• 0

Kan auto op naam van de zaak als inkomen gezien worden?

Beste allemaal,

 

Een beetje een simpele vraag maar vind nergens echt duidelijk antwoord... Ik ben startend ondernemer en overweeg om mijn auto van 22 jaar op naam van de zaak te zetten. Mijn bruto jaarinkomen zal rond de 20.000 euro zijn dus het spant erom in welke box ik kom, aangezien de bijtelling bij de inkomsten voor de inkomstenbelasting opgeteld wordt (toch?) kan ik door de auto in een hogere box komen? Of staat een auto los van de belasting die over je inkomen wordt berekend?

Ik gebruik de auto voornamelijk prive en omdat ik alles zelf onderhoudt en weinig rijdt zijn de kosten redelijk laag, is het bij een dergelijke auto wel zinvol in mijn geval?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je verwart boxen met schijven ;) Inkomen (en eigen woning) vallen in box 1, vermogen in box 3 als het meer dan de vrijstelling is. De bijtelling van de auto gebeurt ook in box 1.

 

de eerste schijf loopt tot ongeveer 19.000 Als je 20.000 bruto verdient en recht hebt op zelfstandigen-aftrek en mkb-aftrek dan blijf je daar dus ruim onder.

 

En van die auto van 22 jaar oud hoef je maar 35% van de waarde in het economisch verkeer bij te tellen dus dat kan nooit veel zijn of het moet een echte waardevolle klassieker zijn. En anders gewoon 19 cent per km aan je zelf vergoeden.

Link naar reactie
  • 0

Ah mijn fout.. Langzaam wordt alles duidelijk. Over de bijtelling zal dit jaar dus altijd ongeveer 37% belasting afgedragen worden? En ik merk uit het antwoord dat je in een ander geval, met bijv extreem hoge bijtelling en zonder de aftrekposten dat je door de auto wel in een hogere box kan komen?

Link naar reactie
  • 0

Schijf!

Over de bijtelling zal dit jaar dus altijd ongeveer 37% belasting afgedragen worden?

Ja, maar daar staat tegenover dat je de autokosten (alle autokosten? JA, alle autokosten) mag aftrekken.

 

Stel dat je auto een waarde heeft (wat je er bij verkoop voor zou krijgen) van 4.000,- De bijtelling is dan 35% hiervan ofwel 1400,- Als jouw totale autokosten (onderhoud, benzine, wegenbelasting, verzekering) op een heel jaar 2.000,- zijn, dan resteert door de bijtelling een netto aftrekpost van 600,- euro.

 

Als je de auto privé zet, mag je per zakelijke kilometer 19 cent van je winst aftrekken. Als je 3000 zakelijke kilometers rijdt in een jaar, is dat een aftrekpost van 570,- Dat is dus best vergelijkbaar, het enige verschil is dat je bij 'privé' ook een kilometeradministratie bij zal moeten houden om de zakelijke kilometers aan te tonen, en dat is voor een hoop mensen een enorme opgave.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Schijf!

Over de bijtelling zal dit jaar dus altijd ongeveer 37% belasting afgedragen worden?

Ja, maar daar staat tegenover dat je de autokosten (alle autokosten? JA, alle autokosten) mag aftrekken.

 

Stel dat je auto een waarde heeft (wat je er bij verkoop voor zou krijgen) van 4.000,- De bijtelling is dan 35% hiervan ofwel 1400,- Als jouw totale autokosten (onderhoud, benzine, wegenbelasting, verzekering) op een heel jaar 2.000,- zijn, dan resteert door de bijtelling een netto aftrekpost van 600,- euro.

 

Als je de auto privé zet, mag je per zakelijke kilometer 19 cent van je winst aftrekken. Als je 3000 zakelijke kilometers rijdt in een jaar, is dat een aftrekpost van 570,- Dat is dus best vergelijkbaar, het enige verschil is dat je bij 'privé' ook een kilometeradministratie bij zal moeten houden om de zakelijke kilometers aan te tonen, en dat is voor een hoop mensen een enorme opgave.

