoop gezoek heb ik maar besloten om mijn vraag eens hier neer te zetten, want ik kom er zelf niet uit.

Vanaf 11 juli 2013 moeten alle cosmetische producten aan de Cosmeticaverordening voldoen, tevens is het dan verplicht om producten te notificeren op het CPNP. Het is me duidelijk dat je een productveiligheidsrapport moet opstellen wanneer je de verantwoordelijke persoon bent die het product op de markt heeft gebracht. In het geval van ons bedrijf, wij kopen cosmetische producten in in zowel Amerika als Europa, en verkopen het door in zowel Nederland als andere landen in Europa.

 

Waar ik zelf nu niet uit kom is wanneer je zelf degene bent die dit rapport ook daadwerkelijk bij moet houden. Ons bedrijf koopt bijvoorbeeld cosmetische producten in in zowel Europa als Amerika. Als wij producten vanuit Europa inkopen (geen private label), dan zijn wij niet degene die het ook in Europa op de markt brengen. Dus dan lijkt het mij dat onze Europese leverancier degene is die moet voldoen aan deze verordening en dus het rapport bij moet houden. Nu dus de vraag bij producten die wij buiten Europa inkopen. Moeten wij voor elk product wat we inkopen een veiligheidsrapport opmaken en ook door een Europese veiligheidsbeoordelaar laten keuren? Of is het voldoende als dit bij de leverancier daar ligt.

 

Deze vraag geldt eigenlijk ook voor het CPNP, wanneer zijn wij als bedrijf zelf verantwoordelijk voor het notificeren van producten bij het CPNP. Ik heb de vraag al neergelegd bij het NVWA en het NCV, maar hun konden mij eigenlijk ook niet echt verder helpen.

 

Het is me dus duidelijk dat we aan bepaalde regelgeving moeten voldoen, alleen nog niet echt duidelijk hoe en wat.

 

Ik hoop dat iemand hier iets meer over weet!

 

Groetjes.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste S. L.B.,

 

Misschien kun je de vraag neerleggen bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)? De NVWA is bereikbaar op telefoonnummer 0800-0488 of per e-mail op info@nvwa.nl.

 

Zie ook:

- Europese Cosmetica Richtlijn (NVWA)

- Warenwetbesluit cosmetische producten (NVWA)

- Meld productie of import bij CPNP (NVWA)

- Wat moet ik doen als ik cosmetica op de markt wil brengen? (Nederlandse Cosmetica Vereniging)

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

lijkt een beetje op het verhaal wat ook speelde bij de verordening van de supplementen, daar was ook onduidelijk wie er verantwoordelijk is, en aangezien de nederlandse overheid het zelf eigenlijk ook niet weet leggen ze het nu bij de winkelier (ik dus) een soort van omgekeerde wereld.

ik heb me zelf (nog) niet verdiept in de materie omdat ik geen importeur ben, maar bij de supplementen is het zo dat je voor elk product wat je Europa inbrengt een dossier moet hebben. die plicht ligt dan niet bij de fabrikant, maar bij de europese importeur.

 

naar mijn mening is uiteindelijk de NVWA de instantie die daar duidelijkheid in moet verschaffen.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Er mogen alleen cosmetische producten op de markt wor­den gebracht waarvoor een persoon is aangewezen als verantwoordelijk persoon. Voor ingevoerde cosmetische producten is de importeur de

verantwoordelijke persoon voor het specifieke cosmetische pro­duct dat hij op de markt brengt.

Wanneer een cosmetisch product op de markt wordt gebracht, houdt de verantwoordelijke persoon een product­

informatiedossier voor dat product bij. Op eerste gezicht kan niet anders worden geoordeeld dat u, als verantwoordelijk persoon, verplicht bent een informatiedossier bij te houden. Echter, de importeur kan een in de Gemeenschap gevestigde persoon bij

schriftelijke machtiging als verantwoordelijke persoon aanwijzen, die dat schriftelijk aanvaard. Voor mij is - als leek zijnde - niet duidelijk hoe deze disculpatiemogelijkheid in de praktijk uitpakt. Wellicht kunt u contact opnemen met uw leverancer en het e.e.a proberen te regelen. Wellicht kan het rapport dat uw leverancier aanhoudt als basis dienen voor het rapport dat u verplicht bent op te stellen volgens de EU-verordening. Hoe het ook zij, in eerste instantie bent u verantwoordelijk voor de veiligheid van het product.

Link naar reactie
  • 0

NVWA is nutteloos met vragen over cosmetica-import. Vaak plukken ze wat informatie van hun eigen website af en sturen dat per mail, zelfs als het je vraag niet beantwoord. Ook hebben ze regelmatig belangrijke formulieren alleen in het Nederlands en dus niet eens in het Engels beschikbaar.

 

Veel succes. Als je een orgaan vindt welk wel alle antwoorden heeft dan hoor ik dat graag want ik heb mijn cosmetica-import ambitie al lang geleden begraven mede door onoverzichtelijke en soms zelfs tegenstrijdige wet- en regelgeving.

Link naar reactie
  • 0

Degene die het product op de Europese markt brengt, registreert, houdt een dossier bij (op zijn Europese vestiging) en staat vermeld op de verpakkingen van de cosmetische producten.

 

Voor je Europese producent is het dan ook evident dat zij dit doen.

 

Voor je Amerikaanse producent lijkt het mij ook het meest evident dat zij dit doen. Zij zullen hiervoor dan gebruik dienen te maken van een europees service/partnerbedrijf dat alle formaliteiten en registraties regelt en in hun plaats als 'verantwoordelijke' handelt. (en dus dan ook op de verpakking komt te staan)

In het geval je evt een Europees exclusief dealersship voor hun producten zou hebben zou je evt kunnen overwegen om zelf als 'verantwoordelijke' voor de producten te handelen. In dat geval zul je dan ook zelf (of via service/partnerbedrijf) per product alle formaliteiten en registraties dienen te vervullen en vermeld dienen te staan op de verpakkingen.

 

Obelis is een bedrijf dat dergelijke services geeft, maar er zijn er ongetwijfeld wel meer te vinden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.