Klopt, ik had al begrepen dat die kosten volledig aftrekbaar zijn wat het wel interessant maakt. En stel dat de autokosten lager zijn dan 1400, wordt dan de bijtelling over de autokosten berekend?
Link naar reactie
  • 0

wel in een hogere box kan komen?

 

nee, schijf, niet box ;)

 

En vergeet de 5,65% premie ZVW niet. Dus feitelijk 42,56% heffing.

 

Maar voordat je de auto als zakelijk aanmerkt: wat versta je onder "Ik gebruik de auto voornamelijk prive"

Noem eens een verhouding zakelijk/privé gebruik?

 

groet

Joost

Aha 42.56% dus; de situatie is als volgt: Ik werk vanuit huis voor diverse opdrachtgevers, al sinds mijn freelance tijd dus ben aardig "vergroeit"met deze mensen. Een zakelijke bespreking zal eigenlijk nooit nodig zijn zoals het nu gaat, we bespreken alles op afstand als er al wat is.. Ik zou verder niet weten wat ik als zakelijk gebruik zou kunnen aangeven. Deze auto is al lang in mijn bezit en zal ook nog wel even zo blijven, de bijtelling is indd ongekend laag in dit geval dus ik zit even te kijken naar de mogelijkheden.
Link naar reactie
  • 0

]Aha 42.56% dus; de situatie is als volgt: Ik werk vanuit huis voor diverse opdrachtgevers, al sinds mijn freelance tijd dus ben aardig "vergroeit"met deze mensen. Een zakelijke bespreking zal eigenlijk nooit nodig zijn zoals het nu gaat, we bespreken alles op afstand als er al wat is.. Ik zou verder niet weten wat ik als zakelijk gebruik zou kunnen aangeven. Deze auto is al lang in mijn bezit en zal ook nog wel even zo blijven, de bijtelling is indd ongekend laag in dit geval dus ik zit even te kijken naar de mogelijkheden.

 

Even kort inhaken: Weet dat de hoogte van de bijtelling bepaald wordt aan de hand van de cataloguswaarde (incl BPM en BTW) en niet aan de hand van de dagwaarde o.i.d.

 

Edit: Bijtelling gaat over de cataloguswaarde inclusief opties af fabriek. Alles wat door derden (de dealer etc) is ingebouwd telt weer niet mee.

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Even kort inhaken: Weet dat de hoogte van de bijtelling bepaald wordt aan de hand van de catalguswaarde en niet aan de hand van de dagwaarde o.i.d.

   

De auto is ouder dan 15 jaar ;) dus is het uit mijn hoofd 35% van de economische waarde.

 

Oh. Verrek je hebt gelijk. Beroepsdeformatie ::)

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Dank je, ;D

 

Het factsheet van de anwb heeft het overe de dagwaarde van de auto dus weet niet of "economische" waarde helemaal terecht opgemerkt is door mij :-\

 

Al die termen ook. ;D Leuker is soms niet makkelijker. ;)

Link naar reactie
  • 0

Dank je, ;D

 

Het factsheet van de anwb heeft het overe de dagwaarde van de auto dus weet niet of "economische" waarde helemaal terecht opgemerkt is door mij :-\

 

Al die termen ook. ;D Leuker is soms niet makkelijker. ;)

 

Heb een kleine 7 jaar gewerkt bij een bedrijf wat nieuwe auto's verleased. Stomme aanname van mij dat regels eenduidig zouden zijn. Excuses @ TS

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Klopt, ik had al begrepen dat die kosten volledig aftrekbaar zijn wat het wel interessant maakt. En stel dat de autokosten lager zijn dan 1400, wordt dan de bijtelling over de autokosten berekend?

Als je werkelijke autokosten lager zijn dan de bijtelling, dan is de bijtelling gelijk aan de autokosten. Stel dat de autkosten 950,- zijn en de bijtelling zou 1400,- zijn, dan wordt de bijtelling verlaagd naar 950,- en trek je dus per saldo niets af.

 

 

Maar als je schrijft

...al sinds mijn freelance tijd...
krijg ik de indruk dat je al een aardig tijdje aan het ondernemen bent. De keuze "zet ik de auto op de zaak of niet" moet je maken in het jaar waarin je de auto voor het eerst in je onderneming gebruikt. Als je al langer aan het ondernemen bent, valt er dus niet meer zo veel te kiezen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als je werkelijke autokosten lager zijn dan de bijtelling, dan is de bijtelling gelijk aan de autokosten.

 

Klopt volgens mij ook en is zeker waar, maar toch de IB aangifte nodigt hier niet voor uit.

Bij de "Bijzondere situatie" wordt niet de vraag gesteld over de autokosten. >;(

 

Weet iemand de reden hiervan?

auto_bijtelling.thumb.JPG.526326750cd0ed69b012bbd7427c0106.JPG

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat er mensen zijn die de beweegredenen kennen van de makers van de aangiftesoftware van de Belastingdienst. ;) Voor zover ik weet is het voor hen een afweging "moeten we de aangifte ingewikkelder maken zodat 'ie ook naar gegevens vraagt die voor 2% van de belastingplichtigen gelden, of voor 98% een 'simpele' aangifte maken?"

Helaas is daar met de huidige wetgeving (relatief complex) geen gulden middenweg in te vinden, volgens mij.

 

 

In jouw voorbeeld zou ik geneigd zijn om in het vakje náást het vakje waar jij 'Jongtimer' (tss, dat is niet eens een woord) hebt ingevuld, een negatief bedrag in tevoeren, zodat de onttrekking onderaan het plaatje gelijk wordt aan de werkelijke autokosten.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

 

Ik werk vanuit huis voor diverse opdrachtgevers, al sinds mijn freelance tijd dus ben aardig "vergroeit"met deze mensen. Een zakelijke bespreking zal eigenlijk nooit nodig zijn zoals het nu gaat, we bespreken alles op afstand als er al wat is.. Ik zou verder niet weten wat ik als zakelijk gebruik zou kunnen aangeven.

 

Dan is de kans groot dat je deze auto in het geheel niet als zakelijk kunt aanmerken! Wil je de keuze hebben tussen zakelijk en privé dan zal de auto toch minstens voor 10% zakelijk gebruikt moeten worden.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Klopt, ik had al begrepen dat die kosten volledig aftrekbaar zijn wat het wel interessant maakt. En stel dat de autokosten lager zijn dan 1400, wordt dan de bijtelling over de autokosten berekend?

Als je werkelijke autokosten lager zijn dan de bijtelling, dan is de bijtelling gelijk aan de autokosten. Stel dat de autkosten 950,- zijn en de bijtelling zou 1400,- zijn, dan wordt de bijtelling verlaagd naar 950,- en trek je dus per saldo niets af.

 

 

Maar als je schrijft

...al sinds mijn freelance tijd...
krijg ik de indruk dat je al een aardig tijdje aan het ondernemen bent. De keuze "zet ik de auto op de zaak of niet" moet je maken in het jaar waarin je de auto voor het eerst in je onderneming gebruikt. Als je al langer aan het ondernemen bent, valt er dus niet meer zo veel te kiezen.

Aha, dus als je gebruikskosten van de auto lager zijn dan de bijtelling, dan maakt het per saldo niks uit of de auto op je naam staat op niet in mijn geval? dat moet ik even in gedachten houden.

Ik heb 3 jaar gewerkt als freelancer middels VAR verklaringen, sinds 2 maand ben ik ondernemer en heb ik een BTW-nr.

Link naar reactie
  • 0

Vergeten we hier de BTW-bijtelling niet?

 

Nee dat niet, maar wel dat de auto waarschijnlijk helemaal niet zakelijk geëtiketteerd mag worden wegens nagenoeg alleen privégebruik.

 

 

 

Ik hamer maar even door want TS heeft mijn vorige bericht blijkbaar niet gelezen.

Pardon even niet gezien. 10% zal in mijn geval uitkomen op 600 km per jaar.. dat zie ik mezelf nog wel doen qua zakelijke km's
Link naar reactie
  • 0

Misschien is het handig om privé een auto met grijs kenteken aan te schaffen en de houderschapsbelasting op de zaak te zetten? Als ik goed ben voorgelicht hoef je dan geen kilometer registratie bij te houden, maar heb je wel de voordelen van een "grijs" kenteken, mits de auto voor minimaal 10% voor de zaak word gebruikt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.